به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل ازسایت شهرداری تهران، مهدی پورشاسب که در نشست تخصصی مقاوم سازی پل کریمخان گفت: با بیان آنکه پل کریمخان در سال های ابتدایی دهه 50 شمسی و به منظور بهره برداری طی یک دوره عمر 5 ساله احداث شده است، مشکلاتی همچون مقاومت ناچیز در برابر زلزله و سایر نیروهای جانبی، هزینه های بالای مرمت روکش و نوارهای درزگیر، ارتفاع نامناسب هندریل ها، نفوذ آب به کوله ها و بخش های زیر سازه و همچنین نیاز مستمر به تقویت اتصالات را از مهمترین مشکلات این پل سواره رو پیش از اجرای اقدامات مربوط به مقاوم سازی و نوسازی آن ذکر و اضافه کرد: سایر پل های فلزی شهر تهران نیز نیازمند هزینه هایی قابل ملاحظه برای مرمت و نگهداری هستند و از این رو تغییر وضعیت این سازه ها ضروری به نظر می رسد.
وی با اشاره به هزینه بالای جمع آوری پل کریمخان و اجرای یک مسیر زیرگذر یا پل روگذر جدید به جای سازه موجود، وجود معارضات تاسیساتی، ملاحظات ترافیکی و همچنین عبور خط 6 مترو از زیر پل کریمخان را از جمله دشواری های اجرای سایر گزینه های پیشنهادی دانست و افزود: در حالی که اجرای هر یک از این پیشنهادات به بیش از 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت، پروژه مقاوم سازی و تغییر وضعیت پل کریمخان، این پل موقت و ناایمن را با صرف هزینه ای معادل 9 میلیارد تومان به یک پل دائمی و مقاوم در برابر بارهای ناشی از زمین لرزه تبدیل کرد.
پورشاسب بااشاره به رعایت دقیق برنامه زمان بندی و اجرای اقدامات مربوط به نوسازی عرشه های شمالی و جنوبی پل کریمخان طی 2 بازه زمانی 2 هفته ای را از دیگر دستاوردهای این پروژه ذکر و تصریح کرد: خوشبختانه پروژه مقاوم سازی و تغییر وضعیت پل کریمخان با وجود اجرا در یکی از پرتردد ترین مناطق شهر تهران، با هیچ حادثه ای مواجه نبود؛ امری که نشان دهنده مدیریت صحیح HSE در پروژه های تعمیر و مرمت پل های سواره رو پایتخت است.
مدیر گروه تعمیر و مقاوم سازی پل های شهر تهران گفت:در میان 6 پل فلزی شهر تهران، پل آزمایش گزینه مناسبی برای تعریف و اجرای دومین پروژه تغییر وضعیت به شمار می آید چراکه این پل فلزی مراحل مربوط به مقاوم سازی لرزه ای را پشت سر گذاشته و روکش اپوکسی آن نیز دائما نیازمند مرمت است.
شهر تهران هم اکنون دارای 6 پل سوارهرو فلزی شامل پل تقاطع خیابانهای حافظ و طالقانی، پل تقاطع خیابان های حافظ و جمهوری، پل چوبی، پل کالج، پل نصر و پل آزمایش است و تبدیل آنها به پلهای کامپوزیت بتنی، راهکاری مناسب برای بهینه سازی هزینههای نگهداری و مرمت به شمار می آید.
استفاده از ربات پرچم زن ایمنی در قلب پایتخت
معاون امور شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 6 با اشاره به بهره گیری از ربات پرچم زن ایمنی در فعالیت های خدمت رسانی قلب پایتخت گفت: برای اولین بار فعالیت های خدمات شهری نظیر شستشوی جداول، لایروبی انهار در خیابان های اصلی با استفاده از ربات های همکار به عنوان ربات های پرچم زن انجام می شود.
افشین خدامی گفت: هشدار به خودروهای عبوری در مسیرهایی که عملیات های خدمات شهری در حال انجام است از الزامات ایمنی حین کار محسوب می شود که این مهم پیش از این توسط نیروهای انسانی صورت می گرفت.
وی ادامه داد: با جایگزینی ربات پرچم زن، علاوه بر حفظ ایمنی کارگران، ضریب ایمنی عملیات نیز افزایش یافته است چرا که این ربات ها به عنوان المان شاخص و قابل توجه ، می تواند خودروها را از فاصله مناسب مطلع کند تا عکس العمل به موقع انجام دهند.
معاون امور شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 6 تصریح کرد: افزایش ایمنی در خدمت رسانی و کاهش حوادث حین کار از اولویت های شهرداری تهران در انجام فعالیت های روزانه خود است.