مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، الگوی قوانین جدید فرودگاهی این سازمان را قوانین اتحادیه اروپا دانست.
وی افزود: قوانین سابق فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری تنها نتیجه و خروجی را بررسی میکرد. اما مطابق قوانین و مقررات جدید، فرایندها، ساختار سازمانی، کیفیت منابع انسانی، تجهیزات و جزییات رفتار فرودگاهها را مورد ممیزی، بازرسی و نظارت قرار میدهیم.
شرفی از پررنگتر شدن نقش فرودگاه ها در تامین ایمنی هوانوردی بر اساس قوانین جدید خبرداد و گفت: در قوانین سابق نقش فرودگاهها در اجرای استانداردها و پاسخگویی کمتر بود. اکنون هم به فرودگاهها جایگاه نظارتی اعطا شده و هم مسئولیتهایشان در این حوزه افزایش یافته است.
وی درباره نقش فرودگاه ها در تهیه استانداردهای ایمنی توضیح داد: بر اساس قوانین سابق استانداردهای ایمنی فرودگاهی صفر و یکی بود. اما با توجه به اینکه فرودگاهها در شرایط مختلف و اقلیم های مختلف قرار دارند و نوع ترافیکشان هم از یکدیگر متفاوت است، اگر فرودگاهی نتواند یکی از استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری را پیادهسازی کند، بر اساس قوانین جدید میتواند یک روش اصلاحی را به سازمان ارائه کند و توضیح دهد که با این روش اصلاحی میتواند ایمنی را تضمین کند.
شرفی افزود: در قوانین جدید برای فرودگاهها نقش قائل شدیم و میتوانند خلاقیت و نوآوری به خرج دهند. البته به شرط آنکه به سازمان هواپیمایی کشوری ثابت کنند با روش جدید ایمنی تضمین میشود.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اول ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی را ضربالاجل اجرای قوانین جدید فرودگاهی در فرودگاههای بین المللی کشور اعلام کرد و گفت: قوانین جدید فرودگاهی ابلاغ شده اما مهلت اجرایی به فرودگاهها اعطا شده است. فرودگاههای بینالمللی فرصت ۶ تا ۷ ماهه، فرودگاه های مرز هوایی مهلت طولانیتر و فرودگاههای داخلی هم فرصت بیشتری خواهند داشت که خود را با مقررات تطبیق دهند.
شرفی افزایش ایمنی و کاهش هزینهها را نتیجه اجرای قوانین جدید دانست و افزود: اگر این قوانین درست اجرا و پیادهسازی شوند، ایمنی فرودگاهها قطعا بالاتر خواهد رفت. هزینه های ایمنسازی فرودگاهها هم بسته به خلاقیت و نوآوری فرودگاهها کاهش خواهد یافت. این قوانین همچنین سطح فرودگاه های کشور را از منظر استاندارد به فرودگاههای اتحادیه اروپا نزدیک میکند.
وی ادامه داد: اکنون ۷۰ درصد فرودگاههای دنیا که خارج از اتحادیه اروپا هستند، قوانین خود را از قوانین فرودگاهی این اتحادیه اقتباس کردهاند. فرودگاه های حاشیه خلیج فارس و شرق آسیا از این جمله هستند. چراکه این قوانین خیلی ریز و جز به جز به استانداردسازی خدمات فرودگاهی ورود میکند.