امروزه در حوزه گردشگری، بحث گردشگری پایدار یکی از اهداف اساسی تمام کشورهای دنیا است.
پژوهش خبری صدا وسیما: اشکان بروج، مدرس و کارشناس صنعت گردشگری در گفتگو با پژوهش خبری در خصوص شاخص های گردشگری پایدار و اهداف آن گفت: امروزه در حوزه گردشگری، بحث گردشگری پایدار یکی از اهداف اساسی تمام کشورهای دنیا است. گردشگری پایدار به این موضوع می پردازد که منابع گردشگری را طوری مصرف کنید که آیندگان هم بتوانند از آنها با همان لذت استفاده کنند و این موضوع هم مربوط به جوامه محلی است و هم گردشگران. برای این کار باید به سه شاخص اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی در کنار یکدیگر توجه شود و هر کشوری که می خواهد به سمت گردشگری پایدار حرکت کند باید توجه به این سه شاخص را در کنار هم مدنظر قرار دهد؛ به طوریکه از این طریق بتوان اثرات مثبت گردشگری را برای کشور به حداکثر و اثرات منفی آن را به حداقل رساند. آن وقت می توانیم ادعا کنیم که گردشگری را پایدار کرده ایم؛ که البته رسیدن به این هدف، کار بسیار سخت و زمان بری است.
بروج در باره چالش ها و فرصت های اقامتگاه های بومگردی افزود: طی سال های اخیر یکی از روندهایی که برای تحقق گردشگری پایدار در جهان روی آن برنامه ریزی شده است، بحث کسب و کارهای کوچک و خانوادگی است که اتفاقاً در ایران این نوع کسب و کارها با قصه اقامتگاه های بومگردی رقم خورده است. در واقع هدف اصلی این اقامتگاه ها توسعه پایدار گردشگری در مناطق روستایی و بافت های بومی است و تلاش می کنند با مشارکت جامعه بومی بتوانند یک منطقه خالی از سکنه شده و یا کسب و کارهای از بین رفته را دوباره زنده کنند. در واقع، اقامتگاه های بومگردی به همراه خود کسب و کارهای زیادی را به همراه میآورد و اثرات مستقیمی در توسعه پایدار یک جامعه بومی و یا یک جامعه روستایی دارد. به طور مثال، وقتی که یک اقامتگاه راه اندازی می شود، بحث نوشیدنی ها و غذای بومی، ورزش های بومی، هنرهای بومی و ... مطرح می شود که در نهایت فعال شدن آنها منجر به فعال شدن جامعه بومی میشود. بنابراین، فرصت برای توسعه پایدار گردشگری در کشور بسیار زیاد است اما تاکنون از این ظرفیت بسیار کم استفاده شده است.
وی تصریح کرد: چالش هایی که اقامتگاه های بومگردی در چند سال اخیر و به عبارتی از سال 1388 تاکنون با آن مواجه بوده اند شامل چالش های حقوقی، چالش های سرمایه گذاری و حوزه مالی و همچنین نداشتن عاملی به عنوان ارزیاب، توسعه دهنده و مشاور در کنار راه اندازی این اقامتگاه ها بوده است که باعث شده نابسامانی در این حوزه ایجاد شود. به طوریکه، اقامتگاهها بدون رعایت شاخص ها و کارشناسی دقیق در حال رشد هستند، در حالیکه بازاری برای خیلی از آنها وجود ندارد و یا اگر گردشگر به آنجا مراجعه می کند با بازخوردهای منفی به دلیل نبود ارزیابی و نظارت درست بر فعالیت این اقامتگاه ها مواجه شده که در نهایت نارضایتی گردشگر را به همراه داشته و مهمترین دلیل این اتفاق هم عدم آموزش، ارزیابی و مشاوره درست به صاحبان اقامتگاه ها بوده است.
پژوهش خبری //