در دو ماهه نخست امسال بیش از ۷ میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار انواع کالای ایرانی به ۱۰۰ کشور جهان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ و ۱۱ صدم درصد افزایش داشته است.
گفتنی است کالاهای صادراتی به 100 کشور جهان 99 و 78 صدم درصد از کل سهم وزنی و 97 و 62 صدم درصد از سهم ارزشی کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.
مجموع کل صادرات ایران در دو ماهه نخست امسال به کشورهای نخست جهان 18 میلیون و 768 هزار و 165 تن به ارزش 7 میلیارد و 738 میلیون و 982 هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزش به ترتیب 4 و 79 صدم درصد و 21 و 93 صدم درصد افزایش داشته است.
آمار منتشر شده از صادرات کالاهای ایران بیانگر این است که 69 کشور از 100 کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش با رشد مثبت و 31 کشور دیگر با رشد منفی مواجه بودهاند.
بنابراین گزارش کشور ماداگاسکار با 38 هزار و 123 صدم درصد افزایش ارزشی نسبت به دو ماهه نخست سال گذشته، بیشترین افزایش را داشته است و پس از آن کشورهای موزامبیک، بنین، برزیل، اوگاندا، مکزیک، مالتا، صربستان، پرتغال، آلبانی، تونس، قطر، غنا و بلاروس افزایش رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتهاند.
کشور بلاروس با خرید 473 هزار و 928 دلار در رتبه 84 مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد و با افزایش 363 و 57 صدم درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.
این گزارش حاکی است کشور سوئیس با خرید 660 هزار دلار در رتبه 78 کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد و با 94 و 83 صدم درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین افت ارزشی را داراست و پس از آن فیلیپین، جماهیر عربی لیبی، سنگاپور، الجزایر، تاجیکستان، اسلواکی و ژاپن بیشترین افت ارزشی را داشتهاند.
صدمین کشور مقصد کالاهای صادراتی در دو ماهه نخست امسال توگو با خرید 80 تن به ارزش 96 هزار دلار است.
10 مقصد نخست کالاهای صادراتی ایران
47 و 41 صدم درصد از سهم ارزشی صادرات در دو ماهه نخست امسال به کشورهای چین، امارات متحده عربی و عراق تعلق دارد به طوری که چین با یک میلیارد و 451 میلیون و 242 هزار دلار رتبه نخست در خرید کالاهای ایرانی را دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 2 و 94 صدم درصدی روبهرو بوده است و سهم ارزشی آن از کل صادرات 18 و 75 صدم درصد است.
امارات متحده عربی با خرید یک میلیارد و 370 میلیون و 715 هزار دلاری در رتبه دوم کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 44 و 67 صدم درصد رشد روبهرو بوده و 17 و 71 صدم درصد از کل سهم ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.
همچنین عراق در رتبه سوم کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد این کشور با خرید یک میلیارد و 161 میلیون و 825 هزار دلار، 15 و یک صدم درصد از کل سهم ارزش صادرات ایران را دارد.
صادرات کالاهای ایرانی به کشور افغانستان درمدت مذکور 577 میلیون و 367 هزار دلار بوده که با رشد 45 و 20 صدم درصدی مواجه بوده است.
کشور هند در رتبه پنجم خریداران کالاهای ایرانی قرار دارد این کشور با خرید 460 میلیون و 203 هزار دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 14 و 54 صدم درصدی را داشته است.
صادرات کالاهای ایرانی به کره جنوبی به لحاظ وزنی 822 هزار و 135 تن به ارزش 455 میلیون و 777 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 96 از لحاظ وزنی 15 صدم درصد کاهش و از لحاظ ارزشی 22 و 66 صدم درصد رشد را نشان میدهد. 363 هزار و 313 تن به ارزش 292 میلیون و 292 هزار دلار نیز حاصل صادرات کالاهای ایرانی به کشور ترکیه بوده که نست به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 56 و 97 صدم درصد و از حیث ارزش 30 و 2 صدم درصد افزایش را نشان میدهد.
پاکستان هشتمین کشور مقصد صادرات کالاهای ایرانی است و طی مدت مذکور 455 هزار تن کالا به ارزش 189 میلیون و 529 هزار دلار انواع کالای ایرانی را خریداری کرده است و به ترتیب از نظر وزنی و ارزش 33 و 12 صدم درصد و 66 و 27 صدم درصد رشد داشته است.
صادرات کشورمان به اندونزی با رشد 220 و 24 صدم درصدی روبهرو بوده است به طوری که طی دو ماهه نخست سالجاری 187 میلیون و 14 هزار دلار کالاهای ایرانی را خریداری کرده است.
تایلند با خرید 179 میلیون و 615 هزار دلار انواع کالاهای ایرانی دهمین کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 و 75 صدم درصد رشد را نشان میدهد.