مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راهآهن از رشد 6.5 درصدی جابه جایی مسافر در سال جاری خبر داد.
به گزارش
وی افزود: به ازای انتقال هر تُن کیلومتر از جاده به روی ریل، ۷۹.۸ ریال منافع اقتصادی حاصل میشود؛ ضمن این که کاهش تلفات جادهای، سوخت و آلایندههای زیستمحیطی از دیگر منافع راهآهن است.
وی یادآور شد: در سال ۹۳ به دنبال بازدید مقام معظم رهبری از مپنا و تأکید معظم له در انتقال بار از جاده به راهآهن، توجه ویژهای به راهآهن صورت گرفت و از آن روز شاهد توجه و حمایت رئیسجمهور و مجلس از صنعت حمل و نقل ریلی هستیم.
سفیران عالی راهآهن
وی روسای راهآهن را سفیر و نماینده عالی راهآهن برشمرد و از آنان خواست مانند گذشته به نحو احسن و با سعهصدر علیرغم وجود مشکلات، به خدماترسانی به مسافران ادامه دهند.
رسولی افزود: در این ۹۰ سال کارکنان زیادی در این صنعت زحمت کشیدند و امروز وظیفه ما پاسداشت خدمات و زحمات آنهاست.
در این مراسم همچنین میرحسن موسوی معاون مسافری راهآهن گفت: در قانون برنامه ششم توسعه راهآهن مکلف به جابه جایی ۱۰۳ میلیون مسافر شده است؛ یعنی ۲۰ درصد حمل و نقل عمومی را باید عهدهدار شود.
موسوی افزود: برای رسیدن به این هدفگذاری گامهای مهمی برداشته شده و در حال پیگیری است که خرید و تأمین مالی ۴۵۰ واگن ریل باس از کره جنوبی به طریق فاینانس و با همکاری یک شرکت داخلی از جمله این کارهاست.
وی ادامه داد: تأمین مالی ۳ میلیارد دلار از روسیه برای تأمین ناوگان باری و لکوموتیو و واگنهای مسافری از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است که موافقتنامه آن امضا شده است و در مرحله طی تشریفات قانونی قرار دارد.
به گفته موسوی بازگشایی اعتبار اسنادی مربوط به برقی کردن قطار تهران_مشهد با سرمایهگذاری 1.8 میلیارد دلار صورت گرفته است که عملیات اجرایی آن از سال آینده آغاز میشود و بهرهبرداری از آن ظرفیت جابه جایی ۳۵ میلیون مسافر و کاهش ۳ ساعته زمان سیر را به دنبال دارد.
موسوی اجرای عملیات سریع السیر قطار تهران-قم-اصفهان و توجه به قطارهای حومهای و ۴ خطه کردن خطوط حومهای را از دیگر فعالیتها برای رسیدن به هدفگذاری مذکور برشمرد
موسوی خاطرنشان کرد: تدابیر لازم برای ارائه خدمات مناسب به مسافران در ایام نوروز اندیشیده شده و دستورالعملها به واحدهای مربوطه ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: در راستای ارتقای خدماترسانی به مردم، بازسازی و بهسازی ایستگاهها و نمازخانهها، افزایش کیفیت خدمات ایستگاهها و بخش مسافری انجامشده است تا خدمات متفاوتی به مسافران ارائه دهیم.
موسوی با بیان این که بخش مسافری، ویترین شرکت راهآهن است گفت: تمام زحمات کارگران و کارکنان بخش حملونقل ریلی به واسطه این بخش ارزیابی جدی میشود و این امر، وظیفه روسای قطارهای مسافری را سنگینتر میکند.
وی خواستار نظارت کامل بر عملکرد مأموران فنی قطار، مهمانداران و مأموران موظف قطارها توسط روسای قطار و برخورد مناسب آنها با مسافران شد.
موسوی گفت: ایمنی و آسایش (برند) نماد راهآهن است و این ایمنی توسط کارکنان بخش سیر و حرکت رقمزده میشود که یکی از مهمترین آنها روسای قطارها هستند.
وی از روسای قطار خواست تا اشراف کامل به دستورالعملها، قوانین و مقررات ابلاغی راهآهن داشته باشند تا ایمنی بالا و سیر مناسبی در ایام نوروز داشته باشیم.
وی افزود: در بحران بارش برف امسال، سعی شرکت راهآهن باز بودن تمام مسیرهای ریلی بود که در این راستا طی دو روز ۱۴۰ هزار مسافر جابه جا شد.
در ادامه مراسم علی کاظمی منش ضمن تشکر از زحمات روسای قطارهای مسافری گفت: در سال جاری ۲۴ میلیون مستقر از طریق حمل و نقل ریلی جابه جا شدند که نسبت به سال قبل رشد 6.5 درصدی دارد.
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری با بیان فعالیتها و اقدامات بخش مسافری راهآهن در سال جاری افزود: گردشی کردن قطارها که موجب افزایش ظرفیت و بهرهوری شد، راهاندازی قطار در چندین مسیر از جمله اصفهان-زاهدان، نخجوان، همدان-مشهد و دو قطار ۵ ستاره فدک، راهاندازی ۲۳ وبسرویس استرداد بلیت قطار از جمله این اقدامات بوده است.
وی از سیر خارج کردن ۲۸۴ واگن مسافری بالای ۳۰ سال، جرمگیری ۴۷۲ واگن و بهسازی ۱۰۰ واگن را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد که در ارتقای کیفیت خدمات مسافری موثر بوده است.
وی با اشاره به سامانه ۵۱۴۹ اطلاعرسانی راهآهن ادامه داد: بر طبق تماسهای ثبتشده در این سامانهف میزان شکایات مردم از نحوه ارائه خدمات در سال جاری نسبت به سال قبل به یکسوم کاهش پیدا کرده است. همچنین بر اساس نظرسنجیهای انجامشده در نوروز و تابستان سال جاری، میزان رضایت مسافران ۲ واحد افزایشیافته است.
کاظمی منش خاطرنشان کرد: علیرغم تمام بهسازیها و از رده خارج کردن واگنهای فرسوده، توانستیم در سال جاری به رشد 6.5 درصدی جابه جایی مسافر در سال جاری دستیابیم؛ ضمن این که در ایام نوروز ۹۷، به ایجاد یکمیلیون و ۸۷۲ هزار و ۹۲۴ نفرصندلی، رشد ۱۵ درصدی در تعداد قطارهای اعزامی و رشد ۱۳.۸ درصدی در صندلی ایجادی دست پیدا کنیم.
وی از جمله دغدغه و انتظار مسئولان ارشد راهآهن از روسای قطار مسافری را حرکت قطار با تمام الزامات ایمنی، نظارت بر عملکرد مأموران موظف قطارها، مدیریت بحران و حضور بهموقع در ایستگاه مبدأ توسط روسای قطار برشمرد.