در حال حاضر شيريني ايران، به کشورهاي کانادا، استراليا و کشورهاي اروپايي و عربي صادر مي شود. ايرانيان خارج از کشور، از مشتري هاي هميشگي آن هستند و مراکز خريد ايرانيان و فروشگاه هاي زنجيره اي در بسياري از کشورها خواهان خريد شيريني ايراني مي باشند.
پژوهش خبری صدا وسیما: شيريني هاي ايراني با توجه به داشتن کيفيت بالا و طعم دلنشين، و بدون داشتن مواد نگهدارنده، سالم و قابل دفاع هستند، اما با اين وجود سهم چنداني در بازار بزرگ جهاني، ندارد. اين پژوهش نگاهي دارد به وضعيت توليد، صادرات و چالش هاي موجود در اين حوزه. با تشکر از جناب آقاي محمد نصرتي، توليدکننده و رئيس اسبق اتحاديه قنادي هاي تهران و جناب آقاي علي بهره مند، رئيس اتحاديه صنف قنادان تهران، که در مصاحبه تاريخ 27/ 03/ 1397، مارا در تهيه اين پژوهش ياري کردند.
بازار خوب صادراتي
براي شيريني هاي باکيفيت ايراني، بازار بين المللي بزرگي وجود دارد و در نمايشگاه هاي بين المللي کشورهاي زيادي، خواهان واردات از ايران هستند، دليل اين موضوع، علاوه بر لذيذ بودن ، قيمت پايين آن است. قيمت تمام شده شيريني در ايران، بسيار پايين تر از اروپا و آمريکا است، و اين مي تواند يک برگ برنده براي صادرات باشد.
در حال حاضر شيريني ايران، به کشورهاي کانادا، استراليا و کشورهاي اروپايي و عربي صادر مي شود. ايرانيان خارج از کشور، از مشتري هاي هميشگي آن هستند و مراکز خريد ايرانيان و فروشگاه هاي زنجيره اي در بسياري از کشورها خواهان خريد شيريني ايراني مي باشند.
شيريني خشک ايران ظرفيت صادراتي بالايي دارد، اما در مجموع عدد صادرات بسيار کم است.
چرا نتوانستيم جايگاه مناسبي در بازارهاي جهاني داشته باشيم؟
توليد شيريني در ايران، هنوز به روش هاي سنتي يا در کارگاه هاي کوچک، مثلا با 5 کارگر، انجام ميشود. اين کار در اروپا، در کارخانه هاي بزرگ و با دستگاه هاي مدرن صنعتي، انجام ميشود. حمل و نقل نيز با ماشين هاي سردخانه دار و با بهترين کيفيت عرضه ميگردد. وضعيت حمل و نقل در ايران، سنتي است و به دليل استفاده نکردن از مواد نگهدارنده اين کار نيازمند حمل و نقل مدرن و با سرعت است.
صحبت هاي شنيدني يک توليدکننده
اگر يک توليدکننده در کشور آمريکا کارگاهي مشابه، مثلا با 40 کارگر، راه اندازي کند، معروف است به اينکه از 40 جا براي کمک به سراغ او مي آيند. از مشاوره گرفته، تا بسته بندي، خريد، فروش و ... زيرا ايجاد اشتغال برايشان بسيار اهميت دارد.
اما در ايران، وقتي قصد راه اندازي يک کسب و کار با 40 کارگر، مثلا در زمينه توليد شيريني داريم، از 40 جا براي اذيت و آزار مي آيند.
کلام آخر
کشورهاي جهان، از ظرفيت کالاهاي توليدي منحصربه فرد خود، براي صادرات و ايجاد اشتغال، نهايت استفاده را مي کنند. شيريني هاي ايراني، از کالاهايي است که نظير آن در هيچ جاي دنيا يافت نمي شود، اين بدان معناست، که ميتوان با ياريرساندن به توليدکننده و به روز رساني و صنعتي کردن اين هنر، گام موثري در حوزه صادرات غيرنفتي برداشت.
پژوهش خبری //