بنگاه اقتصادی برای آنکه ماندگار و رقابت پذیر بماند چاره ای ندارد جز اینکه مسیر تعالی و پیشرفت را با استفاده از تجهیزات و امکانات امروزی طی کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، یک بنگاه اقتصادی در مسیر حرکت به جلو باید از شاخصه هایی از جمله برنامه منسجم، نیروی انسانی متخصص ، مدیران توانمند و فناوری های روز برخوردار باشد، چراکه هیچ بنگاهی بدون برنامه راهی برای پیشرفت نخواهد داشت.
منصور معظمی معاون وزیر صنعت و رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در یان باره می گوید : بنگاه های ما باید به سمت کارآمدی بیشتر و بزرگ شدن حرکت کنند، چرا که در شرایط کنونی قدرت رقابت در بزرگ شدن و صاحب برند و نشان شدن است باید برندسازی کرده و نشان های تجاری و صنعتی خود را تقویت کنیم، همچنین باید یاد بگیریم علاوه بر کار مشارکتی، از حاکمیت دیجیتال نیز بهره بگیریم.
وی می افزاید: در این باره طرح آموزش 500 مدیر در سطح جهانی را در سازمان مدیریت صنعتی برنامه ریزی کردیم اما هیچ استقبالی به عمل نیامد.
برند شدن یعنی اینکه نشان تولیدی و یاخدماتی ما چه در داخل کشور و چه در بازارهای بین المللی و خارج از کشور شناخته شده باشد، این شناخته شدن برند و نشان تجاری یعنی تضمین ماندگاری در بازار آن هم در شرایطی که رقبای زیادی حضور دارند.
محمد کشانی مدیرعامل فولاد خوزستان می گوید: با اصل قرار دادن ارتقای سطح توانمندی نیروی انسانی، افزایش رقابت پذیری و رضایت مندی مشتریان داخلی و خارجی اکنون بجایی رسیدیم که 70 درصد از تولید سال 96 خود را صادر کردیم و این یعنی یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور .
البته ماندگاری در بازار به مولفه هایی مانند نوآوری نیز وابسته است، ابتکاری که می توان علاوه بر کاهش هزینه ها ، سهم بازار را با افزایش مشتریان ، توسعه داد .
مجید بهمنی مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت توربین معتقد است: علاوه بر برنامه ریزی در ثابت نگه داشتن و افزایش فروش با نوآوری در طراحی و مهندسی قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای صنعت برق و صنعت نفت و گاز توانستیم در عین افزایش بهره وری ، آلایندگی را نیز کاهش دهیم ضمن اینکه با اصل قرار دادن نوآوری توانستیم بیشترین صادرات خدمات فنی و مهندسی را به خود اختصاص دهیم، طوری که هم اکنون موفق شدیم اجرای پروژه نیروگاه 3 هزار مگاواتی بصره را به ارزش 2 میلیارد دلار دردست بگیریم.
محمدرضا ظهیرامامی که تولیدکننده صنعتی است می گوید : تلاش های اخیر خود را بر توسعه قابلیت های انسانی سازمان و دقت و توجه بیشتر بر این ظرفیت متمرکز کردیم تا نیروی انسانی در محیطی مناسب بتواند خلاقیت های خود را بارور کند ، این اقدام نتیجه بخش بود و هم اکنون ما شاهد افزایش بهره وری در سازمان و افزایش قدرت رقابت پذیری محصول خود در داخل و خارج از کشور هستیم.
پانزدهمین همایش تعالی سازمانی بهانه ای بود برای تقدیر از همین فعالان اقتصادی که توانسته اند عملکرد قابل قبولی را در بکارگیری صحیح نیروی انسانی، ظرفیت های موجود و فناوری های نوین داشته باشند.
محمدعلی محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی این همایش را بهانه ای می داند که به واسطه آن شرکت ها و سازمان های در مسیر تعالی، از حیث نتایج عملکرد، قابلیت ها و توانمندی ها توسط کارشناسان خبره داوری، ارزیابی شوند.
وی می افزاید: در این دوره 11 سازمان و شرکت شایسته دریافت تندیس، 25 شرکت وسازمان شایسته دریافت تقدیرنامه و 11 شرکت شایسته دریافت گواهی تعهد به تعالی شدند.
به نظر هر بنگاه اقتصادی باید در مسیر تعالی باشد یعنی روبه رشد و پیشرفت. بنگاه هایی که بی رمق می شوند و توان ادامه کار را ندارند حتما مولفه های پیشرفت را نادیده گرفته اند.
توجه بنگاه ها و سازمان ها به رویکرد مشارکت، رقابت پذیری، آموزش و ارتقای مهارت نیروی انسانی پیش نیازی است که مسیر تعالی و پیشرفت را برای این بنگاه ها و سازمان ها فراهم می کند.
گزارش: غلامرضا بهرامی