حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی به مراسم گشایش مسابقات بین المللی قرآن کریم پیام تصویری داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ متن پیام حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدم شما اساتید، محققان، قرآن پژوهان، قاریان و حافظان قرآن کریم را گرامی میداریم؛ و از همه بزرگوارانی که در گرامی داشت این کنگره و همایش و نشست با ایراد مقاله یا نشستها و همایشها و کنگره میافزایند سپاسگزاریم و از خدای سبحان مسألت میکنیم جامعه اسلامی در سایه قرآن و عترت از هر آسیبی مصون بدارد و امت اسلامی را در سایه قرآن کریم به عالیترین فیوض برساند.
از وجود پیامبر اسلام رسیده است که مکتب وحیانی قرآن و عترت همواره پیروز و ظفرمند است و هیچ مکتبی همپای وحی الهی نخواهد بود این بیان جامعیت قرآن و مرجعیت قرآن که دو عنصر محوری این گونه از همایشها است را به عهده دارد یکی اینکه قرآن تمام نیازهای اخلاقی و حقوقی و مانند آن را در بردارد و دوم آنکه مرجع تمام منابع دینی خواهد بود.
خداوند قرآن را به عنوان حبل متین نازل کرده است و به صورت شفاف بیان کرده است که نازل شدن قرآن نظیر نازل شدن باران است.
خداوند باران را نازل کرد و قطراتش را به زمین انداخت و قرآن را نازل کرد یعنی این حبل متین را به زمین آویخت که یک طرف این طناب ناگسستنی بدست خداست.
پس قرآن نازل شد و آویخته شد باران نازل شد یعنی انداخته شد معنای آویختگی این حبل متین آن است که این طناب ناگسستنی است و از هر گزندی مصون است؛ و اگر کسی خواست سالم بماند باید به این طناب اعتصام کند که واعتصمو بحبل الله جمیعا و فرمود: فیه تبیان لکل شی و هر آنچه که مورد نیاز دینی و در سعادت و کرامت و سعادت بشری سهم تعیین کننده دارد در قرآن کریم است.
البته در منظر دیگر از آن جهت که قرآن مرحله عالیه و علیه حکیم است و آن علی حکیم همه حقایق مادون است، از منظر دیگر میتوان گفت در اسرار و متون قرآن کریم معارف برتری وجود دارد، اما در بحث سعادت دین آنچه که قرآن بیان کرده است که فرمود تبیان لکل شی است یعنی آنچه مربوط به سعادت و ترقی مردم و صیانت روحی مردم مطرح کرده قرآن بیان نموده است؛ که این جامعیت قرآن کریم است. اما در ارتباط با مرجعیت قرآن کریم روایات اسلامی آشنا هستند چه روایات شیعه و اهل سنت این دو پیام در آنها هست یک پیام در حل علاج نصوص متعارف است یعنی روایتهایی که متعارض یکدیگر هستند نصوص علاجیه راهنمایی کرده است که تمام این روایتها که با یکدیگر معارض است باید بر قرآن کریم عرضه شوند و روایتی که مطابق با قرآن کریم است یا مخالف با آنها نیست اخذ میشود و روایتی که مخالف با قرآن است حذف میشود.
این مرجعیت قرآن را برای روایتهایی که معارض اند ثابت میکند.
بخش دیگر مرجعیت قرآن کریم برای روایاتی است که متعارض ندارند ائمه فرمودند از پیامبر رسیده است به نام ما دروغ جعل میکنند حدیث دروغ کم نیست و روایت کذب کم نیست.
هر خبری که به نام ما از ما نقل کردند آن خبر را با قرآن عرضه کنید و به صورت آیه کسی امکان جعل ندارد و به صورت روایت امکان جعل آن وجود دارد.
پس خبرهای جعلی و دروغ و کذب کم نیست و لذا از ائمه رسیده است هر خبری که از ما نقل کردند حتما با قرآن کریم ملاحظه کنید اگر مخالف قرآن بود نپذیرید.
قهرا روایتهایی که در حوزهها و مجامع علمی مطرح است فراوان است، ولی از این ده قسم بیرون نیست یا روایتها یا در بخش اخلاق حقوق فقه است یا روایتهای تفضیلی یا مربوط به مسایل کلامی است، اما اینکه رایج روزانه است همین پنج قسم است هر کدام از این اقسام معارض دارند یا ندارند.
قهرا روایاتی که در مراکز علمی مطرح است از این ده قسم بیرون نیست و محور محتوایی روایی یا فقه است یا اخلاق بنابراین تمام روایات باید بر قرآن کریم عرضه شود و آن وقت اهمیت قرآن در مرجعیت مشخص خواهد شد.
بر همه لازم است قبل از رجوع به روایات و مقداری که وظیفه ما است بفهمیم و این به تنهایی حجت نیست و باید به سراغ روایات برویم که آن هم از طریق انطباق با قرآن مشخص خواهد شد.
مجددا از قاریان، مدرسان، محققان و قرآن پژوهان و کسانی که در نشر آثار قرآن و عترت حق شناسی میکنیم و مقدم همه را گرامی میداریم و امیدواریم ذات اقدس الله و وجود مبارک قرآن نظام ما، رهبرما، مراجع ما و دولت و ملت و مملکت ما جامعه انسانی و اسلامی در سایه ولّی اش حفظ بفرماید و خطر بیگانگان را به صهیونیست برگرداند و قدس شریف را حفظ نماید و پایان امور همه را به خیر و سعادت ختم بفرماید.
غفرالله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمه الله وبرکاته