رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه موضوع اقتصاد سینما، بسته برنامهای مستقل برای خود دارد گفت: تامین سرمایه برای تولید یکی از مهمترین آن هاست.
رئیس سازمان سینمایی گفت: تلاش ما آن است که هیچ اقدامی در سازمان سینمایی و مجموعه بخش خصوصی صورت نگیرد، مگر در چارچوب مفهومی و برنامهای این برنامه جامع تا به اهداف تعریف شده دست پیدا کنیم.
وی افزود: در سالی که گذشت تلاش کردیم که تصدی گری را در حوزه سینما کم کنیم؛ تلاش کردیم اجرای بیشتری در بخش خصوصی داشته باشیم و سازمان سینمایی نیز نظارت بیشتر خود را در حوزههایی که به صنف یا بخش خصوصی واگذار شده است، اعمال کند.
رئیس سازمان سینمایی گفت: در بعضی از مواقع منافع بخشی صنوف باعث میشود که بر منافع عمومی چشم بپوشند؛ به طورکلی، منافع بخشی و منافع کوتاه مدت میتوان آفت هر برنامهای باشد و به ضرر سینما خواهد بود از این بابت نظارت ما در سازمان، هدفمند و البته سیستمی شفاف خواهد بود.
وی درباره نظام نامه جدید اکران افزود: عمده دوستان در بخش خصوصی و اصحاب رسانه درباره شرایط اکران نکاتی داشتتد که به نظرم تا حد زیادی درست است.
رئیس سازمان سینمایی گفت: اکران مرحلهای است که تمام تلاش خانواده سینما باید به بار بنشیند و اگر قرار باشد اکران به دلیل عملکرد و نگاه محدود ما باعث از بین رفتن مخاطب شود، به ضرر همه ابعاد سینما خواهد بود، گاهی ما منافع اقتصادی کوتاه مدت را ترجیح میدادیم و این به ضرر سینما بود.
حیدریان افزود: بنابراین باید قاعده اکران به نحوی اصلاح میشد تا بتوانیم مخاطب بالقوه را به مخاطب بالفعل تبدیل کنیم، سعی کردیم در نظامنامه جدید این نکات را مدنظر قرار دهیم.
رئیس سازمان سینمایی گفت: در سالی که گذشت هر سه روز یک سالن به ظرفیت نمایش کشور اضافه شد و میتوانیم تعداد بیشتری فیلم اکران کنیم همینطور سال گذشته، هر سه روز یک فیلم ساخته شد.
وی درباره ضوابط تولید فیلمهای سینمایی افزود: ما در پروانه ساخت باید به امنیت شغلی که مدنظر بسیاری از همکاران و اصحاب رسانه است توجه کنیم.
رئیس سازمان سینمایی گفت: در سینمای حرفهای، باید همه عوامل حرفهای انتخاب شوند بنابراین استفاده از اهالی رسمی و دارای شناسنامه صنوف یکی از الزامات پروانه ساخت خواهد بود لذا پروانه ساخت دو بخش دارد؛ اول موافقت اصولی و سپس بررسی استفاده از عوامل حرفهای سینما که مسوولیت اصلی آن هم بر عهده تهیه کننده است.
حیدریان افزود: ما به سمت داشتن تهیهکننده صاحب اختیار و مسئول پیش خواهیم رفت؛ این روند آغاز شده است.
وی گفت: تهیهکنندهای که نتواند چشم انداز فیلم، منافع ملی و مصالح را درست تشخیص دهد، قطعا به ضرر صنعت سینما عمل خواهد کرد؛ ما به این سمت حرکت خواهیم کرد بنابراین نظام تهیهکنندگی را پس از نظام اکران به سرانجام خواهیم رساند.
رئیس سازمان سینمایی افزود: موضوع اقتصاد سینما بسته مستقل برای خود دارد و تامین سرمایه برای تولید یکی از مهمترین آنهاست البته سرمایه باید سالم باشد.
وی گفت: با سازمانهایی مثل بورس نیز صحبت شده است که از این امکان استفاده میکنیم و همه مردم شرکای ما در مالکیت فیلمها و سالنها خواهند بود.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه اگر کارهای با کیفیت تولید شود، بحث ارسال فیلمها هم راه میافتد، افزود: با قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت هم برای گسترش بازارهای جهانی مان صحبت کردیم و توسعه بازارهای جهانی از برنامههای مهم ماست.
حیدریان گفت: امیدواریم در سال آینده سینمای ما سینمای منتقد منصف باشد و بتوانیم موفقیتهای ملی و بین المللی زیادی به دست آوریم.
وی افزود: ما باید منافع ملی مان را بشناسیم و مطالبه جامعه را منعکس کنیم تا مردم به سینمای ملی افتخار کنند.
برقراری عدالت فرهنگی در دستور کار سازمان سینمایی
رئیس سازمان سینمایی گفت: ما باید عدالت فرهنگی را مدنظر قرار دهیم و تلاش میکنیم جشنوارههای ملی ما در همه استانها برگزار شود.
حیدریان درباره تامین سرمایه فیلمهای سینمایی افزود: ایجاد صندوق سرمایه گذاری و اوراق منفعت از راههایی است که در نظامنامه جدید اعلام خواهد شد که با اجرای درست این موضوع همه مردم شرکای ما در مالکیت فیلم و سالن خواهند بود.
رئیس سازمان سینمایی درباره جشنوارههای مختلف افزود: برگزاری جشنواره در همه شهرها یکی دیگر از برنامههای ماست؛ تجربه جشنواره فجر امسال نشان داد که این نمایشها در شهرها، ارزش زیادی از نظر معنوی خواهد داشت.
وی درباره وامهای پرداختی فارابی گفت: در سال گذشته، بنیاد سینمایی فارابی برای نخستین سال، پرداخت وام را از طریق بانکها را پیگیری کرد، در اعطای این وامهای قرضالحسنه و یا با سود ۴ درصد، مشکلاتی وجود داشت، اما در حال تسهیل این روند برای سال آینده هستیم.
رئیس سازمان سینمایی افزود: ۶۰ درصد بودجه فارابی به مشارکت در حوزه تولید نیروهای جوان خلاق هزینه خواهد شد. این نیروها چشم امید و آینده سینمای ایران هستند.
حیدریان درباره نظام ارتباطی میان سازمان سینمایی و صنوف گفت: نظام ارتباطی میان سازمان و صنوف تغییراتی خواهد داشت، یکی از این تغییرات احیای شورای صیانت در خانه سینما خواهد بود؛ ما باید اختلافات احتمالی در حوزهها را در داخل همان حوزه حل کنیم.
وی ادامه داد: نگاه جدی به ساماندهی حضور تجاری سینمای ایران خواهیم داشت. در این مورد با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره و جایزه صادراتی برای این بخش پیش بینی شده است.
حیدریان درباره سالن سازی و سینمای سیار هم افزود: تلاش خواهیم کرد در سال آینده نزدیک به ۱۰۰ سالن به مجموعه سینمای ایران اضافه شود، در سالی که گذشت هم تقریبا هر سه روز، یک منطقه فاقد سینما صاحب سینمای سیار میشد.
اکران فیلمهای جشنواره سی و ششم فجر؛ بدون ممیزی
رئیس سازمان سینمایی درباره ممیزی مجدد فیلمهای جشنواره فجر در زمان اکران گفت: امسال همه اعضای شورای پروانه نمایش، تمام فیلمها را دیده اند و از نظر من نیاز مجددی به بررسی آثار وجود ندارد؛ مگر آنکه تهیهکننده بخواهد تغییر جدیدی در فیلم ایجاد کند.
حیدریان درباره تولید مشترک و تولید محتوا افزود: در نظامنامه تدوین شده، اقدام جدی در این زمینه پیشبینی شده و مذاکراتی هم انجام شده است همچنین در حوزه تولید محتوا ضعف جدی وجود دارد.
وی با بیان اینکه در این حوزه شورای تخصصی بین سازمانی در بنیاد فارابی تشکیل شده است، گفت: در حال بحث و تبادل نظر درباره ایدهها و سوژهها با سازمانها هستیم تا آنها را به تهیه کنندگان ارائه دهیم و امیدوارم خروجیهای قابل اعتنایی در این زمینه داشته باشیم.
رئیس سازمان سینمایی درباره تاثیر علیرضا رضاداد در سازمان سینمایی ادامه داد: آقای رضاداد از دوستان و همکاران نزدیک من در صدا و سیما بود و من از او دعوت به همکاری کردم، این همکاری به اوایل سال ۸۱ و ۸۲ باز میگردد. به دلیل اینکه رضاداد بازنشسته است، امکان استفاده از او در پستهای مدیریتی وجود ندارد و به این دلیل، وی حکم مشاوره دارد و هرجا که نیاز است ورود میکند.
وی افزود: باید توجه کرد که در سازمان سینمایی کارهای متعددی وجود دارد و ما نیاز به همکاری با عزیزان بسیار زیادی داریم؛ نقش رضاداد در حوزه مشاوره و همچنین مسئولیتهایی است که مستقیما به او داده میشود، گاهی مسائلی مانند ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی به میان میآید و نیاز به افراد کاردان و با تجربه داریم و از تجربیات او استفاده میکنیم.
رئیس سازمان سینمایی درباره ممیزی مجدد فیلمهای جشنواره فجر در زمان اکران همچنین گفت: درباره فیلمی که ممکن است دچار سوء تفاهمی در جشنواره شده باشد، در موارد بسیار بسیار معدو د، شاید یک یا دو مورد، احتمال دارد ملاحظاتی وجود داشته باشد.
وی همچنین درباره ادامه فعالیت دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر افزود: از نظر من ادامه فعالیت داروغه زاده مشکلی ندارد، اما قرار است نشستی با حضور سینماگران با تجربه که به نوعی اعضای شورای سیاست گذاری دوره آینده هستند، برگزار و پس از بررسی تغییرات تصمیم نهایی گرفته شود.
ادامه فعالیت چهار شاخه سینمایی با حضوری پُر قدرت
رئیس سازمان سینمایی گفت: انجمن سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هنر و تجربه و مدرسه ملی سینما تعطیل نخواهند شد و پُر قدرت به کار خود ادامه میدهند.
حیدریان درباره شفافسازی هزینههای جشنواره فیلم فجر افزود: سوالاتی در حوزه شفافسازی وجود دارد که تا پایان هفته در سامانه دسترسی آزاد به آنها پاسخ داده میشود.
وی گفت: ما حداکثر ۴۰ درصد بودجه جشنواره ۹۵ را در جشنواره ۹۶ هزینه کرده ایم، همچنین باید اشاره کنم که آقای رجبی فروتن مسئولیت دسترسی آزاد اطلاعات در سازمان سینمایی را برعهده گرفتهاست و هر کس میتواند سوالاتش را بدون واسطه از او بپرسد.
حیدریان درباره صحبتهایی که درباره مشکلات انجمن سینمای جوان میشود، افزود: در انجمن سینمای جوان، بدهی به سینماگران پرداخت شده است البته بودجه، مسئله عمومی ما در همه بخشهای سینمایی است؛ اگرچه درصد بودجه دریافتی ما از سازمان برنامه و بودجه، ۷۴ درصد است.
وی گفت: در حوزه انجمن سینمای جوان، مرکز سینمای گسترش و تجربی و هنر و تجربه بنایی بر تعطیلی نخواهد بود، ما تا آخر سال بدهیای به سینماگران نخواهیم داشت؛ علاوه براین، ما در سال آینده، دفاتر انجمن را گسترش جدی خواهیم داشت.
حیدریان افزود: ما حتما به انجمن سینمای جوان نیاز داریم. البته در جایی که بخش خصوصی وجود دارد، ما ورود نمیکنیم، اما انجمن با مرکز رسانههای دیجیتال ارشاد تفاهم کرده است که بتواند آموزش فیلمسازی برخط (آنلاین) را نیز به عنوان یک آموزش عمومی مدنظر قرار دهد.
وی بابیان اینکه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جلسات خوبی برای سال آینده برگزار شده است و ما جهشی معقول را با ایجاد معاونت اندیشه انتظار داریم، گفت: مرکز گسترش در حوزه مستندهای سینمایی و پویانمایی تمرکز خواهد کرد، ما در حوزه پویانمایی ظرفیت ویژهای داریم که باید به سامان برسد؛ ما از این روند حمایت میکنیم.
رئیس سازمان سینمایی درباره تعطیلی مدرسه ملی سینما نیز گفت: این حوزه نیز بنایی بر تعطیلی ندارد، اکنون خروجی مراکز آموزشی ۲۰۰۰ دانشجوی فیلمسازی است، بنابراین آموزش در مدرسه ملی، اولویت ما نیست.
وی با بیان اینکه وظیفه مدرسه دو مورد خواهد بود، افزود: ارتقای مهارت دانشهای جدید در حوزه سینما و نیز ایجاد ارتباط با دانشجویان رشته سینما و هدایت آنها از وظایف مدرسه ملی سینماست، در این زمینه تفاهمنامهای با ۹ دانشگاه امضا شده است و همکاریهایی نیز با خانه سینما انجام خواهد شد.
رئیس سازمان سینمایی درباره وضع هنر و تجربه گفت: از نظر من هنر و تجربه برای سینمایی که باید فرمول اقتصادی خود را حفظ کند، ضروری است، اما باید توجه کرد که اگر فرمول هنر و تجربه را نداشته باشیم، به سرعت دست سینماگران از ابداعات خالی خواهد شد.
حیدریان افزود: معنای هنر و تجربه این نیست که یکسری فیلم که نمیتواند اکران شود، در آن بخش نمایش داده شود. هنر و تجربه به کار اول و دوم یک فیلمساز ربطی ندارد، بلکه باید کاری نو و ویژه باشد.
وی گفت: ما در توافقاتی با ۳۱ استان، حداقل ۲۰ استان را اجبار کردیم که آثار هنر و تجربه را نمایش دهند؛ اما با یک روال منطقی. ان شاالله در سال آینده، هنر و تجربه در سطح وسیعتر، اما منطقی نمایش داشته باشد.
روش اعتراض دو سینماگر به وضع اکران فیلمشان را نمیپسندم
رئیس سازمان سینمایی درباره نوع اعتراض دو سینماگر به وضع اکران فیلمشان گفت: طبیعی است که این روش را نمیپسندم چرا که این روش، روش فرهنگی نیست.
حیدریان افزود: ما موضوع اکران را به دقت بررسی میکنیم، اما نمیتوانیم یک سالن سینمای ۳۰۰ نفری را به سختی برای فیلمی نگه داریم که به حق یا ناحق دو بلیت فروخته است.
وی گفت: در نظامنامه اکران در حال تلاش هستیم که فیلم با مخاطبان متفاوت با شرایط متفاوتی اکران شود که به دست افراد مورد نظر برسد، یکی از اقدامات رده بندی سنی فیلمها، نظارت بر کارگروه اکران و امکان شکایت از روند اکران است.
حیدریان افزود: البته شنیده ام که فرد دیگری هم درباره اقدام مشابهی برای اکران سخن گفته بودند، این روند درستی نیست، من به آقای نجفی گفتهام که همه فیلمها برای اصحاب رسانه نمایش داده شود تا شما بتوانید به فیلمها کمک کنید که مخاطبان خود را پیدا کنند.
رئیس سازمان سینمایی درباره شرایط فیلمهای اول در جشنواره فیلم فجر نیز گفت: ما جشنوارهای حرفهای فیلم فجر را برای تولیدات سینمای ایران داریم که بدون تبصره خواهد بود، هرکس متقاضی حضور در این جشنواره است، میتواند در آن شرکت کند، باید این قاعده رقابت را بپذیریم، جایزه استعداد درخشان جشنواره، تنها توجه ویژهای است که به فیلمسازان جوان تازه ورود کرده به سینما خواهیم داشت.
وی ادامه داد: درباره جشنواره فیلم اول، درحال نظرسنجی و بررسی جدی هستیم. اگر این جشنواره بتواند به بهتر دیده شدن فیلمسازان اول کمک کند، قطعا آن را برگزار میکنیم که تا الان نتایج بررسی مثبت بوده است.
حیدریان درباره برنامه جامع سازمان سینمایی گفت: ما این برنامه را اجرا خواهیم کرد و از سر تفنن آن را طراحی نکردهایم و کارشناسان مختلف عملیاتی بودن آن را بررسی کردهاند.
رئیس سازمان سینمایی درباره فیلمهای توقیفی ادامه داد: این امر نوعی حق الناس است؛ یک طرف حقالناس هزینه تولید یک فیلم و طرف دیگر آن، مردم هستند که با یک اثر هنری که در چارچوب قانون ساخته شده است، روبرو میشوند؛ ما به دنبال فیلم خنثی یا کارگردان خنثیساز نیستیم، ما به نقد درون خانواده معتقدیم.
وی افزود: در سینمای جهان هم همین نقد درون را میبینید. ما نمیتوانیم مردم را ناامید و نمیتوانیم یاس افکنی کنیم. سینما باید به مردم نشان دهد که باید با قدرت ایستاد و مشکلات را حل کند.
حیدریان گفت: ما سال آینده ان شاالله با سینمایی قوی و همراه با نقد روبرو و تلاشمان در این زمینه خواهد بود.
تأمین امنیت شغلی سینماگران از اهداف سازمان سینمایی
رئیس سازمان سینمایی گفت: در حال کمک به خانه سینما برای ایجاد منابع پایدار هستیم، اما کار اساسیتر در این زمینه، تأمین امنیت شغلی است.
حیدریان درباره مشکل امنیت شغلی سینماگران و تأسیس صندوق بیکاری افزود: صندوق بیکاری هیچ وقت تأسیس نشده است و به لحاظ قانونی نیز امکان تأسیس مجزا نیست. شرط استفاده از این صندوق هم این است که شما یک کارفرمایی داشته باشید و مسائل مرتبط با آن را رعایت کنید. بنابر این نمیتوانیم از این صندوق در سینما استفاده کنیم.
وی گفت: این مشکل باید در خانه سینما حل شود. برای این منظور نیز خانه سینما باید دارای منابع پایدار مالی باشد تا بتواند به اهالی صنف رسیدگی کند، در این زمینه امسال، بیمه تمامی سینماگران مدنظر قرار گرفت و اقدامات دیگری نیز پیشبینی شده است.
حیدریان افزود: ما در حال کمک به خانه سینما برای ایجاد منابع پایدار هستیم، اما کار اساسیتر در این زمینه، تامین امنیت شغلی است؛ اینکه تهیهکنندهای خانوادگی فیلم تولید کند و به صنعت سینما توجه نکند، کاری از پیش نمیبریم.
وی گفت: ما در نظامنامه جدید و در شورای پروانه ساخت به استفاده از افراد با شماره پروانه صنفی تأکید خواهیم کرد.
رئیس سازمان سینمایی درباره نوع رابطه سازمان سینمایی با صنوف افزود: این رابطه این گونه خواهد بود که نگارش دستورالعملها و ضوابط و همچنین اجرای آن برعهده صنف، تصویب و نظارت بر اجرای آن بر عهده سازمان سینمایی است، به عنوان مثال بحثهای مربوط به نظام تهیهکنندگی با تهیهکنندگان انجام شده است و در ابتدای سال آینده اجرایی میشود.
وی درباره چند شغله بودن مدیر عامل خانه سینما افزود: در خانه سینما یک مدیرعامل وجود دارد که در دوره بعد تغییر میکند؛ این فرد در جلسات شرکت میکند و عضویت در شورا، شغل محسوب نمیشود بلکه باید به علت جایگاهشان در صنوف، در جلسات شرکت کنند؛ به طور قطع در این جلسات، رییس یکی از صنوف نمیتواند به نمایندگی از همه صنفها صحبت کند، ضمن اینکه توجه کنید که عضویت در شورا و شرکت در جلسات مرتبط با وظیفه حمایت از سینماگران شغل محسوب نمیشود.
حیدریان گفت: شاهسواری در جلسه شرکت میکند و سپس با تمام صنوف جلسه میگذارد، آقای شاهسواری امانتدارانه در این زمینه فعالیت میکند.