معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: در سال ۹۶ در بخش سرپایی در کل کشور هزار و ۶۰۰ شکایت ثبت شد که ۶۷۰ مورد آن به محکومیت پزشک منجر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی فتاحی در نشست خبری رئیس و معاونان سازمان نظام پزشکی با اصحاب رسانه گفت: طی سال ۹۶ در بخش سرپایی در کل کشور هزار و ۶۰۰ شکایت ثبت شد که ۶۷۰ مورد آن به محکومیت پزشک منجر شد و در بخش بستری هم ۳ هزار و ۹۷۰ شکایت داشتیم که هزار و ۶۷۰ مورد آن به محکومیت کادر درمانی منجر شده است.
وی افزود: پارسال ۹ میلیون بستری و ۸۹۰ میلیون مراجعه سرپایی در کشور داشته ایم که در برابر این حجم مراجعات میزان شکایات چندان زیاد نیست ضمن آن که در ۵۸ درصد شکایتها مشخص شده است که کادر درمانی مقصر نبوده اند.
فتاحی گفت: با توجه به حجم مراجعات، در حال حاضر پزشک عمومی و دندانپزشکان در بخش سرپایی بیشترین شاکی را دارند و در بخش بستری هم متخصصان زنان و زایمان و ارتوپدها بیشترین شکایت را دارند.
در ادامه نشست ایرج فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی هم گفت: طبق آمار میزان شکایت از پزشکان نسبت به خدماتی که ارائه میدهند ناچیز است، ولی حتی یک مورد هم حائز اهمیت است و سعی میکنیم رسیدگی کنیم و اگر حقوقی ضایع شده باشد جبران کنیم.
وی افزود: حرفه پزشکی دشواریهایی دارد که بخشهای دیگر کمتر با آن سر و کار دارد، اکنون در کشور بیمهها کارآمد نیست و این به ضرر بیمار، بیمارستان و پزشک است، همچنین تعرفهها عادلانه نیست که امیدواریم مشکلات کمتر شود.
دکتر فاضل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا برخی مسؤولان کشور برای درمان خود به خارج میروند در حالی که شما میگویید در بخش پزشکی خودکفا هستیم و هیچ نیازی برای درمان به خارج از کشور رفتن نیست، گفت: افرادی که برای درمان به خارج میروند هزینهاش را من و شما میدهیم؛ خودشان نمیپردازند برای همین میروند و انتخابشان نوعی سلیقه شخصی است.
وی افزود: بزرگانی همچون امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همچنین بسیاری از رؤسای جمهورها به بهترین شکل در کشور درمان شدهاند و امام خمینی (ره) حتی مخالف بودند که یک پزشک خارجی بر بالین ایشان حاضر شود و در تیم پزشکی باشد.
رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه در مورد وضعیت بیمهها گفت: در برخی از کشورها که بیمهها واقعی است هیچ ارتباط مالی بین پزشک و بیمار نیست، ولی متأسفانه در کشور ما بیمهها ماهیت خود را از دست داده اند و سرانه بیمه نسبت به باری که بر دوش آنها میگذاریم بیشتر است، همچنین بده و بستان بیمه متوازن نیست و خود بیمهها سهلانگاری میکنند، بیمهها در پرداختها مدتها تأخیر داشته اند و مجموعههای پزشکی با استیصال کار میکنند و اکنون تمام بیمارستانها مشکل دارند.
وی درباره کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات در حوزه سلامت گفت: این کتاب، کتاب کالیفرنیا بوده و برای هر یک از خدمات متنوع آن بهایی در نظر گرفته شده است که سالها در کشورهای مختلف از جمله ایران استفاده میشد، متأسفانه در تجدید نظر قبلی در برخی از مسائل این کتاب دست بردند که بر خلاف عدالت بود.
دکتر فاضل افزود: این مسأله شکایت ایجاد کرد و قول دادیم آن را به حالت اولیه برگردانیم؛ باید توجه داشت که هرگونه تغییر در نسبتهای این کتاب آن را بیارزش میکند بنابر این ما چاپ ۲۰۱۸ این کتاب را ترجمه و تغییرات مصنوعی دورههای قبل را از آن حذف کردیم، در این زمینه انجمنهای زیادی با ما همکاری کردند که آن را به سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارائه میدهیم و آنها مسؤول اجرا کردن آن هستند.