استاندار تهران در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش شهر تهران از نیاز شهرتهران به احداث و نوسازی ۱۳هزار کلاس درس خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران،اولین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرتهران در سال جدید با دو دستور کار تبیین رویکردها،اهداف و سیاست ها در سال جدید و بررسی آسیب های اجتماعی در مدارس ،امروز ۲۶فروردین به ریاست مقیمی استاندار تهران وبا حضور هاشمی رییس شورای شهر تهران،ری و شمیرانات، رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ،حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر،سالاری رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر ،تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و سایر اعضا در محل سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش شهرتهران برگزارشد.
محمد حسین مقیمی در ابتدا از نیاز شهرتهران به ۱۳هزارکلاس درس خبرداد وگفت:عمده این نیاز به کلاس درس در مناطق ۱تا ۶و نیز مناطق ۲۱و۲۲وجود دارند .
مقیمی رسیدن به سطح فضای آموزشی مطلوب در شهر تهران را نیازمند ارائه یک برنامه جامع و هم افزایی بین ادارات دانست و خاطرنشان کرد:نیاز به فضای آموزشی را می توان ظرف مدت ۴یا۵سال جبران کرد به این شرط که بابرنامه شکلی وعملیاتی حرکت کنیم.
وی با اشاره به کمبود اعتبارات دولتی برای ساخت و تجهیز مدارس در شهر واستان تهران خواستار مشارکت هرچه بیشتر خیرین مدرسه ساز وشهرداری تهران در توسعه فضاهای آموزشی شد و ادامه داد:بخشی از این فضاهای آموزشی می تواند با استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه ساز ،قسمتی از آن با استفاده از اعتبارات دولتی و عمده تأمین کمبود این فضاهای آموزشی در شهرتهران برعهده شهرداری تهران است.
رئیس شورای آموزش و پرورش شهرتهران در ادامه مسیر رسیدن به توسعه پایدار و متوازن در کشور را درگرو توجه ویژه به آموزش و پرورش دانست و یادآورشد:اگر بپذیریم که اساس و شالوده رسیدن به توسعه پایدار در کشور ،آموزش وپرورش مشارکتی است ،پس باید برای این بخش وقت بیشتری بگذاریم و برنامه ریزی عملیاتی میتنی بر ارائه راهکارها داشته باشیم.
مقیمی باذکر این مطلب که برخی از مدارس شهر تهران نیازمد مقاوم سازی و بازسازی هستند ، افزود: اولویت ما ایجاد واحداث ۳هزار کلاس جدید در شهر تهران است.استاندار تهران ادامه داد:خیرین مدرسه ساز در کشور عمدتا در شهر و استان تهران ساکن هستند و بااین تلقی اشتباه که استان تهران کمبودی از نظر فضای آموزشی ندارد ،بیشتر در استان هایی که گمان می کردند نیاز به مدرسه دارند اقدام به مدرسه سازی کردند .
وی توجه به مقوله آموزش و پرورش مشارکتی با استفاده از ظرفیت های موجود در دانش آموزان،اولیا و خیرین برای پیشبرد و رسیدن به اهداف سند تحول در آموزش و پرورش در استان و شهرتهران را ضروری دانست و ادامه داد:با نگاهی گذرا به نظام آموزشی کشورهای توسعه یافته در خواهیم یافت که این کشورها از فقط جنبه مالی را در توسعه آموزش وپرورش مدنظر نداشته بلکه مشارکت را در معنای اعم کلمه و شامل همه جنبه ها اعم از فکر،اندیشه و ایده در نظر گرفته اند.
مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب های اجتماعی مبتلا به در مدارس شهر تهران ،خواستار جدی گرفتن نقش سمن ها در این حوزه از سوی مسوولین شد و گفت:سمن هایی که با کارکردی آموزشی می توانند در مقوله کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس مشارکت جدی داشته باشند و با بازتاب سنجی مستمر از این آسیب ها در میان دانش آموزان ،اقدامات اثرگذار انجام دهند.
استاندار تهران اقداماتی نظیر توسعه مداخلات زودرس ومبتنی بر دوره شیوع ،تلفیق آموزش های پیشگیری از آسیب های اجتماعی با کلاس درس و محتوای برنامه درسی و افزایش نرخ پوشش برنامه ها و فعالیت های پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از راهبردهای اساسی در کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان برشمرد و گفت:تمام تلاش ما باید معطوف به دستیابی تمامی دانش آموزان ،والدین وکارکنان مدارس استان به آموزش های اساسی وضروری مربوط به مهارت های خودمراقبتی واستقرار کامل خدمات مداخله بموقع ومؤثر در مواجهه با آسیب ها و فوریت های اجتماعی باشد.
در پایان این جلسه و موافقت اعضا ،کلیات مربوط به تبیین رویکردها،اهداف و راهبردهای آموزش و پرورش شهر تهران در سالجاری و تشکیل کمیته ای متشکل از اعضای شورا برای بررسی آسیب های اجتماعی وارائه راهکارهای عملیاتی برای کاهش آسیب ها ،به تصویب اعضای شورای آموزش و پرورش شهر تهران رسید.