معظمی گفت: افزایش ظرفیت های اقتصادی نیازمند سرمایهگذاری و ارتقای سرمایه گذاری از نظام بانکی ناشی می شود، اما نظام بانکی کشور دیگر پاسخگوی نیاز بنگاه های اقتصادی نیست.
رئیس هیئت عامل ایدرو گفت: در مقوله روابط بین الملل لازم است، ارتباطات کشور، منطقی و در راستای حفظ منافع ملی باشد؛ هزینه های رفتاری را کاهش داده و اجازه دهیم این گفته ها از بستر و کانال خود بیان شود زیرا امروز در جهان حرف هایمان رصد و تحلیل شده و بر پایه آن ریسک کشورها را تعیین می کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنین بر حرکت بنگاه های کشور به سمت کارآمدی بیشتر و بزرگ تر شدن تاکید کرد و افزود: قدرت رقابت در بزرگ شدن و صاحب برند شدن است.
معظمی با بیان اینکه عوامل فزآینده رشد اقتصادی، در ارتقای بهره وری و توسعه روابط بین الملل خلاصه می شود ادامه داد: ثبت رشد اقتصادی 12.5 درصدی در سال 95 به طور قطع ناشی از برجام و افزایش صادرات نفت خام متاثر از آن بود ضمن اینکه برجام فرصتی برای بنگاه های اقتصادی کشور در حوزه روابط بین الملل ایجاد کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود ظرفیتهای مناسب در کشور گفت: در صنعت خودرو در دو سال گذشته آثار و نتایج خوبی را شاهد بودیم و امروز نتیجه مشارکت های صنعت خودروی کشور، تولید خودروهای با کیفیت بیشتر است، طوری که بالاترین میزان رضایت مندی در صنعت خودرو مربوط به مشارکت های خودروسازان ایرانی با خارجی ها است.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، خواستار توجه ویژه بنگاه ها به مقوله برندینگ شد و افزود: باید یاد بگیریم تا بتوانیم به صورت مشارکتی کار کنیم و از خرد جمعی بهره بگیریم.
وی با اشاره به انقلاب جدید صنعتی و حاکمیت دیجیتال در بنگاهها، بر استفاده از فناوری دیجیتال در بنگاه های اقتصادی تاکید کرد.
معظمی یادآور شد: امروز شاهدیم بدنه دولت از نیروهای کیفی خالی شده و این موضوع که سالها از آن غفلت کرده ایم نگران کننده شده است.
وی ادامه داد: رفتاری که ما در داخل و بیرون دولت با مدیران داریم، عاملی است که آنان را «هوایی» می کند اما باید بپذیریم بیشتر مدیران کشور سرمایه های انسانی و صاحبان تجربه و دانش هستند.
معظمی همچنین به طرح تربیت و پرورش 500 مدیر کلاس جهانی در سازمان مدیریت صنعتی اشاره کرد و با انتقاد از عدم استقبال کافی از این طرح، گفت: سازمان مدیریت صنعتی آماده است بدون هیچ چشمداشتی به تربیت مدیران صنعتی برای بنگاهها بپردازد.
وی با بیان اینکه نمی دانیم تا دو ماه آینده در حوزه روابط بین الملل چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: در این شرایط، مدیریت راهبردی و تصمیم گیری در حالت عدم اطمینان کامل اهمیت بیشتری پیدا می کند و بر این اساس مدیران باید به سلاح دانایی و همچنین آخرین آموزش ها و تکنیک ها مجهز شوند.