به گزارش
خبرنگار صدا و سیما؛ علیرضا قنادان امروز در نشست خبری افزود: هیچ شرکتی اجازه گرفتن مبلغی به عنوان شارژ ثابت نخواهد داشت و تاکسیرانها در ازای خدماتی که ارائه میدهند نرخی را پرداخت میکنند یعنی 10 درصد از فعالیتهایی که شرکت تعیین میکند.
قنادان با اشاره به ایامی که شرایط آب و هوایی دگرگون می شود و تخلفات رانندگان تاکسی گفت: در نرخگذاری جدید مقداری افزایش قیمت برای روزهای بد آب و هوایی مقرر میکنیم تا سود تاکسیرانها لحاظ شود.
وی از هزار و 800 پرونده رسیدگی شده درباره شکایت مردمی از تاکسیرانها خبر داد و گفت: در خطوط اصلی تاکسیرانی ناظرانی هستند که به شکایات مردمی رسیدگی می کنند همچنین هیچ تاکسیرانی حق گرفتن مبلغی بیشتر از نرخ مصوب قبل از افزایش قیمتها در سال جدید را ندارد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه متوسط افزایش کرایه تاکسی های شهر تهران حدود 12 درصد است، گفت: در بعضی از مسیرها تا 20 درصد افزایش قیمت خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه بدنبال رتبه بندی تاکسی ران ها هستیم، اضافه کرد: تاکسیرانی باید انتخاب افراد باشد نه اینکه به خاطر نوع معیشت اجبار افراد باشد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران افزود : طراحی خودروهایی مختص تاکسیرانی در دستور کار است و ۱۰ هزار خودرو تاکسی در صف نوسازی قرار دارد.
قنادان با بیان اینکه یکی از مهم ترین موضوعات در دوره جدید مدیریت شهری که به عنوان شعار ما محسوب میشود ، تحول تاکسیرانی در تهران است، گفت : سطح تماس ما با اجتماع و شهروندان بسیار زیاد است و فارغ از تأثیر اقتصادی ما، اثرگذاری ما در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی بسیار زیاد است.
وی با بیان اینکه تاکسی یکی از نشان های اصلی و هویتی یک شهر محسوب میشود، گفت: هرچه تاکسیها با کیفیتتر و نوع خدمات مناسبتر باشد هویت کاملتر و بهتری از شهر در اذهان عمومی شکل میگیرد.
رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه باید وضع اقتصادی و هویتی مناسب برای تاکسیرانها ایجاد شود، گفت : برای رسیدن به این اهداف، نظام رتبه بندی برای تاکسیرانها تدوین شده است ، سابقه و مدتی که تاکسیرانها فعالیت دارند، آموزشهای مهارتی ویژهای که به آنها داده میشود از جمله گزینههایی است که در رتبه بندی به تاکسیرانها مورد نظر قرار میگیرد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در ادامه با ذکر مثالی گفت: برای تاکسیرانی که در فرودگاه مشغول به کار است آشنایی با زبان انگلیسی مهم و اساسی است همچنین کسانی که در سرویس های اینترنتی تاکسیرانی فعالیت می کنند تحت آموزش های ویژه ای هستند.
وی با تاکید بر اینکه هر سیستمی برای ارتقا ، نیازمند اتصال به بازخورد مشتری است ،گفت: درحال تهیه زیرساخت های فنی هستیم تا برای رتبه دهی به تاکسیران بازخورد مشتری را نیز لحاظ کنیم. همچنین تخلفات راهنمایی و رانندگی تاکسیران در رتبه بندی او تاثیرگذار است.
قنادان با بیان اینکه در سازمان تاکسیرانی با تخلفات برخورد می شود، ادامه داد: خلأ بسته های تشویقی در این زمینه محسوس است و باید به تاکسیرانی که عملکرد خوبی دارد بسته های تشویقی اختصاص یابد.
وی از نوسازی ناوگان تاکسیرانی خبر داد و گفت: طراحی خودروهایی با کاربری ویژه تاکسی در دستور کار است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی از افزایش ناوگان پاک در تهران خبر داد و گفت: تاکسی ها بیشترین تردد در سطح شهر را دارند و در تلاش هستیم که آلایندگی کمتری را داشته باشد در این راستا افزایش خودروهای هیبریدی و برقی نیز در دستور کار است.
قنادان با بیان اینکه بزرگترین ناوگان تاکسیرانی در تهران است گفت: بیش از 79 هزار تاکسی در تهران موجود است.
وی با بیان اینکه تاکنون تصدیگری شهرداری در حوزه تاکسیرانی بیش از حد بوده است گفت: در تلاش هستیم جنس ارائه خدمات را تغییر دهیم. در تلاش هستیم درها را به سمت خدمات جدیدتر باز کنیم و در این زمینه خدمات و مقرراتگذاری بر عهده سازمان تاکسیرانی خواهد بود.
قنادان با اشاره به خدمات اینترنتی حمل و نقل گفت: در راستای تعریف چارچوب برای این امور 2 الزام وجود دارد جنبه اول افزایش ظرفیت و خلاقیت در این سرویسهاست.
وی با تأکید بر اینکه در مدل کسب و کار خدمات اینترنتی دخالت نمیکنیم، گفت: تا حد امکان از معضلاتی که ممکن است به وجود آید جلوگیری میکنیم، حفظ امنیت مسافر و این مهم که خدمات اینترنتی از نظر اقتصادی رقیب حمل و نقل عمومی نشود از اقدامات ما است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه اتاق فکری متشکل از 20 نفر از فارغالتحصیلان دانشگاههای معتبر تشکیل دادهایم، گفت: تلاش ما بهره گیری از الگوهای علمی است.
قنادان با بیان اینکه تا به حال نوسازی تاکسیرانی از جیب تاکسیرانها بوده است، گفت: از این پس تمام مذاکراتی که در این زمینه با شرکتهای بخش خصوصی انجام شود دارای پیوست اقتصادی خواهد بود و تا از مدل اقتصادی آن مطمئن نشویم اقدامی انجام نمیگیرد.
وی با تأکید بر اینکه تاکسی هویت شهری محسوب میشود ، گفت : دولت باید به بحث حمل و نقل عمومی ورود کند و یارانههایی را اختصاص دهد.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه نوسازی 90 هزار خودرو در دستور کار بود ، گفت: قرار شد دولت از طریق معافیتهای گمرکی به این امور رسیدگی کند، با توجه به اینکه سالانه نوسازی 8 هزار خودرو تاکسی در دستور کار است این تعهد دولت 100 میلیارد تومان بوده است که به آن عمل نکرده است. این موضوع آثار زیادی را در آلودگی هوا ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به مبنای قیمت تمام شده با استانداردی که تاکسیرانی اعلام کرده است، گفت: با توجه به اینکه در مسیرهای تاکسی خط BRT و خطوط مترو موجود است، خطوط طولانی تاکسی مطلوب ما نیست.
قنادان با بیان اینکه مدل نرخگذاری تاکسیرانی در سال 97 تغییراتی داشته است، گفت: حداقل حقوقی که باید تاکسیرانها دریافت کنند لحاظ شده است و برای اولین بار برای سرویسهای اینترنتی نرخگذاری کردیم با توجه به رقابتی بودن این موضوع تاکسیرانها میتوانند از منفی 35 درصد ( کاهش قیمت) تا مثبت 80 درصد ( افزایش قیمت) نرخ مصوب شورای شهر را نرخگذاری کنند. بر اساس اینکه زمینه رقابتی شدن فراهم شده است اگر رانندگان تاکسی نرخ بیشتری را دریافت کنند به ضرر خودشان خواهد بود.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه متوسط افزایش کرایهها حدود 12 درصد است، گفت: در بعضی از مسیرها تا 20 درصد افزایش قیمت خواهیم داشت.
قنادان از رویکرد جدیدی برای پرداخت کرایه تاکسی خبر داد و گفت: در این رویکرد شهروندان گزینههای مختلفی را برای پرداخت کرایه خواهند داشت آنها میتوانند از طریق اپلیکیشن موبایل، کارت مترو و کارت شتاب کرایه خود را پرداخت کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: یکپارچهسازی سیستم پرداخت الکترونیکی در دستور کار است تا بتوانیم با اتصال بین اجزای مختلف، پرداخت کرایه را برای شهروندان راحتتر کنیم.
قنادان با اشاره به تاکسیهای موجود در فرودگاه گفت : مدیریت ناوگان حمل و نقلی در فرودگاه در اختیار مدیریت فرودگاه است و سازمان تاکسیرانی به عنوان همراه و کمک شرکت فرودگاهها گام برمیدارد.
وی با بیان اینکه 25 درصد از تاکسیهای موجود در فرودگاهها متعلق به سازمان تاکسیرانی است ، گفت : حدود 350 تاکسی در فرودگاه به عنوان کمک به ناوگان حمل و نقلی فرودگاهی از طرف سازمان تاکسیرانی در حال فعالیت است.