جریمه های ماهانه 15 تا 20 میلیون ریالی ، 18 ماه است که رانندگان حمل ونقل عمومی مسیر تهران ورامین را آزار می دهد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، این جریمه ها در سالهای گذشته نبود اما با الحاق میدان شوش و پایانه جنوب به طرح زوج و فرد مشکلات متعددی برای رانندگان وسایل نقلیه عمومی ایجاد شده است.
رانندگان 400 دستگاه مینی بوس خط شوش به ورامین حالا نه تنها نیمی از ماه بیکار شده اند بلکه 15روز باقیمانده را نیز با برگه های جریمه عرق شان خشک می شود و در واقع درآمدی ندارند.
تاریخچه ساخت ایستگاه مینی بوس های شوش به ورامین به سال 1330 می رسد. رانندگان این خط حمل ونقل عمومی حدود 70 سال است که مردم را از تهران به ورایمن یا بالعکس جابجا می کنند.
از شش دهه پیش پارک سواری در 100 متری میدان شوش محل استقرار مینی بوس ها بود اما شهرداری تهران آن را به بخش خصوصی فروخت و پاساژ ساخت حالا مسافران تهران ورامین چه پیر چه چوان ، زن و مرد باید بیش از یک کیلومترراه را پیاده طی کنند تا به پایانه مربوط برسند.
احمد مومنی جوانی که با زن و فرزند چهار ساله اش از میدان شوش پیاده به طرف مینی بوس ها آمده است گفت: در زیر نور آفتاب بازبان روزه ، پیاده روی یک کیلومتری خانواده ها و مسافران را آزار می دهد.
نداشتن ایستگاه در کنار دوربین های زوج وفرد مانند دو لبه انبر رانندگان را می فشارد . تعداد مینی بوس ها زیاد و فضا اندک است .گاه رانندگان مجبور به دوبله پارک کردن هستند که آنهم از دید پلیس مخفی نمی ماند و با جریمه ای جزای توقف دوبله را می چشند.
اگر پلیس آنها را جریمه نکند دوربین های تازه نصب شده زوج وفرد با اعمال جریمه ، 50 درصد از در آمد های رانندگان را از آن خود می کنند.
دهها راننده این خط با نشان دادن برگه های جریمه دل پری داشتند از بی تدبیری مسئولان در حل این مشکل .
رضا تاجیک راننده 55 ساله گفت: هر کدام از این مینی بوس ها متعلق به یک نفر یا تحت مالکیت دو نفر است و خرج خانواده ها از این طریق تامین می شود اما این جریمه ها زندگی را برما سخت کرده است.
یکی دیگر از رانندگان تاکید کرد دولت همیشه اعلام می کند که مردم از حمل ونقل عمومی استفاده کنند تا مانع آلودگی بیشتر هوای تهران شونداما بدون حمایت ازصاحبان وسایل نقلیه عمومی نمی توان دراین زمینه موفق بود.
برای حل این مشکلات نامه نگاری های فراوان و جلسات مختلفی بامسئولان شهرداری وراهور تهران انجام شده اما وعده ها وتصمیمات اتخاذ شده تا کنون اجرایی نشده است.
رییس سازمان حمل ونقل شهرداری ورامین گفت: بارها به معاون ترافیک شهرداری تهران نامه نوشته ایم و مشکلات رانندگان خط شوش به ورامین را مطرح کرده ایم اما هیچ پاسخی به ما نداده اند.
حسن خوانساریان افزود: دراین نامه از مسئولان خواسته ایم پلاک مینی بوس ها این مسیر را از طرح زوج وفرد مستثنی کنند تا رانندگان با آرامش بیشتر به 40 هزار مسافری که در روز جابجا می کنند خدمات ارائه کنند.
از میدان شوش به ایستگاه اتوبوس های تهران ورامین در پایانه جنوب رفتیم . دراین جا هم 50 دستگاه اتوبوس روزانه 40 هزار مسافر تهران به ورامین را جابجا می کنند.
مشکل ایستگاه اتوبوس های پایانه جنوب هم دوربین های زوج و فرد است که امان رانندگان را بریده و هر کدام برگه هایی با جریمه های میلیونی به همراه داشتند.
رانندگان این مسیر معتقدند اگر به ایستگاه جوانمرد قصاب منتقل شوند هم برای مسافران بهتر است و هم برای حمل ونقل تهران وحومه .
یکی از این رانندگان گفت: ما مجبوریم برخی مواقع برای جریمه نشدن پلاک اتوبوس ها را با وسیله ای مخدوش کنیم اما تاکی می توان این روند راادامه داد.
حاج رضا مرد 60 ساله ای است که تازه از سرکار برگشته و خسته بود .اوگفت: ما کارگران به ناچاراز این اتوبوس ها برای تردد استفاده می کنیم چون کرایه ماشین های شخصی زیاد است اما اینجا هم تا ماشین پرشود نیم ساعت صبح و نیم ساعت شب و شاید هم بیتشر، وقت مان هدر می رود.
رییس سازمان حمل ونقل شهرداری ورامین درباره مشکلات خط اتوبوس های پایانه جنوب گفت: انتقال ایستگاه اتوبوس های ورامین از پایانه جنوب به جوانمرد قصاب همه مشکلات راحل می کند.
حسن خوانساریان افزود: پس از جلسات کارشناسی متعدد در شورای ترافیک شهرستان ری ، تصمیم براین شداین اتوبوس ها از 15 اردیبهشت به ایستگاه جوانمرد قصاب منتقل شوند اما معلوم نیست فرمانداری ری به چه علتی مانع اجرای آن شده است.
روزانه 100 هزار مسافراز بین ورامین وتهران تردد می کنند که 80 هزار مسافر را مینی بوسها واتوبوس ها جابجامی کنند و تاکسی گزینه انتخابی 20 هزار نفر در روز است.
اکثراین مسافران کارمندان ادارات و کارگران کارخانه های پایتخت هستند.