در اين اجلاس 4 روزه تامين امنيت بنادر، بکارگيري فن آوريهاي پيشرفته، تاثير فعاليتهاي بندري در محيط زيست، راهکارهاي سرعت بخشيدن به عمليات حمل و نقل و لجستيکي بررسي مي شود.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از باکو ؛ اجلاس بين المللي بنادر و لنگرگاهها با حضور بيش از 400 نماينده از 65 کشور جهان و همچنين هيئتي از جمهوري اسلامي ايران در باکو درحال برگزاري است.
در اين اجلاس چهار روزه عمده مسائل مربوط به تامين امنيت بنادر ، بکارگيري فن آوري هاي پيشرفته ، تاثير فعاليت هاي بندري در محيط زيست ، راهکارهاي سرعت بخشيدن به عمليات حمل و نقل و لجستيکي بررسي مي شود.
«سانتياگو گارسيا ميلا» رئيس انجمن بين المللي بنادر و لنگرگاه ها ، از سخنرانان مراسم گشايش اين اجلاس بود که ضمن تاکيد بر اهميت اين اجلاس در برقراري روابط تجاري بندرها گفت: هم اکنون 180 بندر تجاري و 140 واحد وابسته به فعاليت هاي بندري مانند شرکت هاي بزرگ کشتيراني، عضو انجمن بين المللي بنادر و لنگرگاه ها هستند.
هئيتي از جمهوري اسلامي ايران به سرپرستي «محمد راستاد» معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي کشورمان هم با هدف افزايش رقابت پذيري ، جذب سهميه بيشتر در حمل و نقل دريائي و بهره مندي بيشتر از ظرفيت هاي موجود در بنادر کشورمان در اين اجلاس حضور يافته است.
«محمد راستاد» معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي کشورمان در حاشيه برگزاري اين اجلاس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري صدا وسيما در باکو گفت: حدود 30 ميليون تن ظرفيت در بنادر حاشيه درياي خزر ايران ايجاد شده است، اما عملکرد فعلي اين بنادرفقط شش ميليون تن در سال است و در واقع از يک پنجم ظرفيت اين بنادر استفاده مي شود.
وي با اشاره به اينکه در سال هاي اخير طرح هاي توسعه قابل توجهي براي بنادر کشورمان در درياي خزر اجرا شده ، از جمله بندر انزلي تا 11 ميليون تن ظرفيت سالانه و بندر امير آباد تا 7.5 ميليون تن ظرفيت سالانه توسعه يافته است گفت : سازمان بنادر، با دنبال کردن سياست هايي که منطبق با روند حرکت بنادر مدرن امروزي است ، در جهت افزايش رقابت پذيري بنادر ايران است تا بتواند سهم بيشتري از حمل و نقل دريايي را براي کشورمان جذب کند.
آقاي راستاد بر اتفاق نظر کشورهاي حاشيه خزر در جهت ايجاد فضاي لازم براي افزايش حمل و نقل و تجارت دريايي بين اين کشورها تاکيد کرد و افزود : موردي که مي تواند بنادر ما را فعالتر کند اين است که صرفا به کالاهاي وارداتي متکي نشويم بلکه بنادر خودمان را بيشتر به صادرات کالاهاي توليدي اختصاص بدهيم ، به خصوص که در سال حمايت از کالاهاي ايراني ، اين مساله مي تواند با انگيزه بيشتري دنبال شود.
راستاد گفت : بنادر ايران در حاشيه درياي خزر، مي توانند بعنوان حلقه هاي اتصال دهنده ترانزيت کشورهاي ساحلي اقيانوس هند به کشورهاي آسياي ميانه، نقش ايفا کنند.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ، با اشاره به بهره برداري از مرحله اول توسعه بندر چابهار در سال گذشته ، افزود: مزيت مهم ايران در بندر چابهار و سواحل مکران است و کشور ما مي تواند از اين طريق به مسير اصلي تجارت بين المللي متصل شود.
«مجتبي دلگشائي» مدير عامل شرکت توسعه خدمات دريانوردي و بندري سينا از بخش خصوصي هم با تاکيد بر اهميت اين اجلاس گفت: ما در بيشتر اين اجلاس ها با هدف تبادل نظر و توسعه همکاري ها و ارتقاء سطح خدمات مان شرکت مي کنيم و در اين اجلاس هم توانستيم با بزرگترين پرت سرويس خدمات کامپيوتري بنادر اروپا و يک شرکت کانتينري ايتاليائي همکاري مشترک ايجاد کنيم که منجر به تشکيل شرکت مشترک تجاري خواهد شد.
اجلاس بين المللي بنادر و لنگرگاهها در هر دو سال برگزار مي شود. اجلاس قبلي در سال 2016 ميلادي در پاناما برگزار شده بود. اين اجلاس که از روز سه شنبه در باکو آغاز شده است فردا به کار خود پايان خواهد داد.