وزیر راه با اشاره به آیین نامه جدید نظام مهندسی: سازمانها و نهادها باید از دولت بخواهند تا قانون را رعایت کند و حاکمیت قانون را تصویب کند.
وی افزود: بنگاههای اقتصادی بزرگترین ثروت و تجارت مادی ایران هستند که به شکل بنیادین به انها کمتر توجه می شود و اساسا اقتصاد بدون سرمایه اجتماعی قابل شکل گیری نیست.
وی تاکید کرد: مشکل ما در جامعه ایران تا حدودی، بی توجهی به این سرمایه اجتماعی است .
آخوندی افزود: در حالیکه در ایران مفهوم تجاری سازی را اجرا نکرده ایم، آیا بدون تجاری سازی، امکان خصوصی سازی وجود دارد؟ در حال حاضر در ایران در هیچ حوزه ای مفهوم تجاری سازی در دستور کار نیست و همه دوست دارند هزینه ها را سر بار بودجه کنند.
وی بیان کرد: تجاری سازی در ایران رخ نداده است و به ظاهر تنها در صنعت ریل و هوانوردی خصوصی سازی کرده ایم.
وی تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری در نوسازی ناوگان ریلی در ۱۵ سال گذشته صفر بوده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود:انجمن ها و تشکل ها باید از مشاوران حقوقی و تجاری خود بخواهند تا به انها یاد دهند که چگونه از دولت مطالبه داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در ایران بنگاهداری در حال فرسایش است و ریشه ان در اصل تجارت و رقابت است .