ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی ، صرفه جویی مقیاس تولید را بهینه می کند و محوریت حمایت از کالای ایرانی باید صادرات باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرتضی بکی افزود: جهت حمایت از تولیدات داخلی باید به نحوی باشد که منجر به صادرات، افزایش ارزش افزوده و در یک کلام پایداری در اقتصاد شود چون در کنار این بحث کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی را خواهیم داشت.
وی اظهار داشت: پیش بینی های اقتصادی نشان می دهددر ۱۰ تا ۱۵ سال آینده نفت کمترین سهم را در سبد انرژی دنیا خواهد داشت بنابراین با این وصف افزایش سهم تولیدات غیرنفتی در صادرات ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
این کارشناس گفت: بدون تحقق این مهم اقتصاد ایران در عرصه بین المللی با مخاطرات جدی روبرو خواهد شد.
وی همچنین در مورد حمایت از کالاهای داخلی به رادیو اقتصاد افزود: قبل از هرچیز در این بحث باید معلوم شود فلسفه حمایت چیست؟ آیا هدف از حمایت ورود کالاهای ساخت داخل به بازارهای بین المللی است یا نه این محصولات در بازارهای داخلی عرضه و مصرف شود؟
بکی در خصوص اینکه گفته می شود منظور از حمایت از کالای ایرانی یعنی در پیش گیری استراتژی جایگزینی واردات ، اظهار داشت: تجربه تاریخی نشان می دهد که جایگزینی واردات محکوم به شکست است و نمی تواند به عنوان یک استراتژی موفق مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین گفت : حمایت از کالای ایرانی یعنی حمایت از تولیداتی که بتوانند در بازارهای بین المللی ورود کنند و در مصاف با اجناس خارجی حرفی برای گفتن داشته باشند.این کارشناس افزود : در داخل نیز هدف ایجاد محدودیت و ممنوعیت نیست بلکه مقصود افزایش توان رقابتی محصولات داخلی است.
وی تصریح کرد: بخشی از افزایش توان رقابتی محصولات داخلی مربوط به داشتن بازار بزرگ تر است بنابراین اگر مصرف کننده داخلی اقبال بیشتری به تولیدات داخلی داشته باشد و بازاری برای تولیدات ساخت داخل ایجاد شود از صرفه های مقیاس استفاده و هزینه های تولید به شدت بر مدار کاهش و به تبع قدرت رقابت محصولات داخلی در رقابت با تولیدات خارجی افزایش پیدا می کند.
وی تصریح کرد: بخشی از افزایش توان رقابتی محصولات داخلی مربوط به داشتن بازار بزرگ تر است بنابراین اگر مصرف کننده داخلی اقبال بیشتری به تولیدات داخلی داشته باشد و بازاری برای تولیدات ساخت داخل ایجاد شود از صرفه های مقیاس استفاده و هزینه های تولید به شدت بر مدار کاهش و به تبع قدرت رقابت محصولات داخلی در رقابت با تولیدات خارجی افزایش پیدا می کند.
فرهنگ خرید کالای اجناس خارجی در ایران بیداد می کند
یک اقتصاددان هم گفت: ایجاد توازن بین تولیدات داخلی و واردات کالاهای خارجی در هر اقتصادی یک اصل اساسی است.
علی دینی ترکمانی افزود : ایجاد توازن به این مفهوم که به همان اندازه ای که کالا و خدمات وارد می شود بایستی به همان اندازه کالا و خدمات روی ریل صادرات قرار گیرد.وی اظهار داشت: برای مثال اگر واردات بیش از صادرات باشد کسری تراز پرداخت ها در کشور حادث خواهدشد در نتیجه این بحث روی بازار ارز، رشد نرخ دلارو در نهایت باعث تضعیف تولید ملی می شود.
این اقتصاددان گفت: لازمه ایجاد توازن بین واردات و صادرات در این که چرخ تولید داخلی با شتاب هرچه تمام تر بچرخد.
وی در ادامه افزود: تولید کالا و خدمات در کشور باید مبتنی بر بازار فروش اعم از داخلی وخارجی باشد.
دینی ترکمانی تصریح کرد: برای جلب و جذب مصرف کنندگان به کالاهای داخلی توجه به دو نکته اساسی اول کیفیت و دوم قیمت بسیار حیاتی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بازگویی یک واقعیت مهم در اقتصاد ایران گفت: متاسفانه به دلیل ضعف های اساسی و جدی که طی سال های متمادی در فرآیند انباشت سرمایه در کشور وجود داشته جهت منحنی های هزینه بنگاه های اقتصادی همواره به سمت بالاست.
این اقتصاددان افزود: به زبان ساده تر متوسط هزینه تولید در ایران بیش از اندازه بالاست در نتیجه تولیدات ساخت داخلی به لحاظ قیمتی قابل رقابت با محصولات خارجی نیست.وی تصریح کرد: هنگامی که هزینه تولید یک صنعتگر وکار آفرین افزایش می یابد به ناچار برای پوشش دادن هزینه های مترتب برتولید و کسب سود، کیفیت محصول خود را کاهش می دهد.دینی ترکمانی در ادامه مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به بحث واردات زدگی و خارجی گرایی بیش از اندازه در مملکت گفت: توجه به جنس ومارک خارجی در ایران به حدی شدید است که اگر کالای ایرانی بدون برچسب خارجی در بازار مصرف عرضه شود در بحث فروش با مشکل مواجه خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر فرهنگ خرید کالای اجناس خارجی در ایران بیداد می کند از اینرو ضرورت دارد با فرهنگ سازی، تولید و عرضه کالاهای با کیفیت، خدمات پس از فروش مناسب، گفتمان سازی و بسیاری موارد دیگر ذائقه مصرف کنندگان داخلی را از اجناس خارجی به ایرانی تغییرداد.
وی افزود: در حال حاضر فرهنگ خرید کالای اجناس خارجی در ایران بی داد می کند از اینرو ضرورت دارد با فرهنگ سازی، تولید و عرضه کالاهای با کیفیت، خدمات پس از فروش مناسب، گفتمان سازی و بسیاری موارد دیگر ذائقه مصرف کنندگان داخلی را از اجناس خارجی به ایرانی تغییرداد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: قانون مزبور برای اینکه موضوع را مالیات بر مصرف قرار دهد به دلائل مختلف در کشور از جمله نقص در اجرا و همچنین عدم وجود زیرساخت های لازم این هدف به جای مصرف کننده متاسفانه در برخی از حوزه ها به تولید و فعالان اقتصادی اصابت کرده است.
وی اظهار داشت : بدبختانه پس از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکلات متعددی طی سالیان اخیر برای فعالان اقتصادی ایجاد شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : هم اکنون اصلاح قانون مورد بحث در کمیته مالیاتی کمیسیون مزبور در حال نهایی شدن است.
وی در ادامه افزود : هدف از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی، رونق تولید و اشتغال در مملکت است.
پور ابراهیمی اظهارداشت: این لایحه ۳۰ محور اصلی دارد که با مشورت سه اتاق بخش خصوصی کشور تعریف و تدوین شده است.وی تصریح کرد: پس از تصویب نهایی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی اساس اجرای قانون مزبور مبتنی بر مصرف خواهد بود نه تولید!.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این جمله که قانون مالیات بر ارزش افزوده در صورت اصلاح و تصویب نهایی مصرف را مبنا قرار می دهد حال سئوال اینکه با این وصف آیا امکان کاهش قیمت تمام شده کالا در واحدهای تولیدی وجود دارد، گفت: اگر قانون مدنظر به دقت در کشور اجرایی شود دیگر تولیدکنندگان برای افزایش بهای قیمت تمام شده کالا هزینه ای پرداخت نخواهند کرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری از سوی مجری برنامه مبنی بر اینکه برنامه های مجلس شورای اسلامی یا نهاد قانونگذار در راستای حمایت از کالای ایرانی جدا از اصلاح و تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده چه خواهد بود، افزود: کاهش مالیات بر عملکرد از دیگر دستور کارهای مهم این نهاد در جهت تحقق شعار سال است.
وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآور شد : این بحث از نیمه دوم سال جاری در خانه ملت کلید خواهد خورد.