معاون آموزشی وزیر علوم: اجرای طرح مهارت افزایی و نظارت کمی و جدی در دورههای تحصیلات تکمیلی مهمترین راهبرد وزارت علوم در سال جدید است.
وی گفت: تحقق این شعار ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی دارد و باید از همه جوانب برای تحقق این شعار ورود پیدا کرد که البته راهکارهایی برای تدوین و فعالیت این کارگروها در دستور کار قرار گرفته که یکی از آنها اجرای طرح مهارت افزایی است.
شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه اجرای این طرح یکی از مأموریت هاست، افزود: مهارت فنی برای دانش آموختگان دورههای کاردانی و به ویژه دانشجویان مهارتی در دانشگاههای مهارتی مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای، توانمند سازی دانشجویان در همه رشتهها و در همه مقاطع به ویژه در مقطع کارشناسی از مباحث طرح مهارت افزایی است که در این جهت می توان به بازنگری برنامههای درسی به لحاظ محتوای برنامهای و تدوین و اجرای طرحهای مهارتی در دانشگاهها اشاره کرد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به طرحهای مهارتی اجرا شده در دانشگاهها، گفت: می توان به طرحهای متنوعی مانند طرح «من» که طرح «مهارتهای نوین» در قالب همکاری با سازمان فنی و حرفهای برای دانشجویان در حال تحصیل در دورههای مهارتی است، طرح «تم دانش» که گذراندن ۶ دوره مهارتی برای دانشجویان و طرح «ماد» که «مهارت افزایی دانشجویان برای افزایش دانش مهارتی» است، اشاره کرد که در بسیاری از دانشگاهها در حال اجراست.
شریعتی نیاسر با اشاره به هدف اصلی اجرای این طرحها در دانشگاهها افزود: دانشجویان باید قبل از دانش آموختگی و قبل از ورود به بازار کار در یک فضای طبیعی تحصیل، دورههای مهارت افزایی را آموزش ببینند تا بدانند چگونه در بازار کار با صاحب نظران تعامل داشته باشند تا دریابند مفهوم تجارت و بازرگانی چیست.
وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال جزو مأموریت آموزش عالی به شمار نمیآید تأکید کرد: آموزش عالی میتواند کمک کند که توانمندی دانش آموختگانی که وارد بازار کار میشوند، افزایش یابد و باید تفکر فراهم سازی شغل برای دانش آموختگان دانشگاهی را اصلاح کنیم و دانش آموختگان دانشگاهی باید کار آفرین باشند که البته آن در گرو یادگیری و مهارت افزایی است.
وی افزود: تمام فعالیتهای دانشگاهی در زمینه مهارت افزایی با پشتیبانی حقوقی و با شاخصهای تعیین شده وزارت علوم صورت میگیرد که در راستای توسعه و ارتقا سطح مهارت افزایی دانشگاهها به شمار میآید.
شریعتی نیاسر همچنین به مهمترین راهبرد وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: کنترل کمی به صورت جدی به ویژه در دورههای تحصیلات تکمیلی و تقویت و حمایت از طرحهای مهارت افزایی دانشگاه ها، مهمترین راهبرد وزارت علوم در سال ۹۷ است.
معاون آموزش وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پایان افزود: حمایت از طرحهای مهارت افزایی دانشگاهها شامل طرحهایی که به صورت خودجوش و طرحهایی که در دستگاه ستادی تدوین و ابلاغ میشود، جزو اصول کلی معاونت آموزش وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.
جلوگیری از رشد بی رویه کمی در مقطع دکتری از سال ۹۷
معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: از امسال به طور قاطع از رشد کمی در مقطع دکتری جلوگیری میشودو این امر به تمامی دانشگاهها ابلاغ شده است.
شریعتی نیاسر افزود: رشد بی رویه کمی با ارتقا کیفی ارتباط مستقیم دارد و اگر رشد بی رویه کمی افزایش یابد به طور قطع کیفیت پایین میآید به همین علت کنترل کمی شعار آموزش عالی در دولت یازدهم بوده است و همچنان ادامه دارد.
وی به برنامههای معاونت آموزشی وزارت علوم درباره رشد بی رویه در مقطع دکتری اشاره کرد و گفت: امسال به طور قاطع جلوی رشد بی رویه کمی در مقطع دکتری گرفته میشود و این را به تمامی دانشگاهها ابلاغ شد که ایجاد رشته محلهای جدید در مقطع دکتری حداقل برای امسال ممنوع خواهد بود مگر اینکه دورهها جدید و نوآور باشد و یا جایگزین رشتههای دیگر شود.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در اجرای این موضوع تفاوتی بین نظامها اعم از غیردولتی و دولتی قائل نشده ایم، چون باید نظام آموزش عالی اصلاح شود و این اصلاح در گرو همفکری، همبستگی، خرد جمعی و مشارکت عمومی است، به همین علت از پارسال کانونهای فکری با حضور پیشکسوتان دانشگاهها تشکیل شد.