هیئت وزیران با شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری مخالفت کنند
رییس کمیسیون سلامت شورا از هیأت وزیران به ویژه وزیر کشور که خود اشنا به چالش ها و مشکلات کلانشهر تهران خواست که با شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری در سال ۹۷ به طور جدی مخالفت کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ زهرا صدراعظم رییس کمیته نوری در جریان هفتادو یکمین جلسه شورا درباره جلوگیری از شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری گفت: : در شهر تهران حدود سه تا چهار میلیون دستگاه موتور سیکلت پلاک شده است که ۹۵ درصد آنها کاربراتوری است، بر اساس گزارش سازمان ملی استاندارد، یک موتور سیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودروی یورو ۲ ایجاد آلودگی می کند و در فصل زمستان هم ۱۲ درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلت های کاربراتوری است. وی ادامه داد: موتورسیکلت های کاربراتوری به دلیل تنظیم نبودن نسبت هوا به سوخت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون تولید می کنند که در شرایط حاضر مسئله اصلی آلودگی هوای تهران و تعدادی از کلانشهرهای دیگر است. بنا بر گفته نوری هر موتورسیکلت کاربراتوری استاندارد در هر کیلومتر پیمایش باید حداکثر سه گرم آلودگی تولید می کند که پس از دستکاری برای سرعت بیشتر به یک دستگاه فرسوده تبدیل شده که به جای سه گرم در هر کیلومتر در مجموع، آلایندگی ۱۵ گرم را تولید می کند. وی افزود: بر اساس مصوبه هیأت محترم وزیران تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری ممنوع شد. نوری به نامه ای که در تاریخ ۹۷.۲.۲۰ از سوی وزرای صنعت، معدن و تجارت و کشور برای معاون اول رئیس جمهور ارسال شده است ، اشاره کرد و گفت: در این نامه اعلام شده است که با توجه به بی اطلاعی برخی از شرکت های تولیدکننده موتورسیکلت و به منظور جلوگیری از تبعات اجتماعی و بروز مشکلات کارگری و مساعدت برای تداوم فعالیت این شرکت ها، خواهان تصمیم هیأت وزیران جهت شماره گذاری ۹۵۴۳ دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری می باشند که این موضوع در کارگروه زیربنایی دولت بررسی و به زودی در هیأت دولت مورد تصمیم گیری نهایی قرار می گیرد. رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا گفت: به طور قطع هدف از وضع مصوبه «توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری» کاهش آلودگی هوا و افزایش تعداد روزهای سالم و پاک برای شهروندان است و طبیعتاً صدور مجوز شماره گذاری مجدد موتورسیکلت های کاربراتوری، نقض این مصوبه محسوب می شود. وی ادامه داد: هر چند در دو سال گذشته به جای تلاش جهت تولید موتورسیکلت های برقی و انژکتوری یورو ۳ و یورو ۴ با اضافه شدن تبصره ای به مصوبه ممنوعیت، در سال ۹۶، ۷۴۰ هزار دستگاه و در سال ۹۵ هم ۴۳۰۰ دستگاه موتور کاربراتوری تولید و شماره گذاری شده است. نوری با بیان اینکه با یک محاسبه ساده می توان دریافت، چنان که این ۹۵۴۳ دستگاه موتور سیکلت کاربراتوری شماره گذاری و وارد بازار شوند و برای مدت پنج سال در حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش نمایند، اضافه انتشار آلودگی این ناوگان نسبت به نوع انژکتوری بالغ بر ۱۴۰ هزار تن خواهد بود گفت: بنابراین شماره گذاری مجدد موتور سیکلت های کاربراتوری اگرچه مشکل چند وارد کننده و قطعه ساز را حل می نماید اما مشکل آلودگی هوا را تشدید نموده و سلامت شهروندان را تحت تأثیر جدی قرار می دهد. وی در پایان در جهت سلامت شهروندان شهر تهران از هیأت وزیران به ویژه وزیر کشور که خود واقف به چالش ها و مشکلات کلانشهر تهران خواست که با شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری در سال ۹۷ به طور جدی مخالفت کنند.