امارات متحده عربي از شرکت در (به اصطلاح) ائتلاف عربي به عنوان پوششي براي گسترش نفوذش در بندرهاي يمن و تسلط بر درآمدهاي آن استفاده کرده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره، امارات متحده عربي از عمليات "طوفان قاطعيت" و شرکت در (به اصطلاح) ائتلاف عربي به عنوان پوششي براي گسترش نفوذش در بندرهاي يمن و تسلط بر درآمدهاي آن استفاده کرده است.
در طول سه سال جنگ يمن، ابوظبي کنترل پنج بندر از مجموع هشت بندر يمن را به دست گرفته است. مهمترين اين بنادر بندر عدن است که داستان طمع ورزي هاي امارات درباره آن به دهه هاي گذشته باز مي گردد.
خبرنگار اين شبکه گفت: زير نقاب ائتلاف عربي و بازگرداندن حکومت قانون، امارات به يمن بازگشت تا طمع ورزي هاي قديمي خود را که با شروع عمليات طوفان قاطعيت آغاز نشده است کامل کند. ابوظبي در طول دهه هاي گذشته چشمان خود را از بندرهاي يمن و به ويژه بندر عدن بر نداشته است. اين بندر در دهه پنجاه قرن گذشته و در زمان اشغال انگليس، پس از نيويورک مرتبه دوم را به خود اختصاص داده بود. جايگاه ويژه اين بندر، عمق ورودي آن و فراواني نيروهاي انساني محلي و کم هزينه فقط بخشي از مزاياي بندر عدن است که آن را شايسته رقابت با بندر دبي و تأثير بر صدرنشيني منطقه اي آن مي سازد.
در دهه نود و پس از متحد شدن يمن، مسئولان در صنعا تصميم گرفتند منطقه آزاد تجاري در بندر عدن تأسيس کنند. مسئولان سابق يمني امارات را به متوقف ساختن گفتگوها با شرکت هاي بين المللي براي توسعه بندر عدن متهم کردند و اين موضوع باعث شد تا مسئولان يمني در نهايت مجبور شوند با شرکت بنادر دبي همکاري کنند، اما اين شرکت در زمينه توسعه بندر و منطقه آزاد عدن کم کاري مي کرد. در سال 2008 امارات از طريق شرکت بنادر دبي و امضاي توافقنامه اي غير منصفانه با حکومت علي عبدالله صالح، بر بندر و منطقه آزاد عدن مسلط شد، اما اين کشور به تعهدات خود در زمينه توسعه بندر عدن پايبند نبود و در نهايت فعاليت اين بندر به صورت قابل ملاحظه کاهش يافت. تحليلگران معتقدند اين موضع گيري امارات طبيعي است چرا که حاکمان ابوظبي از وجود يک بندر پيشرفته در عدن که توان رقابت با دبي را داشته باشد خرسند نخواهند بود، حتي اگر خود آن را اداره کنند.
پس از آغاز انقلاب مردم يمن، منصور هادي توافقنامه تسلط امارات بر بندر عدن را در سال 2012 به دليل فشارهاي مردمي لغو کرد. ناظران ظلم امارات در حق رئيس جمهور يمن را به اين موضوع نسبت مي دهند و چندين طرح ترور وزير حمل و نقل يمن را در همان سال در اين چارچوب تفسير مي کنند. پس از اين پيش زمينه هاي تاريخي، عمليات طوفان قاطعيت فرصتي طلايي را براي امارات فراهم کرد تا دوباره در سايه وجود بحران ها در صحنه سياسي و نظامي بر درآمدهاي يمن مسلط شود و آن را به طور کامل ببلعد. بحران هايي که امارات تلاش مي کند آن را با شعله ور ساختن درگيري هاي جدايي طلبانه و سازماندهي شبه نظاميان وابسته به خود ماندگار کند تا بتواند نه فقط بر بندر عدن بلکه بر تمام بندرهاي يمن به صورت کامل مسلط شود.
نتيجه سه سال عمليات طوفان قاطعيت، تسلط امارات بر پنج بندر تجاري و نفتي از مجموع هشت بندر يمن بوده است. امارات بندرهايي يمن را يکي پس از ديگري به چنگ مي آورد، از جمله بندر تاريخي المخا در ساحل درياي سرخ که در آغاز سال 2017 از انصارالله گرفته شد، اما هنوز فعاليت خود را شروع نکرده است و با وجود اهميت فراوانش براي هزاران نفر از ساکنان محلي که به آن به عنوان يک منبع درآمد نگاه مي کنند به يک پايگاه نظامي براي امارات تبديل شده است.
در جنوب بندر المخا تنگه باب المندب قرار دارد که داراي اهميت راهبردي بين المللي است و تلاش هاي امارات براي تسلط بر دو طرف يمني و آفريقايي اين تنگه ادامه دارد. امارات در بخش يمني تنگه بر منطقه ذباب و جزيره مَيّون که بر تنگه مشرف است تسلط يافته است اما همسايگان آفريقايي در غرب تنگه اخيرا براي قطع همکاري با شرکت اماراتي دست به کار شده اند و اين امر در سومالي و جيبوتي محقق شده است. اين مواضع اماراتي ها مردم يمن را بر آن داشته تا به فکر رهايي از تسلط و نفوذ امارات باشند.