آیت الله مکارم شیرازی مهارت آموزی در مدارس را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: باید دانش آموزان را متناسب با نیازهای کشور آموزش دهیم.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی خانه، مدرسه و جامعه را تشکیل دهنده شخصیت انسان دانست و افزود: هر کدام از این اضلاع اثری دارند اما مدرسه به واسطه برنامه ای بودن و نقش عمیقی که در شکل گیری شخصیت دانش آموزان دارد، بیش از دو ضلع دیگر می تواند منشاء آثار باشد.
این مرجع تقلید گفت: آن تاثیری که مدرسه بر روی دانش آموزان دارد به مراتب بیشتر از تاثیری است که دانشگاه بر روی دانشجویان می گذارد چراکه دانش آموزان در سنی هستند که بهتر نقش می گیرند و اثر پذیری بیشتری تا دوران دانشگاه دارند.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: من از خانواده ای غیر روحانی هستم ولی آنچه باعث شد من به این سمت گرایش پیدا کنم بر می گردد به معلم دوران کودکی ام که در زمان رضاخان به ما درس فیزیک می داد، وی علاوه بر اینکه کم درس خود نمی گذاشت در پایان هر جلسه رساله مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی را می آورد و نکاتی ارائه می کرد، همین کار معلم من باعث شد که من در این مسیر حرکت کنم، لذا نقش معلم خیلی تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش سه اصل مهم وجود دارد که با دست به دست هم دادن آنها یک تعلیم و تربیت درست شکل می گیرد، گفت:«برنامه»، «کتاب درسی» و «معلم یا استاد». اگر برنامه خوب باشد، کتاب با موضوعات خوب تدوین شده باشد و معلم هم به رسالت خود به خوبی عمل کند نتیجه بسیار مطلوبی حاصل می شود و مشکلات حل می شود.
این مرجع تقلید افزود: حال اگر کتاب خوب نباشد، برنامه ریزی مناسب نبوده و معلم آموزش های لازم را ندیده باشد ، چه نتیجه مثبتی می شود انتظارداشت! با این شرایط نمی توان انتظار داشت که مشکلات جامعه برطرف شد، لذا آموزش و پرورش باید نسبت به این سه موضوع حساسیت لازم را داشته باشد، برای هر کدام حساب ویژه ای باز کند و نسبت به تقویت آن گام های مهمی بردارد چرا که تقویت این سه موجب ارائه محصولی ارزشمند خواهد شد.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه گزارش های خوبی ارائه کردید ولی نکته ای که باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشید ارزش مساله اطلاع رسانی و دقت در این موضوع است، گفتند: وزارت خانه باید یک مقدار نسبت به بحث اطلا ع رسانی همت بیشتری داشته باشد و حمایت کند از مقوله اطلا ع رسانی، با اینکه من اخبار را رصد می کنم، اما مطالبی که ارائه شد را تازه شنیده ام.
وی گفت: با اطلاع رسانی است که جامعه نسبت به اقدامات، برنامه ها و طرح های خوب نهادها، سازمان ها و وزارتخانه مهمی همچون آموزش و پرورش آگاهی پیدا می کنند.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تربیت دانش آموزان متناسب با نیازهای جامعه باشد، تاکید کرد: کارخانه ای را فرض کنید، محصول خوبی تولید می کند اما وقتی وارد بازار می شود، مشتری ندارد، همین موضوع در تربیت دانش آموزان و دانشجویان صدق می کند، اگر بدون برنامه و نیازهای جامعه نسل علمی را پرورش دهیم زمانی که وارد جامعه می شوند با رکود بازارهای کاری مواجه می شوند و تحصیلات آنان بی ثمر خواهد بود، اما اگر با برنامه و متناسب با نیازهای جامعه حرکت کنیم کارخانه ای با محصولات پر مشتری خواهیم داشت.
آیت الله مکارم شیرازی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: تجربه نشان داده است که ایرانی ها استعداد خوبی دارند، این فرصت امروز در دست آموزش و پرورش است که در رشته های مختلف علوم و معارف قرآن ، نهج البلاغه، صحیفه، احکام و مبانی اسلامی نسل جوان و نوجوان را تربیت کنند، شاید تفاوت هایی در میان استان ها وجود داشته باشد ولی در کل ایرانی ها استعداد عالی دارند.
وی با اشاره به رونمایی از کتب کنگره نقش شیعه در پیداش و گسترش علوم اسلامی تصریح کردند: این کنگره قرار است اردیبهشت ماه با رونمایی از 40 اثر از دانشمندان جهان اسلام برگزار شود، جالب است بدانید که بسیاری از این دانشمندان ایرانی هستند.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به فضای مجازی اشاره کرد و گفت در گزارشی که در خصوص فضای مجازی ارائه شد، نسبتا کمی امیدوارم شدم، اما قبلا هم گفته ام فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است، برخی ها می گویند " بلای مجازی" ولی آنچه واضح است استفاده از این فضا سه آسیب بزرگ برای ما دارد، یکی وقتی از آن استفاده می کنیم " برده " آنها هستیم، می توانند در مسائل داخلی و سیاسی ما خراب کاری کنند مانند آشوب های گذشته و سومین آسیب ، مساله بدآموزی هایی که در این بستر فراهم است.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: ما باید در عرصه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خودکفا شویم، باید بتوانیم فضایی امن، با محتوایی پاک و امکانات مناسب در اختیار کاربران قرار دهیم تا دست کم از این سه آسیب جدی رها شویم. وقتی اینترنت ارزان و پهنای باند مناسب را در اختیار کاربران قرار دهیم خوب طبیعی است که بسیاری از افراد از بستر های غربی جدا شده و به فضای مجازی بومی مراجعه می کنند و هیچ احتیاجی هم به فیلتر شکن نیز نخواهیم داشت چرا که لفظ فیلتر شکن خودش حساسیت بر انگیز است.
وی در ادامه به شرایط منطقه و جایگاه جمهوری اسلامی اشاره کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در این منطقه حرف اول را می زنیم، رئیس جمهور آمریکا هم شب و روزی نیست که حرفی از ایران نزند، این قدرت، دشمن دارد و هزینه بر است، باید جمعیت را ساخت، آموزش و پرورش باید در این عرصه گام بردارد، برنامه ریزی کند، کتاب تالیف کند تا نسل امروز، نسلی معتقد به انقلاب، نظام، اسلام و دین باشد.
آیت الله مکارم شیرازی: چیزی که حفظ و بقای نظام و انقلاب را تمضمین می کند حضور جوانانی با اعتقادات مذهبی است، کار به آخرت نداریم، رمز موفقیت نظام اسلامی در گرو تربیت نسلی معتقد و انقلابی است.
وی افزود: می توانیم نسلی داشته باشیم همانند دوران دفاع مقدس که شبها زیارت عاشورا زمزمه می کردند و صبح ها دعای ندبه و با اعتقادی که داشتند در مقابل دشمن تا به دندان مسلح ایستادند، امروز نیروهای آمریکایی را ببینید در هر تهاجمی که انجام می دهند، عده ای فرار می کنند، عده ای روانی می شوند، عده ای خودکشی می کنند و این در حالیست که ما به دلیل اون اعتقادات قلبی که جوانان ایرانی داشتند چنین مسائلی را نداشتیم.
این مرجع تقلید تاکید کرد: آموزش و پرورش باید بر روی این موضوع توجه لازم را داشته باشد، برای بقا نیاز به نسلی معتقد داریم، چرا امروز آمریکا و عربستان خواستار از بین رفتن حشدالشعبی هستند؟ چون می دانند این جوانان معتقد به پاسداری از کیان و ناموس خود می باشند، لذا با وجود آنان تضعیف عراق سخت می شود.
وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار از رونمایی شبکه ملی آموزش و پرورش در بررسی آسیب های اجتماعی راه اندازی و در اردیبهشت ماه سال جاری خبرداد
بطحایی گفت: از اسفند ماه برنامه ای را تحت عنوان محیط خانواده تولید و پخش کرده ایم، با توجه به محدودیت در صدا و سیما در پخش این برنامه ها، شبکه ملی را برای آموزش و پرورش راه اندازی کرده ایم که از اردیبهشت ماه رونمایی خواهد شد
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مخاطب این شبکه خاص می باشند و در واقع مادران دانش آموزان متوسطه، مدیران و روسای مناطق با یوزر و پسورد خاصی وارد برنامه ها می شوند تا با آزادی عمل بیشتری واقعیات را بیان کنند.
بطحائی افزود: در حوزه حجاب و عفاف علاوه بر مبانی دینی به مبانی اجتماعی این موضوع پرداخته ایم و آثار تربیتی حجاب و عفاف را از منظر اجتماعی بررسی می کنیم، دوستی با جنس مخالف در جامعه، قبح آن ریخته است و حتی در مواردی افتخار نیز محسوب می شود، با خانواده ها و حضور روانشناسان این مسائل و ناهنجاری ها بررسی می شود، ما امیدواریم در این حرکت جدید بتوانیم موثرتر، مهارت ها در حوزه اجتماعی و ایمانی و اعتقادی ورود پیدا کند.
وزیرآموزش و پرورش افزود:«مهارت های زندگی»، «سبک زندگی اسلامی و ایرانی»، «چگونگی مواجهه با تهدیدات و خطرات» از موضوعاتی است که نظام آموزش و پرورش باید وارد این حوزه ها شود.
بطحائی با اشاره به برخی از این معضلات اظهارداشت: «استفاده از مواد توهم زا»، « موادمخدر» و « خودکشی» هر چند با درصدهای بسیار اندک اما مسائل جدی است که در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.
وی در پاسخ به سوال آیت الله مکارم شیرازی که آمار نوع این معضلات به چه میزان است، افزود: 8دهم درصد دانش آموزان در معرض خطر اعتیاد هستند و این شامل یک بار استفاده از موادمخدر می باشد، مساله سیگار رو به ازدیاد است 1درصد دانش آموزان دوره متوسطه را شامل می شود.
وزیر آموزش و پروش: طی آسیب شناسی که انجام گرفت،بخش زیادی از بروز این آسیب ها در داخل خانواده می باشد که بر اثر طلاق، فقر و خشونت خانواده ها، فراوانی زیادی دارد. همچنین آسیب های فضای مجازی بسیار جدی است.
بطحایی با بیان اینکه تلاش ما بهره مندی از همه ظرفیت حوزه علمیه در پیشبرد اهداف وزراتخانه است گفت: بحمدلله طی این سال ها همکاری خوبی را با حوزه های علمیه آغاز کرده ایم، البته از گذشته این سنت حسنه وجود داشته است ولی همه تلاشمان آنست که بتوانیم از همه ظرفیت حوزه های علمیه در پیشبرد اهداف عالی وزارت آموزش و پرورش بهره مند شویم تا بتوانیم با این برنامه ها گره ها و مشکلات را بگشائیم.