کاهش زمان توقف واگنهای باری کشورهای آسیای مرکزی در ایران موجب صرفه جویی 35 میلیارد ریالی برای کشور شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل راه آهن خراسان گفت: میانگین زمان ماندگاری واگنهای باری در ایران
محمدهادی ضیایی مهر افزود: دردو ماه نخست امسال پنج هزار و 200دستگاه واگن باری از طریق مرز بین المللی سرخس وارد ایران و پس از تخلیه بار و یا بارگیری مجدد در خروجیهای کشور دوباره از مرز ریلی سرخس خارج شد که میانگین زمان ماندگاری این واگنها در ایران از 22 روز به 17 روز کاهش یافته است.
وی گفت: با توجه به این که کشورمان برای ورود واگن راه آهنهای کشورهای آسیای مرکزی به ایران اجاره و حق استفاده از واگنها در شبکه ریلی کشور را به صورت ارزی پرداخت می کند؛ با کاهش زمان توقف واگنهای باری کشورهای آسیای مرکزی در ایران و بازگشت سریع آنها از طریق پایانه ریلی سرخس 35میلیارد ریال صرفه جویی نصیب کشور شده است.
مدیرکل راه آهن خراسان افزود: علاوه بر این صرفه جویی، افزایش چرخه سیر واگنهای ترانزیت در کشور موجب رشد ترانزیت ریلی شده و همچنین رضایت صاحبان کالا و واگنهای کشورهای آسیای مرکزی را در پی داشته است.
ضیایی مهر افزود: سرمایه گذاریهای مناسب در بخش توسعه زیرساختها شامل توسعه ایستگاه سرخس، افزایش خطوط مبادله، ارتقا ظرفیت تعویض بوژی و تقویت خطوط پارکینگ بوژیها، ساخت چند سایت تخلیه و بارگیری، بهبود نسبی شرایط در مبادی تخلیه به ویژه بندرعباس و همچنین راه اندازی قطارهای برنامه ای و مستقیم ترانزیتی سرخس - بندرعباس و بالعکس باعث این کاهش زمان توقف واگنها شده است.
وی گفت: 49 درصد واگنهای ورودی و خروجی از مرز سرخس واگنهای لبه بلند و بیشتر حامل گوگرد ترانزیتی ، 36درصد واگنها مربوط به واگنهای مسقف و باقیمانده نیز شامل واگنهای لبه کوتاه و فله بر هستند.
33 هزار و 85واگن پارسال از کشورهای آسیای مرکزی حدود دو میلیون تن کالای ترانزیتی، صادراتی و وارداتی را از طریق پایانه مرزی سرخس جا به جا کردند.