دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نیز بر اساس معیارهای رتبه بندی کیو اس نخستین بار صاحب رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ شده است و بر این اساس رشته جغرافیا در این دانشگاه برای دانشجویان، استادان و پژوهشگران قابل شناسایی خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با اعلام این خبر گفت: رتبه بندی کیو اس از سال ۲۰۰۴ در عرصه علمی دنیا شناخته شده است و در سال ۲۰۱۸ دانشگاههای برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است.
دکتر ابراهیم مقیمی افزود: کیو اس امسال دو حوزه مدیریت کتابداری و اطلاعات و حوزه تاریخ کلاسیک و باستانی را نیز به جمع حوزههای تخصصی خود افزوده است.
وی گفت: در این رتبه بندی که در ۵ حیطه علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاههای ایران در ۲ حیطه مهندسی- فناوری و علوم زیستی-پزشکی دارای رتبه در بین دانشگاههای برتر دنیا شده اند که دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نیز بر اساس معیارهای این رتبه بندی برای نخستین بار صاحب رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ شده است و بر این اساس رشته جغرافیا در دانشگاه تهران برای تمام دانشجویان، استادان و پژوهشگران قابل شناسایی خواهد بود و افقی روشنتر را پیش روی دانشجویان و اساتید این رشته قرار میدهد.
مسیر تعالی در دانشکده جغرافیا
وی افزود: همه این موارد سبب شد که کیو اس بتواند ما را بر اساس استانداردهای تعیین شده در رتبهبندیهای خود بپذیرد و با شور و شوق ایجاد شده میان دانشجویان و استادان در دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و چشم انداز ایجاد شده امیدواری بسیار زیادی وجود دارد که رتبه دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در سالهای بعد در جایگاههای مطلوبتری دیده شود.
حرکت از مدتها قبل آغاز شد و امروز به ثمر نشست
مقیمی گفت: حرکت اساسی و هدفمندی که ما را به این رتبه رساند از سال ۱۳۹۴ اغاز شد که در نشست روز معلم سال ۱۳۹۵ به آن شتاب دادیم و در سال ۱۳۹۶ به نتیجه خوبی رسیدیم. در حال حاضر تمام دانشجویان دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و بویژه دانشجویان مقاطع تحصیلی تکمیلی حداقل با یک مجله و یا یک شخصیت بین المللی در ارتباط و در حال استفاده از سازههای علمی هستند.
وی افزود: با شناسایی صورت گرفته در کیو اس چنانچه دانشجویی در هر نقطه از دنیا بخواهد دانشگاهی اسلامی را در رشته جغرافیا برای ادامه تحصیل انتخاب کند به راحتی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران را میبیند، اگر بخواهد غرب آسیا را انتخاب کند، دانشکده جغرافیا را میبیند، اگر بخواهد از ایران دانشکدهای را انتخاب کند باز هم دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران را میبیند و این سبب اعتماد، انتخاب و افزایش دانشجویان خارجی نیز خواهد شدکه در آینده به نوبه خود باعث ارتقای رتبه بیشتر این دانشکده میشود.
مقیمی گفت: با کسب این رتبه انگیزهای در میان دانشجویان نخبه ایجاد شده که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشکده خود با اعتماد به نفس بیشتر ادامه دهند و این امر سبب کاهش باور به علم غربی نیز خواهد شد.
وی افزود: در سطح بین المللی پروژههای کلانی وجود دارد و چون ما رتبه بندی لازم را نداشتیم اعتماد کمتری به ما صورت میگرفت، کسب این رتبه سبب اعتماد بیشتر جامعه بینالمللی در واگذاری طرحهای پژوهشی بین المللی، مشارکت و مشاوره بینالمللی بیشتر به دانشکده جغرافیا خواهد شد.
مقیمی گفت: دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران اکنون به مرجعیت علمی در سطح ملی و بین المللی دستیافته و تلاش خواهیم کرد تا آن را با رنکینگ بالاتر حفظ کنیم.
وی افزود: ما اکنون بعد از دپارتمان جغرافیای دانشگاه دهلی در هندوستان و دانشگاه فلوریدای جنوبی در آمریکا و جلوتر از دپارتمان جغرافیای دانشگاه سیدنی شرقی در استرالیا هستیم، آنها نیز در رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ هستند.
مقیمی گفت: هدف دانشکده جغرافیا بالا رفتن از نردبان علم برای خدمت به جامعه، بشریت، صیانت از محیط طبیعی، صلح و سلامت ایران و جهان است، تلاش خواهیم کرد تا در سال آینده از فلوریدای جنوبی پیشی بگیریم.
کسب رتبههای جهانی برای اولین بار
وی افزود: ایران در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در دو حوزه علم مواد و جغرافیا دارای نماینده در بین دانشگاههای برتر دنیاست. دانشگاه تهران که در ۷ حوزه موضوعی کیو اس از ۹ حوزه موجود حضور داشته است، توانسته است با رتبه ۱۵۱-۲۰۰ در حوزه جغرافیا و با رتبه ۲۵۱-۳۰۰ در حوزه علم مواد برای اولین بار حضور پیدا کند.
بر اساس رتبه بندیهای کیو اس که تعدادی از دانشگاههای کشور که تعداد آنها به ۵ دانشگاه بالغ میشود توانستهاند رتبهبندیهای مطلوبی را بدست آورند که از این تعداد چند دانشکده و رشته برای اولین بار است که در عرصه علمی_ بینالمللی دیده میشوند. اگرچه کسب این رتبه جای امیدواری را در میان دانشجویان و اساتید و پژوهشگران بیشتر میکند، اما تلاش بیشتری نیاز است تا ضمن حفظ این جایگاه در چهارچوی سند ۱۴۰۴ جایگاههای مطلوبتری را نصیب کشور کنیم.