گزارش معاون اداری و مالی از عملکرد اداره اسناد شورای حل اختلاف استان تهران
معاون اداری و مالی شورای حل اختلاف استان تهران گزارشی از عملکرد واحد اسناد و بایگانی راکد ، نحوه الکترونیکی شدن ،امحا و بایگانی پرونده ها در شورای حل اختلاف استان تهران ارائه کرد .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی شورای حل اختلاف استان تهران ، سید علی نصراله افزود ؛ در اجرای آئین نامه اجرائی بند الف ماده 131 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی اسناد و اوراق پرونده ها ی قضایی که نگهداری سوابق آنها ضروری است و با استفاده از فناوری اطلاعات اسناد مکتوب به اسناد الکترونیکی تبدیل و سپس نسبت به امحاء آنها اقدام می شود . این امر مستلزم این است که وفق مواد آئین نامه مذبور مرور زمان قانونی آنها طی شده باشد و نتیجه آن برحسب 2 تا 30 سال متفاوت است. وی گفت ؛ پرونده ها برحسب نوع آنها به دو بخش ضروری و غیر ضروری تقسیم می شود و آن بخش از اسناد و اوراق پرونده هایی که نگهداری آنها ضروری نیست از قبیل احکام ، قرارها ،معاینات محل و هرگونه سند مکتوب ، صورتجلسه دفاتر گزارش های لازم جهت اتخاذ نظر و رأی مراجع قضایی و ... پس از انجام اسکن تبدیل به پرونده الکترونیکی شده تا در موقع لزوم مورد استفاده قرار گیرد . معاون اداری و مالی شورای حل اختلاف استان تهران ؛ تعداد پرونده هایی که تبدیل به سند الکترونیکی شده شامل 135,555 فقره پرونده ضروری و 1،543،182 فقره پرونده غیر ضروری است و تعداد کل پرونده های مورد بررسی قرار گرفته شده 2،983،115 فقره بوده که ازین میان 1،954،860 فقره پرونده های امحاء شده ، است. وی گفت تاریخچه شروع به کار این واحد به سال1391 برمی گردد که با توجه به اینکه حجم پرونده های خلافی خودرو که سابق بر این در شورای حل اختلاف مطرح می شد و دیگر پرونده هایی که قابل الکترونیکی شدن و امحاء بوده و حجم و فضای زیادی از مجتمع های استان تهران را به خود اختصاص داده بودند با منویات ،مدیریت و نظارت آقای دریانی ریاست محترم شوراهای حل اختلاف استان تهران این واحد تأسیس و شروع به کار کرد . به تبع آن ضمن مرتفع شدن کمبود فضا و مشکل عدم نگهداری پرونده ها دسترسی به سوابق و پاسخگویی به مراجعین در سطح استان تهران به سهولت میسر شده است.