معاون آموزشی وزیر علوم گفت: بهره گیری از ظرفیت نسل جوان میتواند به بهره برداری آموزشی در کشور کمک کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مجتبی شریعتی نیاسر در سومین همایش آموزش عالی کشور که در سالن همایشهای دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: ما از ابتدای دولت یازدهم در عرصه آموزش عالی شعار کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی را مطرح کردیم و این همایش برای بررسی چالشهای پیشروی آموزش عالی و ارائه راهکارهای مؤثر برگزار شده است.
وی با بیان اینکه با مشارکت عمومی و خرد جمعی و عزم راسخ مدیریتی میتوان وضعیت آموزش عالی را ارتقا داد، گفت: گامهایی برای حل مشکلات آموزش عالی مطرح شده این گامها از طریق شکل گیری کانونهای فکر دانشگاهی، بیان نظرات استادان برجسته دانشگاهی، بیان نظرات رؤسای دانشگاهی و برگزاری تشکیل کارگاههای کارشناسی مطرح شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم به تعداد دانشجویان و استادان و اعضای هیأت علمی و مؤسسات آموزش عالی در کشور اشاره کرد و افزود: در سال ۵۷ تعداد جمعیت دانشجویی ۱۷۵ هزار نفر بوده که هم اکنون به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است، تعداد اعضای هیأت علمی در سال ۵۷ سه هزار نفر بوده و هم اکنون به ۸۰ هزار نفر رسیده است و تعداد مؤسسات آموزش عالی در سال ۵۷ حدود ۲۴۰ مرکز بوده که هم اکنون به ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز رسیده است.
شریعتی نیاسر گفت: در سال ۶۱ دانشگاه آزاد اسلامی در کشور شکل گرفت و در سال ۶۴ شاهد تفکیک علوم پزشکی از غیرپزشکی بودیم همچنین در سال ۶۷ تشکیل دانشگاه پیام نور، در دهه ۷۰ تشکیل دانشگاه علمی کاربردی، دهه ۸۰ شکل گیری شورای تحول علوم انسانی و در دهه ۹۰ شاهد تشکیل دانشگاه فنی و حرفهای در کشور بوده ایم البته درمیان این اتفاقات و شکل گیری و تأسیس مؤسسات آموزش عالی از لحاظ کمی و کیفی هم رشد خوبی در زمینه آموزش عالی داشتیم.
وی در ادامه به توزیع جمعیت دانشجویی در دانشگاههای مختلف اشاره کرد و افزود: ۳۵ درصد دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی، ۹ درصد در دانشگاههای غیرانتفاعی، ۱۸ درصد در دانشگاههای مهارتی، ۱۵ درصد در دانشگاههای دولتی، ۱۵ و ۶ دهم درصد در دانشگاههای پیام نور و ۷ و ۴ دهم درصد در مراکز متفرقه مشغول تحصیل هستند.
شریعتی نیاسر گفت: با توجه به این آمار میتوان گفت تنها ۱۵ درصد از جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاههای دولتی مشغول تحصیل هستند یعنی تنها این ۱۵ درصد میتوانند از پشتیبانی دولت بهرهمند شوند.
وی به برخی از چالشهای آموزش عالی اشاره کرد و افزود: رشد بی رویه و غیر هدفمند، ضعف نظارتی، افول توانمندی و ارتباط نداشتن دانش آموختگان با جامعه از جمله چالشهای آموزش عالی است که باید هرچه سریعتر برطرف شود.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به وضع آموزش عالی و تفاوت آن با دهههای گذشته اشاره کرد و گفت: ما با داشتن مراکز آموزش عالی و تنوع رشتهها و زیرنظام ها، امروزه تمرکز مدیریت در کشور ضعیف است و یکی از موضوعات طرح آموزش عالی، تدوین طرح مدیریت منطقهای است که این طرح میتواند تطابق را میان مراکز آموزش عالی فراهم کند.
وی افزود: با ساماندهی مراکز آموزش عالی میتوانیم هر چه بهتر هم افزایی را در میان مراکز آموزش عالی فراهم کنیم و از نیروهای شاغل در دانشگاهها که ظرفیت جمعی بسیار بالایی را در سطح کشور تشکیل میدهند بهرهمند شویم. همچنین نباید از حضور دانشگاهها در عرصه رقابتهای بین المللی غافل شویم و باید به این مسأله هم توجه کنیم.
شریعتی نیاسر به مأموریت گرایی بودن دانشگاهها اشاره کرد و گفت: برای هر یک از دانشگاهها مأموریت مشخصی در نظر گرفته شده است و دانشگاهها نباید خارج از آن مأموریت فعالیت داشته باشند و باید در مدار خود حرکت کنند.
وی در ادامه به نظام یکپارچه سنجش و پذیرش و اصلاح این نظام اشاره کرد و افزود: باید وضعیت کنکور در کشور مشخص شود، باید بازار کاذبی که برای کلاسهای آمادگی کنکور در کشور ایجاد شده ساماندهی شود، چنانچه هم اکنون ۱۲ هزار آموزشکده در کشور در بحث کنکور فعالیت دارند که تنها ۲ هزار آموزشکده در تهران است؛ بنابراین باید بتوانیم شاهد حذف کنکور در کشور باشیم البته حذف کنکور در مدت زمان کوتاه ۶ یا ۷ ماه صورت نمیگیرد.
معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه به اصلاح نظام تخصیص اعتبار برای آموزش عالی اشاره کرد و گفت: با حمایت قاطع سازمان برنامه و بودجه باید اصلاح درستی در نظام تخصیص اعتبار برای آموزش عالی درنظر گرفته شود به طوری که با یک ارزیابی کلی میتوان گفت: هم اکنون ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا میزان اعتبار سرانه آنها میان ۵۰۰ هزار دلار تا ۲۰ هزار دلار است و دانشگاههای ما در بهترین حالت میزان اعتبار سرانه آنها تنها ۱۷ میلیون تومان است که باید این سرانه ۳ یا ۴ برابر افزایش یابد.
وی با بیان اینکه براساس برنامه ششم توسعه دانشگاههای سطح یک کشور باید تا پایان برنامه حداقل جذب ۱۰ درصدی دانشجویان خارجی را داشته باشند، افزود: باید راهکارهایی برای جذب بهتر دانشجویان خارجی درنظر گرفته شود.
شریعتی نیاسر همچنین به برخی از اولویتهای آموزش عالی اشاره کرد و گفت: ساماندهی مراکز دولتی، ادغام و تجمیع مراکز، ارتقای سطح اختیارات دانشگاهها ازجمله اولویتهای آموزش عالی است که در راستای توسعه آموزش عالی فعالیت هایی چون واگذاری و بازنگری و تدوین برنامههای درسی دانشگاه ها، واگذاری بخش عمده مقررات آموزشی به دانشگاه ها، واگذاری تقویم آموزشی و اختیار توسعه دانشگاهها با دانشگاههای خارجی، افزایش نقش مراکز خصوصی و حضور این مراکز در آموزش عالی برای ایجاد رقابت بهتر و تأثیرگذار، حضور و فعالیت خیرین آموزش عالی در مراکز دولتی متناسب با فعالیت، تشکیل کارگروه تخصصی آموزش عالی، اصلاح پذیرش دانشجو از جمله فعالیتهایی است که برای ارتقای آموزش عالی در کشور شکل گرفته است.
وی افزود: چهارمین همایش آموزش عالی کشور در سال آینده در دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد.