بازار این روزهای صنعت کیف باعث شده تولیدکنندگان تلاش کنند تا با افزایش کیفیت، بازار را دراختیار خود دراورند.
براي بررسي بازار اين کالا به بازارهاي تهران رفتيم؛ از ميدان وليعصر گرفته تا خيابان سپهسالار. مغازه هاي ايراني در تصرف کيف هاي چيني يا کيف هاي دوخت اتباع افغان بود. اتباع بيگانه که از جان نحيف توليدکنندگان ايراني استفاده کردند و در کارگاههاي گمنام و کم هزينه کيف هاي بدون کيفيت مي سازند که اين امر باعث شده تا کيفيت کيف هاي توليد داخل زير سوال برود.
توليدکنندگان کيف چرم معتقدند بخش اعظمي از مشکلات فعلي توليد داخلي کيف، ريشه در واردات بي رويه دارد. آقاي محمدي توليدکننده کيف در باغ سپهسالار مي گويد : يکي از دلايلي که باعث شده توليد کنندگان ايراني بازار را به رقيبان واگذار کنند ماليات و بيمه است: توليد کننده اي که با چک خريد و فروش مي کند و پول نقد کم دارد سعي مي کند براي هموطنان خود اشتغالزايي کند اما قوانين بيمه، مانع فعاليت وي مي شود.
وي مي گويد: قانوني براي حمايت از توليدکنندگان وجود ندارد و شرايط بيمه ها باعث مي شود که تعداد زيادي از توليدکنندگان ترجيح دهند افراد کمتري را سرکار ببرند.
وي درباره کيفيت توليدات داخلي توسط اتباع بيگانه هم معتقد است: دوخت هاي اتباع بيگانه بسيار نامنظم است وبه همين دليل ارزانتر از توليد داخل کارگر ايراني است.
يکي ديگر از فعالان اين صنف نيز مي گويد: بايد از توليد داخلي حمايت کرد زيرا ما توانايي صادرات هم داريم. صرفا با ارائه تسهيلات، مشکلات فعالان و توليدکنندگان اين حوزه حل و فصل نمي شود، در صورتي که بخش اعظم مشکلات فعلي، ريشه در واردات بي رويه دارد.
او مي گويد: هزينه اجاره و هزينه سربار توليد در ايران بالاست و همين باعث شده است که درآمد توليد کنندگان چرم، کفاف هزينه هايشان را ندهد.
با وجود اين شرايط سخت، صنعت کيف از ان دست کالاهاي پرمصرفي محسوب مي شود که توانسته مثل ساير صنايع هم رديف خود مانند کفش، مطابق سليقه مشتريانش عمل کند.
کارگاه هاي توليد کيف در کشور قدمتي تاريخي دارند و اشتغالزايي در اين بخش، حس لذت بخشي است. اگر به اين صنعت توجه کنيم نه تنها نياز داخل تامين مي شود، بلکه زمينه صادرات و ارز اوري زيادي هم در کشور فراهم مي شود.
اما شيوه تشخيص محصولات چرمي بي کيفيت چگونه است؟
کارشناسان اين حرفه معتقدند: اگر چرم بي کيفيت را داخل يک کيسه پلاستيکي قرار دهيم و در آن را ببنديم، پس از 48 ساعت بوي بدي مي گيرد. اين نوع چرم ها در فضاي بسته ظرف دو روز خود را نشان مي دهند. همچنين کيف چرم بسيار سنگينتر از ساير کيف ها است و از بوي کيف هم مي توانيم به چرم بودن ان پي ببريم.
صنعت کيف و کفش به دليل اينکه مشتريان زيادي دارد و خريد آن براي همه مردم، بخصوص زنان به امري ضروري تبديل شده، به صنعتي درآمدزا بدل شده است.
امروزه در تمام کشورها سعي شده تا با طراحي هاي متنوع و ارائه جنس باکيفيت به مردم و همچنين صادرات اين کالاها به کشورهاي ديگر، درآمد ارزي خود را افزايش دهند اما مشکلات زياد توليد کنندگان ايراني و کمبود حمايت هاي لازم دولتي نظير مسايل گمرکي و صادراتي و قوانين صادرات و واردات و همچنين روابط کار از جمله بي توجهي به منع به کارگيري اتباع بيگانه در اين صنعت، موجب شده تا با افزايش قيمت تمام شده کيف و کفش و ساير مصنوعات چرمي توليد داخل، کالاهاي بي کيفيت، اما ارزان قيمت وارداتي جايگزين محصولات توليد داخل شوند.
گزارش: ناهيد خدادادي