کارشناس معاونت تولید، صادرات و فناوری شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: گذر رونق تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی از مسیر کاهش هزینه سرمایه می گذرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ عبد الرسول خلیلی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: حمایت از کالای ایرانی کلیدی ترین بحث سال پیشرو در خصوص اقتصاد ایران است که این مهم بایستی توام با راهبردی مبتنی بر توسعه صنعتی، رونق اقتصادی، تولید و ایجاد فرصت های شغلی باشد تا اهداف مندرج در بند ۱۱ سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغیه از سوی مقام معظم رهبری تحقق پیدا کند.
وی همچنین اظهارداشت: حمایت از کالای ایرانی تنها یک شعار نیست بلکه روحی دارد که باید در خلل و فرج اقتصاد ایران به خصوص در مناطق آزاد دمیده شود.
این کارشناس معاونت تولید، صادرات و فناوری شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مسئله بسیار مهم در زمینه حمایت از کالای ایرانی در مناطق آزاد بحث هزینه سرمایه است.وی در ادامه افزود: هزینه سرمایه در بحث تولید کالای ایرانی بسیار مهم است و شامل هزینه های تامین مالی برای ایجاد یا توسعه کسب و کار می شود.
خلیلی تصریح کرد: از این جهت برای تحقق شعارحمایت از کالای ایرانی به معنای واقعی کلمه در مناطق آزاد کشور شرایط به نحوی باید فراهم شود که هزینه سرمایه برای تولیدات ساخت داخل روندکاهشی و شکل اقتصادی به خود گیرد.
وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به وجود هفت منطقه آزاد در کشور یادآورشد: مشوق ها، معافیت ها و مزیت های که در این مناطق وجود دارد با توجه به شرایط روز جامعه باید اقتصادی تا محصول ساخت داخل در بازار قابلیت رقابت پیدا کند.
برنامه ریزی باید واقع بینانه باشد
مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه مدیریت و برنامه ریزی هم گفت: برنامه ریزی باید به شیوه منطقی، قابل دسترس، واقع بینانه و در عین حال قابل اندازه گیری باشد.جلوداری در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: برنامه ریزی یک روش و نگاه علمی، عاقلانه، جامع و نظام مند به سازمان، اقتصاد و کشور است.
وی همچنین اظهار کرد : برنامه ریزی دارای مولفه ها و معیارهای اساسی از قبیل تعیین هدف، برنامه، ایجاد شاخص های اندازه گیری در دوره های مختلف برای سنجش میزان تحقق برنامه و غیره است.
این مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه مدیریت و برنامه ریزی گفت: برای دستیابی به هدف تمامی مولفه ها و معیارهای اساسی در برنامه ریزی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: پس از انقلاب شش برنامه توسعه در کشور تدوین، تصویب و به مرحله اجرا درآمده ولی هیچ وقت شاخص های اندازه گیری در دوره های مختلف برای سنجش میزان تحقق این برنامه ها تعریف نشده است.
جلوداری تصریح کرد: برای مثال از نخستین برنامه پنج ساله توسعه بعد از انقلاب تاکنون صحبت ازرشد ضریب شاخص بهره وری در کشور بوده ولی هیچ وقت این هدف در جامعه نمود عملی پیدا نکرده است.
وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه برنامه ریزی نباید احساسی باشد، یادآورشد: بدنه کارشناسی کشور باید آمار و اطلاعات واقعی در اختیار تصمیم گیران قرار دهد تا برنامه ها با واقعیت های جامعه همخوانی و در عین حال قابل تحقق باشد.