رئیس مجلس: مجلس باید سازوکارهایی تنظیم کند که لوایحی که از دولت برای مدیریت محلی ارسال میشود نظر شورای عالی استانها نیز در آن لحاظ شود.
وی با اشاره به اینکه کاهش دیوان سالاری در کشور به نفع جامعه و در جهت توسعه است، گفت: کسی قصد ندارد جایگاه شوراها در کشور را کم رنگ کند و هدف مجلس و دولت ارتقای سطح جایگاه این نهاد است.
رئیس مجلس همچنین افزود: طرح ها و لوایحی که در مجلس مطرح می شود و به نوع با کار شورای عالی استان ها ارتباط دارد نمایندگان این شورا می توانند در کمیسیون ها حضور داشته باشند و همچنین رئیس شورا می تواند در زمان بررسی طرح ها و لوایح مربوط به این نهاد در صحن علنی حضور یابد.
آقای لاریجانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضع موجود اقتصادی در کشور و همچنین بحث بودجه سنواتی گفت: در حال حاضر بودجه کشور ساختار بیمارگونه ای دارد و متأسفانه حجم بودجه جاری نسبت به بودجه عمرانی بسیار زیاد است.
وی افزود: ما امسال تدبیری انجام دادیم که در بودجه سال های آینده اتکای صندوق های بازنشستگی را به بودجه کاهش دهیم و امیدوارم این موضوع ظرف سه سال آینده وابستگی این بخش به بودجه را کاهش دهد.
رئیس مجلس با اشاره به اینکه اداره کشور با ابتکارات نو سامان می یابد و اتکا به بخش های دولتی و فربه کردن آن به نفع کشور نیست، گفت: امروز نیازمند این مهم هستیم که با ابتکارات نو بودجه عمومی را کاهش دهیم.
آقای لاریجانی افزود: باید برای آینده بهتر ساختار دولت کاهش و سهم بودجه عمومی نیز در بودجه سنواتی کشور کاهش یابد.
وی گفت: سهم 300 هزار میلیارد تومانی بودجه جاری قطعاً چیزی برای کارهای عمرانی در کشور باقی نمی گذارد .
رئیس مجلس همچنین اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی، در سال آینده یک سهم در اوراق شهرداری ها در بودجه قرار داده ایم.
آقای لاریجانی افزود: شهرداری ها باید بتوانند پروژه هایی را که خلق ثروت می کند در دست بگیرند و ما زمینه انتشار اوراق مشارکت را برای شما فراهم کنیم.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این امر می تواند نقدینگی هزار و 500 میلیارد تومانی را جذب و به توسعه عمرانی کمک کند.
رئیس مجلس همچنین پیشنهاد داد که شهرداری ها و شوراهای شهر در شهرهای بزرگ از فاینانس و منابع مالی خارجی در جهت اجرای طرح های خود حداکثر استفاده را انجام دهند.
آقای لاریجانی گفت: زمینه استفاده از فاینانس با کشورهای اروپایی و آسیایی آماده است و این برای پروژه های بزرگ وجود دارد.
وی همچنین آمادگی مجلس را برای این امر اعلام کرد و افزود: اجرای پروژه های مشترک و استفاده از منابع خارجی می تواند زمینه پرش را برای اجرای طرح های بزرگ ایجاد کند.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود حفظ ارتباطات مردمی شوراها را یکی از مسائلی دانست که می تواند به کسب نظرها و پیشنهادها در جهت طرح های اقتصادی کمک کند.
آقای لاریجانی از شورای عالی استان ها خواست که در جهت افزایش نقش علمی اعضای شوراها و آشنایی آنان با قوانین با برقراری دوره های قوانین در زمینه های مختلف و کلاس های آموزشی فعال تر شود.
وی در مورد شهرداری ها نیز گفت: باید در شورای عالی استان ها بخش هایی ایجاد شود که اگر مردم از شهرداری ناراضی بودند و مشکلاتی داشتند برای رسیدگی به آن بخش ها مراجعه کنند.
رئیس مجلس همچنین تأمین مالی شهرداری ها را از دغدغه های مجلس دانست و افزود: شهرداری ها و شوراهای عالی استان ها پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه کنند.
آقای لاریجانی در خصوص طرح مربوط به ارزش افزوده که هم اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است نیز از شورای عالی استان ها خواست دیدگاه ها و ایده های خود را در این زمینه کامل و پیشنهادهای خود را به کمیسیون اقتصادی ارائه کنند تا در این طرح گنجانده شود.
مجلس در موضوع الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم براساس تدابیر رهبری عمل می کند
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره سرانجام الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم گفت: مجلس شورای اسلامی طبق نظر مقام معظم رهبری و براساس تدابیر ایشان درباره این موضوع عمل می کند.
آقای لاریجانی در حاشیه نشست شورای عالی استان ها که صبح امروز (پنجشنبه 31 خرداد) برگزار شد در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد.
آقای لاریجانی با بیان اینکه شورای عالی استان ها علاقه مند به خدمت به مردم است و پیشنهادهایی برای ارتقای جایگاه شورای عالی داشت، گفت: مقرر شد شورای عالی استان ها ارتباط تنگاتنگی با مجلس شورای اسلامی داشته باشد تا طرح ها و لوایح مورد نیاز شوراهای شهر و روستا بتواند با سرعت بیشتری در مجلس بررسی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص منابع پایدار شهرداری ها عنوان کرد: در این جلسه پیشنهادهایی درباره این موضوع مطرح و مقرر شد سازوکاری برای خلق منابع تعیین شود.
وی افزود: این موضوع که سپهر مدیریتی شوراها علاوه بر شهرداری ها به قسمت های دیگر نیز گسترده شود نیاز به قانونگذاری و تفسیر قانون در شورای نگهبان دارد.
آقای لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره قانون مدیریت یکپارچه اظهار داشت: طرح نظام یکپارچه مدیریتی در مجلس مطرح، و در کمیسیون در حال بررسی است؛ اما به دلیل تفاسیر مختلف در روند آن تاخیر صورت گرفته است چرا که شورای نگهبان درباره جایگاه وزرا تفسیر متفاوتی دارد که نمی توان نظام جامعی برای حوزه های مدیریت شوراها ایجاد کرد؛ اما امکان آن در حوزه شهرداری ها وجود دارد.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: به هر حال انگیزه برای شکستن تمرکز دیوانی و حرکت به سمت مدیریت استانی وجود دارد که مفید است و راهکار آن این است که موقتا با سازوکاری قدرت شوراها را در استان ها و شهرها بسط دهیم و نتیجه را بررسی کنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره سرانجام لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) با توجه به فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری بیان داشت: حتما این موضوع را با ایشان مطرح می کنیم و نظر رهبری را جویا می شویم و براساس تدابیر ایشان در مجلس عمل می کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نظر وی درخصوص مسابقه فوتبال دیشب، برای فوتبالیست ها آرزوی توفیق کرد.
شهردار تهران: سهم شهرداریها از محل مالیات بر ارزش افزوده به 50 درصد برگردد
شهردار تهران از دیدار با رئیس بنیاد مستضعفان درباره ساخت پلاسکوی جدید خبر داد و گفت: در این دیدار مقرر شد نقشههای ساختمان جدید به تأیید شهرداری تهران برسد و براساس نقشههای تأیید شده احداث شود.
محمدعلی افشانی در حاشیه ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها در جمع خبرنگاران در خصوص ساخت ساختمان مجزایی برای شورای عالی استانها، افزود: مسأله ساختمان شورای عالی استانها در سال جاری در شهرداری تهران و وزارت کشور حل خواهد شد.
وی در خصوص کاهش سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده گفت: مالیات بر ارزش افزوده عوارضی بود که شهرداریها برای اداره امور شهری دریافت میکردند. با توجه به اینکه این عوارض هم به دولت و هم به شهرداریها پرداخت میشد، تصمیم گرفته شد برای تجمیع این عوارض و اینکه شهروندان مجبور نباشند در چند مورد متفاوت عوارض جداگانه پرداخت کنند این عوارض تجمیع شد که در حقیقت همان مالیات بر ارزش افزوده است.
افشانی گفت: در گذشته این عوارض 50 درصد به شهرداری و 50 درصد مابقی به دولت پرداخت میشد که متاسفانه سهم شهرداریها از 50 درصد به 33 درصد کاهش یافت و سهم دولت 67 درصد شد، لذا تقاضا داریم سهم شهرداریها به همان میزان سابق یعنی 50 درصد بازگردد.
وی در بخش دیگری ازسخنان خود به موضوع تعامل میان شوراها، مجلس و دولت اشاره کرد و افزود: قطعا تعامل میان شوراها، مجلس و دولت کمک خواهد کرد قوانینی که شوراها به عنوان نهاد محلی مصوب میکند از پشتیبانی بیشتری برخوردار باشد و بدین ترتیب نقش و سهم مردم در اداره امور محلی بیشتر خواهد شد. قطعا اگر مصوبات شوراها با هماهنگی مجلس، دولت به ویژه دیوان عدالت اداری باشد میتواند تاثیر بیشتری داشته باشد.
شهردار تهران ادامه داد: هزینه اداره امور پایتخت بالاست و بخشی از این هزینه ها را باید دولت و مجلس پرداخت کند. در حال حاضر دولت باید برای توسعه خطوط مترو مواردی را پرداخت کند و به افزایش منابع این حوزه نیز باید اقدام شود تا پروژهها به سرانجام نهایی برسند.
افشانی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع فروش تراکم و ابلاغیه ممنوعیت فروش تراکم ازجانب نجفی (شهردار پیشین تهران) گفت: اینکه در گذشته بخشنامهای ابلاغ شده یا خیر موضوع متفاوتی است اما از روزی که مسئولیت مدیریت شهری را به عهده گرفتهام با دانش خود به اداره شهر اقدام خواهم کرد. بیتردید عوارض اخذ خواهد شد، چرا که یکی از منابع درآمدی شهرداری محسوب میشود.
وی تاکید کرد: یک ساختمان در محلهای همانند دودکش بالا میآید و زندگی شهروندان محله را ساقط میکند. بیتردید ساختمان دودکش گونه در تهران دیگر ساخته نخواهد شد و ساختوسازها باید براساس طرح جامع شهر تهران انجام شود. فروش تراکم ساختمان در تهران وجود دارد، چرا که یکی از منابع درآمدی تهران است.
شهردار تهران در خصوص بازسازی ساختمان پلاسکو نیز به دیدار خود با رئیس بنیاد مستضعفان اشاره کرد و افزود: روز گذشته با آقای سعیدیکیا درباره پلاسکو صحبت کردیم و مقرر شد نقشههای این ساختمان به تأیید شهرداری تهران برسد و با مشکلی مواجه نشویم. قطعا ساخت و ساز ساختمان پلاسکو براساس نقشههای تایید شده انجام خواهد شد.