نداشتن شناخت از کالاهای ایرانی موجب شده تولیدات داخلی در رقابت با محصولات خارجی در انزوا قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، سود زیاد ناشی از فروش کالاهای خارجی در فروشگاه های ایرانی موجب شده فروشندگان کالاهای خارجی را در قسمت های خوب فروشگاه قرار داده و وقت زیادی را برای تبلیغ آن صرف کنند.
آگاه نبودن خریدار از کیفیت، مشخصات و ویژگی های کالای موردنظر برای خرید موجب می شود برخی فروشنده ها آنچه را که سود بیشتری دارد تبلیغ کنند. این موضوع حتی زمانی که مشتریان برای خرید کالای ایرانی مراجعه می کنند نیز صدق می کند که در آن فروشنده همزمان با ارایه کالای ایرانی، کالای خارجی مشابه را نیز با تبلیغ زیاد عرضه و معرفی می کند.
در هیاهوی تبلیغات کالاهای خارجی و عدم اقبال کافی به کالاهای تولید داخل این سوال به ذهن می آید که آیا تا به حال فکر کرده ایم که کدام کالای شاخص ایرانی را می شناسیم؟
یکی از مشتریان که به بازار لوازم خانگی مراجعه کرده بهترین کالای ایرانی را که در ذهنش مانده یخچال معرفی می کند. دیگر هموطن که برای خرید توستر به بازار آمده توستر با نشان تجاری ایرانی را از محصولات مورد علاقه خود اعلام و به خرید آن اقدام می کند.
یکی از فروشنده های لوازم خانگی، پلوپز و چرخ گوشت، دیگر فروشنده لوازم خانگی، یخچال، لباسشویی و اجاق گاز ایرانی را از بهترین محصولات لوازم خانگی ایرانی در بازار معرفی می کند.
فروشنده ای نیز اجاق گاز ایرانی را در بازار بی رقیب می داند، فروشنده ای دیگر اما می گوید در حوزه کالاهایی مانند جاروبرقی، آبمیوه گیری و کالاهایی از این دست اقبال خریداران به خرید محصولات خارجی است.
در بازار لوازم خانگی آنچه که بیشتر به چشم می خورد این است که برخی محصولات ایرانی توانسته اند با ارتقای کیفیت و رقابتی کردن قیمت، خود را به خوبی به بازار بشناسانند.
حبیب الله انصاری دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در این باره می گوید: محصول آبگرمکن چنان با کیفیت عالی در کشور تولید می شود که اگر مراجعه به بازار شود حتی یک دستگاه آبگرمکن خارجی هم یافت نمی شود البته محصول آبگرمکن را به اروپا هم صادر می کنیم ضمن اینکه در محصول کولر و بخاری هم وضع به همین گونه است یعنی اگر به بازار مراجعه شود هیچ مشابه خارجی آن وجود ندارد.
وی همچنین معتقد است: 75 درصد از نیاز جامعه به لوازم خانگی با همه تنوع آن ساخت داخل است و داخلی سازی در لوازم خانگی آنچنان توسعه یافته است که امروز به هیچ عنوان در همه محصولات انرژی بر هیچ قطعه خاصی از خارج وارد نمی شود اما در بازار موادغذایی قدرت اول و آخر شرکت های ایرانی هستند که بازار را در تصاحب خود درآورده اند.
فروشنده لبنیات می گوید در حوزه لبنیات اعم از ماست، پنیر، شیر و دیگر محصولات وابسته آنقدر تنوع و کیفیت بالا در محصولات ایرانی وجود دارد که اصلا نیازی به واردات نیست بنابراین هیچ محصول لبنی خارجی در بازار نداریم حتی برخی از نمونه های محصولات لبنیات مانند انواع ماست که در ایران تولید می شود هیچ مشابه خارجی ندارد.
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران در این باره می گوید: زمانی واردکننده انواع محصولات لبنی بودیم اما هم اکنون در بازار، لبنیات ایرانی در تنوع و کیفیت بالا وجود دارد که این میزان افزایش کمی و کیفی حاصل وجود رقابت در میان بنگاه های تولیدی است.
در بازار شیرینی و شکلات که هزار و 100 واحد فعال با 600 میلیون صادرات در آن فعال است، تولیدات داخلی نفس خارجی ها را بریده هرچند محصولات خارجی در این حوزه در بازار وجود دارد.
فروشنده شیرینی و شکلات می گوید: مشتریان در مراجعه برای خرید شکلات بیشتر شکلات ایرانی را طلب می کنند زیرا هم به طعم و مزه آن مطمئن هستند و هم کیفیت بالای آن را می شناسند ضمن اینکه از بابت خرید محصول ایرانی اطمینان خاطر دارند.
غلامحسن شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران می گوید: اگر محصول تولیدی با کیفیت و قیمت برابر با محصول خارجی به بازار عرضه شود مطمئن باشید خریدار ایرانی محصول ایرانی را خرید می کند اما اگر در این بین باوجود کیفیت و قیمت برابر عده ای به خرید محصول خارجی اقبال داشته باشند موضوع فرهنگی است و باید از نظر ارتقای فرهنگ توجه به کالای ایرانی بیشتر کار شود.
زمانی می توان اشتغال جدید ایجاد کرد، اشتغال موجود را افزایش و کیفیت کالاهای داخلی را ارتقا داد که کالاهای تولیدی داخل، قفسه های پرفروش فروشگاهی را به خود اختصاص دهد و از سبد خرید مشتریان بی نصیب نماند.
انگیزه های مادی واردکنندگان و فروشندگان کالای خارجی در کنار عدم فرهنگ سازی و در مواردی نبود قوانین مشخص موجب شده مردم آنقدر که به کالای خارجی اقبال و توجه دارند شناخت چندانی از کالای ایرانی نداشته باشند.
گزارش: غلامرضا بهرامی