مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا: نوروز امسال، ۹۵۰ هزار مسافر با قطارهای این شرکت جابجا شدند که نسبت به نوروز گذشته ۵/۴ درصد رشد داشت.
وی همچنین افزایش قطارهای گردشگری در چند مسیر را از برنامه های این شرکت در سال جاری دانست و گفت: امسال قطارهای تهران - شیراز همه روزه شده و قطار سپهر قم - مشهد هم یک روز در میان حرکت می کند.
وی یکی دیگر از برنامه های رجا را برای افزایش مسافران، اعمال تخفیفات تا 30 درصدی در ایام وسط هفته دانست و گفت: طرح های میلاد موعود و منزلت که بطور ویژه برای بازنشستگان به اجرا گذاشته شده است تا حجم مسافران خطوط ریلی افزایش یابد.
رجبی با اشاره به اینکه پیشتر سهم آژانسهای مسافری از فروش بلیت قطار 70 درصد بود گفت: در تلاشیم که این سهم با هدف افزایش بهره وری کاهش یافته و سهم فروش تلفنی و اینترنتی از فروش بلیت افزایش یابد.
وی افزود: هم اکنون یک درصد کل فروش بلیت ما از طریق سامانه تلفنی 1539 انجام می شود و سهم فروش بلیت غیرحضوری رجا به
39 درصد رسیده و درحالیکه هدف ما 45 درصد بود، اما این میزان را هم سهم مناسبی می دانیم.
انتقاد مدیرعامل رجا از تصدیگری شرکت راه آهن
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا از نبود سازمان تنظیم مقررات (رگولاتوری) در عرصه حمل و نقل ریلی که منجر به ورود شرکت راه آهن به عرصه بهره برداری علاوه بر وظایف حاکمیتی شده است انتقاد کرد.
رجبی در ادامه نشست خبری با خبرنگاران افزود: هم اکنون شرکت راه آهن علاوه بر وظایف حاکمیتی در عرصه حمل و نقل ریلی ، در برخی مواقع در عرصه بهره برداری هم ورود می کند درحالیکه این امر بر عهده ضشرکتهای بهره بردار نظیر رجاست.
وی افزود: این موضوع در سایر بخش های صنعت حل شده و یک دستگاه به عنوان تنظیم کننده مقررات وجود دارد بطور مثال در عرصه حمل و نقل هوایی سازمان هواپیمایی تنظیم کننده ضوابط و مقررات این بخش است درحالیکه در بخش ریل، وظیفه اعمال حاکمیت بر عهده شرکت راه آهن گذاشته شده درحالیکه این شرکت، خود در برخی مواقع نظیر قطارهای حومه ای و گردشگری اقدام به راه اندازی خطوط می کند.
مدیرعامل رجا افزود: هم اکنون تامین کننده لکوموتیو به طور انحصاری شرکت راه آهن است و اجاره لکوموتیو به زعم کارشناسی های ما بسیار بالاست و درحالیکه طبق نرخ های جهانی نباید بیش از 2 هزار دلار در روز باشد در برخی مواقع این میزان اجاره به 3 هزار دلار و بیش از آن می رسد و ما چاره ای جز اجاره کردن لکوموتیو از این شرکت نداریم.
وی بحث مالیات بر ارزش افزوده را یکی دیگر از این مباحث چالش برانگیز دانست و گفت: درحالیکه طبق برنامه ششم توسعه بخش ریلی از پرداخت این مالیات معاف شده و شرکت نمی تواند وجهی بابت مالیات بر ارزش افزوده از مسافران اخذ کند اما بخاطر ناهماهنگ بودن دولت، وزارت امور اقتصادی و دارایی زیر بار این مساله نرفته و از ما مالیات بر ارزش افزوده مطالبه می کند و ما ملزم به پرداخت آن هستیم.
رجبی همچنین گفت: مبالغی بابت مالیات بدهی داریم که خوشبختانه زیاد نیست اما همین هم جالب است چراکه در سنوات گذشته رجا زیان ده بوده است و طبق قانون نباید مالیات پرداخت می کرد.
وی با اشاره به طلب شرکت رجا از راه آهن گفت: این شرکت بابت دادن خدمات تکلیفی در بحث قطارهای تکلیفی حدود 400 میلیارد تومان از راه آهن مطالبه داشت که این میزان به تایید سازمان حمایت از مصرف کننده نیز رسیده است و بابت سال گذشته نیز 160 میلیارد تومان دیگر طبق محاسبات خومان طلب داریم که با توجه به پرداخت بخشی از این مبلغ در طول سال گذشته، جمع طلب ما به حدود 500 میلیارد تومان رسیده است.
رجبی افزود: این در حالیست که سازمان برنامه و بودجه با این استدلال که شرکت رجا متعلق به بخش خصوصی است از دادن یارانه حمل و نقل قطارهای حومه ای سرباز زده است و این در حالیست که اگر ما بخش خصوصی هستیم پس مکلف کردن ما به دادن خدمات تکلیفی فاقد وجاهت است.
وی افزود: همچنین رجا بابت اجاره لکوموتیو و ایستگاهها و خدمات ایستگاهی و کارگاهی وجوهی به راه آهن بدهکار است که امیدواریم دولت این بدهی و طلب را پایاپا کند.
قطار تا خرداد به همدان، کرمانشاه و رشت می رسد
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: تا پایان خرداد ماه، قطارهای مسافربری به شهرهای همدان، کرمانشاه و رشت می رسد. محمد رجبی در نشست خبری افزود: این شرکت همچنین آمادگی راه افتادن مجدد قطارهای مسافری به مقصد شهرهای وان و استانبول ترکیه را دارد چون زیرساخت های آن فراهم است و اگر وزارت امور خارجه در این خصوص تاییدیه و مجوزهای لازم را درباره امنیت مسیر صادر کند، قطارهای مسافری در این دو مسیر مجددا به حرکت درخواهند آمد.
وی افزود: هم اکنون ضریب اشغال واگن ها در مجموعه این شرکت 76 درصد است و با توجه به خروج تعدادی واگن فرسوده از مجموعه رجا که 13 درصد ناوگان را دربر می گرفت، و اضافه شدن 38 واگن نو در سال گذشته و برنامه افزایش 50 واگن نوی دیگر به ناوگان این شرکت، هزار و 150 واگن در ناوگان این شرکت فعال است.
وی کاهش زیان انباشته تا تابستان امسال و خروج از شمول ماده 141 و زیانده بودن را دو هدف عمده رجا دانست و گفت: با حمایت مجموعه سازمان تامین اجتماعی در افزایش سرمایه 120 میلیارد تومانی رجا، این شرکت به شرکتی با سرمایه هزار و 100 میلیارد تومان تبدیل خواهد شد.
رجبی افزود: بخش فنی شرکت هم از رجا جدا شده و به شرکت زیرمجموعه دیگری با نام نوین صنعت رجا (نصر) واگذار می شود که عهده دار مسایل فنی و مهندسی این شرکت باشد.
مدیرعامل رجا هم اکنون عمر متوسط ناوگان رجا را 28/5 سال دانست و افزود: با ورود 50 واگن جدید، عمر متوسط ناوگان به کمتر از 27 سال می رسد.
وی با اشاره به حمایت شرکت رجا از تولیدات داخلی و کالای ایرانی گفت: این امر در طول سالهای گذشته در شرکت رجا نهادینه شده و تا حد امکان همه خریدهای خود را از داخل کشور تامین می کنیم اما واقعیت این است که در برخی کالاها هنوز باید این قطعات را که بیشتر در بخش ترمز و ایمنی و کنترل است از خارج کشور وارد کنیم.
وی در خصوص قطارهای حومه ای نیز گفت: سهم ارزبری این قطارها بسیار بالاست و به حدود 65 درصد می رسد و برای سر به سر شدن هزینه ها، باید در برخی از مسیرها قیمت بلیت 6 تا 8 برابر شود که قطعا نمی شود این هزینه را از مردم و مسافران گرفت و معتقدیم دولت باید بخشی از هزینه ها را بپردازد.
رجبی قطارهای تکلیفی در برخی مسیرها را فاقد توجیه اقتصادی دانست و گفت: قطار تهران - گرگان یا قطارهای تهران - خواف و تهران - طبس توجیه اقتصادی ندارند.
وی همچنین درباره بازسازی و اورهال واگن های فرسوده گفت: بازسازی هر واگن مسافری بالای 30 سال، 800 میلیون تومان هزینه دارد و هم اکنون 400 واگن بالای 30 سال داریم که بازسازی آنها نیازمند 350 میلیارد تومان اعتبار است اما دولت به ما تکلیف کرده که ناوگان بالای سی سال نباید فعالیت کند و چنین خواستی به منزله تعطیل کردن حدود نیمی از ناوگان ریلی خواهد بود.
وی از برنامه ریزی برای بازسازی 212 ناوگان مسافری توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: اگر مابع مالی شرکت اجازه دهد امسال 20 دستگاه گیربکس قطار را اورهال می کنیم چراکه هر گیربکس 400 هزار دلار هزینه خواهد داشت.