قائم مقام مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه درخواست بخش خصوصی مبنی بر از رده خارج کردن واگنهای بالای ۳۰ سال در دست بررسی است تصریح کرد: بخش خصوصی برای انجام تعمیرات نیمه عمر واگن و ایجاد قابلیت استفاده از بخشی از واگنها تا ۱۲ سال دیگر، ۲ سال فرصت داشت.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسین عاشوری با اشاره به برنامه راهآهن برای خروج واگنهای بالای ۳۰ سال از چرخه فعالیت ناوگان ریلی کشور و واکنشهای بخش خصوصی نسبت این تصمیم در سال ۹۷ اظهار داشت: برنامه ریزی برای خروج ناوگان فرسوده از شبکه ریلی مربوط به دو سال قبل و در قالب یک برنامه زمان بندی پلکانی است.
وی افزود: در مرحله اول این برنامه ریزی ابتدا واگنهای بالای ۵۰ سال، سپس واگنهای با عمر بیش از ۴۰ سال و سر انجام واگنهای بالای ۳۰ سال از چرخه فعالیت خارج میشوند.
قائم مقام مدیرعامل شرکت راهآهن تصریح کرد: تذکرات لازم از زمان پیش از شروع تا مراحل مختلف زمان اجرای طرح به منظور برخورداری از آمادگی لازم به شرکتها داده شد.
عاشوری خاطرنشان کرد: اعتقاد شرکت راه آهن ، از رده خارج کردن تمام واگنهای با عمر بالای ۳۰ سال نیست، بلکه معتقدیم همچون کشورهای توسعه یافته باید تعمیرات نیمه عمر بر روی واگنهای دارای قابلیت انجام شود.
وی تاکید کرد: با انجام تعمیرات نیمه عمر، واگن ۳۰ ساله قابلیت استفاده تا ۱۲ سال دیگر را پیدا میکند، البته به شرطیکه تعمیرات به طور کامل و اساسی انجام شود.
قائم مقام مدیرعامل شرکت راهآهن نقطعه ضعف بخش خصوصی ریلی کشور را انجام ندادن تعمیرات نیمه عمر طی این فرصت ۲ ساله عنوان کرد و گفت: برای ماندن این واگنها در چرخه بهره برداری، باید این تعمیرات انجام میگرفت.
عاشوری در پایان ابراز داشت: در ماههای اخیر، شرکتهای بخش خصوصی تقاضای خود مبنی بر مهلت بیشتر برای از رده خارج کردن واگن های با عمر بالای ۳۰ سال را به راهآهن ارائه کردند که این موضوع در حال بررسی است.