رئیس رسانه ملی: صداقت گوهر بینظیری است و با مردم باید صادقانه برخورد کنیم چرا که مردم به خوبی همه چیز را میفهمند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، چهارمین نشست سراسری مدیران رسانه ملی (منشور رسانه) با موضوع مخاطب محوری در رسانه ملی با حضور رئیس، معاونان، مدیران و برنامه سازان سازمان صداوسیما در سالن همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد.
در این نشست دکتر علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما با تشریح سیاستهای مخاطب محوری در رسانه ملی مبتنی بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گفت: ما در شرایط خاصی از زمانه و تاریخ قرار داریم و اگر تاریخ تحولات رسانه را بنویسند در هیچ زمانی از تاریخ، جایگاه رسانه به این اهمیت و پیچیدگی نبوده است.
وی افزود: امروز ارتباط رسانهملی با مخاطبانش از پیچیدهترین ارتباطات است و حفظ و اقناع مخاطب به دلیل گستردگی فضای مجازی و گسترش شبکههای ماهوارهای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که دلیل آن رقابت سنگین، نابرابر و پیچیدهای است که دشمنان برای رسانه ملی ایجاد کردهاند.
رئیس سازمان صداوسیما با قدردانی از تلاش جهادگونه مدیران و کارکنان رسانه ملی گفت: با وجود تمام فشارها، دشمنیها و هجمههایی که به رسانه ملی میشود، رسانه همچنان با اقتدار و حفظ مرجعیت خود به پیش میرود.
دکتر علی عسکری با بیان اینکه باید سیاستهای مخاطب محوری رسانه به صورت فعال در بخشهای مختلف تولیدی ادامه یابد، افزود: صداوسیما مجموعه واحدی است و مصداقی از مفهوم وحدت در عین کثرت است و امروزه شاهد آن هستیم که با وجود بیش از ۱۵۰ رسانه متنوع و متکثر سازمان صداوسیما به صورت یک پدیده واحدی عمل میکند.
وی با اشاره به اینکه رسانه پدیدهای انسانی است که در زیست بوم رسانهای زندگی میکند، گفت: رسانه مانند یک انسان در محیط انسانی زیست میکند و واکنش نشان میدهد، ما به عنوان رسانه در محیطی رسانهای با مخاطبان گوناگون و متنوع تعامل میکنیم. بر این اساس حیات این رسانه با مخاطبانش تعریف میشود پس مخاطب امری حیاتی برای سازمان صداوسیما است.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه مخاطب محوری مفهومی ذهنی نیست و به معنای شناخت افکار عمومی و حفظ و ارتقای مرجعیت رسانهای است، افزود: از نگاهی دیگر مدیران رسانه باید مخاطب محور باشند و این موضوع باید در تمامی حوزهها ساری و جاری شود و برای تحقق این مهم وظیفه مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی سازمان است که به این موضوع عمیقتر بیندیشند.
مولفههای حفظ مرجعیت رسانه
دکتر علی عسکری سپس به تشریح مولفههای مخاطب محوری پرداخت و با بیان اهمیت مرجعیت رسانه گفت: زمانی که از مخاطب محوری سخن میگوییم در حقیقت بر افزایش ضریب نفوذ کمی و کیفی در مخاطبان تاکید داریم؛ لذا هم تعداد برنامهها و هم کیفیت آنها اهمیت دارد.
وی افزود: محتوا، جهت اثر، نفوذ و اثر گذاری رسانه را معین میکند. ضریب نفوذ کیفی و کمی بستگی به عوامل مختلفی دارد نکته مهم این است که اگر ضریب نفوذ کیفی تأمین نشود و برنامه بیمحتوا باشد ضریب نفوذ کمی نیز اثرش را از دست خواهد داد بنابر این رجحان با ضریب نفوذ کیفی است.
دکتر علی عسکری در ادامه با اشاره به اهمیت برندها در حفظ مرجعیت رسانه گفت: برندها شاهراههای مخاطب محوریاند و در تحکیم و تقویت ارتباط مخاطبان با رسانه نقش تعیین کنندهای دارند.
آرایش رسانهای و مخاطب محوری
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه شبکهها به تدریج در تحولات سازمان گسترده شدهاند و امروز آرایش رسانهای ما بر زیرساخت و معماری رسانهای بسیار پیچیده در ابعاد استانی، ملی، منطقهای و بینالمللی گسترده شده است، افزود: این ساختار پیچیده برای رسانه ملی جامعیت و فرصت استثنایی فراهم کرده است که امکان ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطب را ایجاد میکند، علاوه بر این ما اکنون در حال گسترش آرایش رسانهای در فضای مجازی هستیم که به فهرست فعالیتهای ما افزوده شده است.
افکار عمومی پایه، تهدیدات حال و آینده
دکتر علی عسکری به تغییر راهبرد دشمنان در مقابله با نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: مطالعات نشان میدهد طراحی آمریکاییها علیه نظام جمهوری اسلامی پس از تجارب مختلف تغییر کرده و «افکار عمومی پایه» شده است؛ تهدیدهایی که ارتباط مستقیم با افکارعمومی و مخاطب محوری دارد و هدف آن این است که به کمک افکار عمومی بر ذهنیت مردم اثر بگذارد و آنها را با منافع نظام سلطه همراه کند.
وی افزود: نظام سلطه میکوشد از رسانه ملی و رسانههای رسمی کشور برای تسلط بر افکار عمومی پیش بیفتد و برای این منظور به سرعت رسانههای مختلفی برای انتشار مطالبشان در کشور راه اندازی کرده که هدف آنها تغییر محاسبات و ذهنیت مردم، فشار بر نظام جمهوری اسلامی و تغییر تدریجی آن است.
رئیس رسانه ملی گفت: اگر پیش از این دشمن از راهبردهای نظامی برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی استفاده میکرد امروز از تهدیدهای نظامی به عنوان راهبردی در ایجاد هراس در افکار عمومی بهره میبرد و تلاش میکند تا با ایجاد دو قطبی در سطح جامعه فضای ناآرامیها در کشور را گسترش دهد.
رئیس سازمان با اشاره به عملکرد مطلوب رسانه ملی در اغتشاشات اخیر افزود: پس از وقفهای کوتاه که به دلایلی، صداوسیما از اطلاع رسانی منع شده بود، رسانه ملی به سرعت ابتکار عمل را در دست گرفت و اثری جدی در مهار اغتشاشات و خنثی سازی فضای سنگین تبلیغاتی دشمنان داشت؛ این امر نشان میدهد که رسانه ملی اصلیترین نیروی مقاوم در مقابله با توطئههای دشمن و عاملی برای هدایت و مدیریت افکار عمومی است.
دکتر علی عسکری با بیان اینکه ما در جنگ ادراکی و فرهنگی رسانهای هستیم و موضوع نزاع در این نبرد هدایت و کنترل افکار عمومی است، گفت: دشمنان همواره تلاش کردهاند با ایجاد محدودیت در تأمین زیرساختهای فنی رسانهای طوری عمل کنند که کشورهای دیگر قادر به مهار فضای رسانهای و پایش آن نباشند.
رئیس رسانه ملی بااشاره به اهمیت شبکه ملی اطلاعات در کشور افزود: امروز در گامهای نخست راهاندازی این شبکه هستیم و همه باید برای استمرار و گسترش آن تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه دشمن برای ایجاد شبکههای اجتماعی با هدف در دست گرفتن و هدایت افکار عمومی هزینه هنگفتیکرده است، گفت: اصلیترین رقیب و نیروی مقاوم در برابر اقدامات دشمن در حوزه رسانهای سازمان صداوسیما است که در جایگاه قرارگاه اصلی این نبرد رسانهای قرار دارد؛ نبردی که بهمراتب از جنگ نظامی که تجربه آن را در هشت سال دفاع مقدس داشتیم پیچیدهتر و سختتر است. نظر سنجیها هم نشان میدهد که رسانه ملی موثرترین، بینظیرترین و اصلیترین رسانه در هدایت افکار عمومی است.
اصلیترین مولفههای استحکام و مرجعیت رسانه
رئیس رسانه ملی با برشمردن عوامل اثرگذار در بحث مخاطب محوری افزود: اثرگذاری بر افکارعمومی تابع عواملی است که مهمترین آن عامل اول کیفیت پیام است و لازم است همکاران ما در حوزه برنامه سازی به حوزههای دانش، علم، هنر و آنچه کیفیت را ارتقا میبخشد به صورت جدی توجه کنند.
دکتر عسکری با بیان اینکه مخاطب محوری به معنای این است که هنگام تولید برنامه به افکار عمومی مراجعه کنیم و خواست و نیاز مردم را در برنامه سازی مورد توجه قرار دهیم، گفت: نظرسنجیهای سازمان صداوسیما بسیار قوی و هوشمندانه است، اما هنوز از این نظر سنجیها برای تحلیل محتوا و ارائه آن به صورت ایده برنامه سازی بهره برداری مناسب نشده است؛ زمانی که مولفههای افکار عمومی را میسنجیم باید بدانیم چطورباید برای آن برنامه سازی کنیم.
رئیس رسانه ملی طرح مطالبات مردم و مطالبه گری را از وظایف مهم رسانه ملی و در مسیر احترام به مخاطب دانست و افزود: صداقت گوهر بینظیری است و با مردم باید صادقانه برخورد کنیم چرا که مردم به خوبی همه چیز را میفهمند.
رئیس صداوسیما مشارکت دادن مخاطبان در تولید را از دیگر عوامل افزایش محبوبیت، اثربخشی و اعتبار افزایی دانست و گفت: خلاقیت، کانون یافتن راههای ایجاد این مشارکت است، باید متناسب با نوع برنامه کیفیت مشارکت مردم در برنامه را تعریف کنیم که سادهترین راه آن گفت وگوی مستقیم با مردم است، بهره مندی از نخبگان در برنامهها و استفاده از فرصتهای فضای مجازی نیز میتواند راه دیگری برای تعامل با مخاطبان باشد.
دکتر عسکری با بیان اهمیت حوزه ارتباط با مخاطبان سازمان (۱۶۲) به عنوان عاملی مهم برای افزایش تعامل و مشارکت مردم افزود: سادهترین روش برای افزایش مشارکت مخاطبان استفاده از پیامها و نظرات مخاطبان در سامانه ارتباطی ۱۶۲ است که نباید آن را دست کم گرفت، این سامانه را باید بیش از پیش به مخاطبان معرفی کنیم چراکه با بیان بازخوردهای مخاطبان، راهبردهای خوبی ارائه میشود و نظر مخاطبان در این سامانه برای ما مانند گوهری است که باید از آن بهره برد.
وی گفت: وقتی یک مخاطب با ۱۶۲ سازمان تماس میگیرد یعنی با خود رئیس سازمان تماس گرفته و ما موظفیم حرفهای او را گوش دهیم و آن را به درستی منتقل کنیم.
رئیس رسانه ملی به راههای ارتباطی دیگر اشاره کرد و افزود: پایگاههای اطلاع رسانی سازمان، شبکههای اجتماعی وخصوصا پیام رسان سروش نیز از دیگر راههای ارتباطی است که میتوانیم برای مشارکت جدی مردم از آن بهره ببریم.
بهره گیری فعال از فضای مجازی
رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه فضای مجازی باید به فرصت تبدیل و از آن برای ارتقای رسانه بهره برداری شود، گفت: ابزار اقتدار اصلی ما رادیو و تلویزیون است، اما بدون اینکه از موضع انفعالی برخورد کنیم باید از فضای مجازی مقتدرانه و از موضع قدرت استفاده کنیم.
وی افزود: انسجام درونی سازمان صداوسیما در مخاطب محوری، محبوبیت و اعتبار رسانه اثرگذار است، اگر از سوی رسانه پیامهای متناقض منتشر شود اعتبار رسانهای مخدوش میشود لذا داشتن انسجام پیام بسیار موثر است باید روح مشترکی بر رسانه ملی حاکم باشد و همه برنامهها از طنز تا جدی از آن تبعیت کنند در این میان گفتوگوهای درون سازمانی و برگزاری جلسات در معاونتها و شبکهها نیز در این انسجام و چرخش دانش بسیار موثر است.
موجآفرینیهای بزرگ و همراه سازی مخاطبان
دکتر عسکری با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای افزایش همگرایی ملی گفت: در ایجاد موجآفرینیهای بزرگ هیچ نهادی مانند رسانه ملی اثر گذار نیست و ما باید از آرایش رسانهای بزرگمان استفاده کنیم، باید موضوعات جدیدی که استعداد موجآفرینی ملی دارد احصا و برای تحقق آن برنامه ریزی شود.
وظایف حوزههای سیاستگذار
رئیس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از سخنانش با تشریح وظایف حوزههای سیاست گذار در رسانه ملی افزود: یکی از مهمترین وظایف مرکز پژوهش و سنجش و دانشگاه صداوسیما استخراج نظریه الگوهای بومی و کارآمد برای مهندسی و مدیریت پیام به ویژه در حوزه مخاطب محوری است، برای اینکه به نظریه پردازی بومی برسیم باید به انسان شناسی اسلامی توجه داشته باشیم و سندی برای تحقق این موضوع تدوین کنیم.
دکتر عسکری ضرورت بررسی و احصای اولویتهای مورد نیاز مخاطبان برمبنای منویات رهبری، نیازسنجی و افکارسنجی گروههای مختلف برای استخراج سیاستها و راهبردهای برنامه سازی و ابلاغ آنها به واحدهای برنامه ساز، ایجاد زیرساختهای لازم برای استفاده و بهره برداری نظاممند از نظرسنجیهای مراکز تحقیقاتی را از دیگر وظایف حوزههای سیاست گذار صداوسیما برشمرد.
توانمندسازی مدیران و کارشناسان رسانه ملی به فنآوری مهندسی و مدیریت پیام به منظور افزایش میزان مخاطبان، تربیت و به کارگیری نویسندگان تهیه کنندگان کارگردانان با بهره گیری از سیستم آموزشی، تغییر پارادایم به رسانه توسعه محور، پیشرفت مدار و خدمت محور، استفاده از دادهها و تبدیل اطلاعات به تحلیلهای منتج به برنامه سازی، افزایش خبر و نگهداشت مخاطب با رسانههای نوین به عنوان رسانههای مکمل و لزوم طیفبندی برای انتشار پیامها از فضای برودبند به دنیای برودکست و افزایش نفوذ برودکست با برودبند از دیگر محورهایی بود که رئیس رسانه ملی توجه به آن را از وظایف حوزههای سیاست گذار در صداوسیما دانست.
وی در ادامه به بر شمردن تکالیف برنامه سازان صداوسیما برای تحقق موضوع مخاطب محوری در رسانه پرداخت.
دکتر عسکری رعایت تناسب برنامهها با هویت و مأموریت شبکهها و مخاطبان هدفشان، توجه هوشمندانه به میل، نیاز و مصلحت مخاطب، انتخاب ساختار صحیح برنامه سازی متناسب با ذائقه مخاطب، توجه به سرعت، دقت و صحت در اخبار، ارائه پیام به صورت هوشمندانه، لزوم افزایش ضرب آهنگ برنامهها و ارائه هوشمندانه پیام در خلال تبلیغات و استفاده حداکثری از توانمندی رسانههای مکمل در تعامل با مخاطب را از مهمترین تکالیف برنامه سازان در این خصوص دانست.
رئیس رسانه ملی با اشاره به ضریب نفوذ شبکههای استانی که به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارند بر لزوم حمایت و توجه ویژه به این شبکهها تاکید کرد.
وی بر استفاده موثر از منابع آرشیوی با توجه به آرشیو غنی سازمان تاکید کرد و گفت: باید قوانین بهرهمندی برنامهها از منابع آرشیوی تغییر کند.
دکتر علی عسکری در پایان با بیان اینکه ما باید مطابق برنامه پنج سالهای که برای سازمان تدوین شده پیش رویم از برنامه سازان خواست که هر ماه گزارشهای یک ماهه عملکردشان را ارائه دهند تا گزارش کامل عملکرد یکماهه تمام بخشهای سازمان در معاونت پژوهش برنامهریزی و نظارت تجمیع و تدوین و لحظه به لحظه با نقشه اصلی ۵ ساله تطبیق داده شود.
رئیس سازمان همچنین به برنامه سازان، مجریان و گویندگان رسانه ملی توصیه کرد که در تمام برنامهها زبان فارسی را پاس بدارند و از به کاربردن واژههای بیگانه پرهیز کنند.
دکتر عسکری همچنین مجریان و گویندگان برنامههای زنده را آبروی سازمان برشمرد و بر تشکیل اتاقهای اندیشه ورزی به منظور آمادگی آنها برای حضور در برنامهها تاکید کرد.
اجرای ۱۶ سند بالادستی برای ساماندهی فضای مجازی
دبیر شورای عالی فضای مجازی در دومین بخش از چهارمین منشور رسانه با تاکید بر اهمیت ساماندهی فضای مجازی در کشور، گفت: برای ساماندهی این فضا ۱۶ سند بالادستی در حال تهیه و اجراست.
ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: تدوین و تصویب الزامات شبکه ملی اطلاعات از جمله این اسناد است که اجرای آن با پیچیدگیهای فراوان در حال پیگیری است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: شورای عالی فضای مجازی قرارگاه فرماندهی برای هم افزایی و سیاسگذاری کلان در فضای مجازی است که هدف آن بهره گیری مناسب از این امکان و توجه به فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی است.
فیروزآبادی؛ ساماندهی پیام رسانها، تدوین و اجرای نظام نامه مقابله با حوادث فضای مجازی و برنامه ملی بازیهای رایانهای را از دیگر اسناد در حال اجرا در شورای عالی فضای مجازی بیان کرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت توجه به توسعه کسب و کار و اقتصاد فضای مجازی، گفت: اقتصادی مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایران باید به ۳۸ میلیارد تومان برسد، اما امروز این رقم ۱۵ میلیارد تومان و بسیار اندک و بخشی از آن صرفا فعالیت اپراتورهاست.
فیروزآبادی با انتقاد از انحصار پیام رسانهای خارجی در ایران گفت: باید پیام رسانهای بومی و ایرانی جایگزین پیام رسانهای خارجی شوند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه بخش عمده سخت افزار و نرم افزارهای فضای مجازی در انحصار نظام سلطه قرار دارد، تاکید کرد: خودکفایی و بهره گیری از موتور جستجوگر بومی، رایان نامه بومی (ایمیل)، دستگاههای ارتباطی و پیام رسانهای بومی از اولویتهای ماست.