معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران گفت : جهت گیری گمرک به سمت استفاده از نرم افزارهای گمرک موبایلی است و ارزش گذاری داینامیک و تجزیه و تحلیل تصاویر ایکس ری به صورت هوشمند از مهمترین برنامه های گمرک ایران در آینده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دکتر علی بعیدی مفردنیا اظهار کرد: خوشبختانه در 50 سال گذشته ماهیت فعالیت گمرک به عنوان یک دستگاه نظارتی تغییر کرده و دقت و سرعت را به عنوان دو عامل اصلی بکار بسته است.
وی با تاکید براینکه توازن دقت و سرعت انجام امور گمرکی با استفاده از فناوری های نوین حاصل می شود ، افزود : در گذشته نقش گمرک تنها در راستای دریافت عوارض و مالیات بود اما اکنون این نقش به صیانت از جامعه تبدیل شده به نوعی که هموطنان در صورت خرید یک کالا انتظار دارند چارچوب های استاندارد و کیفیت و سلامت را دارا باشد و این وظیفه برعهده گمرک است.
بعیدی مفردنیا با تاکید بر لزوم بکار گیری پنجره واحد تجارت الکترونیکی به عنوان عالی ترین نقطه خدمات گمرکی تاکید کرد: با وجود مدیریت ریسک هوشمند دیگر نمی توان در گمرکات نقش سنتی را ایفا کرد و اگر این نوع مدیریت وجود نداشته باشد، یقینا به جایی نمی رسیم.
معاون برنامه ریزی گمرک ایران به ارزیابی سازمان های مختلف در خصوص عملکرد گمرکات ایران در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره و اضافه کرد: گمرک ایران تنها سازمانی بود که توانست تمامی پروژه های خود را به پایان رساند و درخواست پروژه های جدید دهد .
بعیدی مفردنیا با اشاره به کسب مقام نخست در خدمات الکترونیکی توسط گمرک ایران بر اساس ارزیابی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور افزود: براساس ارزیابی های سازمان های بین المللی گمرک ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر مقام اول و در مبارزه با قاچاق کالا مقام دوم را بین کشورهای جهان از آن خود کرد.
وی با تاکید بر لزوم بکارگیری مدیریت هوشمند در انجام امور گمرکی تصریح کرد: گمرک ایران امروز در جایگاهی قرار دارد که بر اساس نظر سازمان های همجوار تحول خوبی در گمرک ایجاد شده و با توجه به اینکه دنیا در حال گام برداشتن برای استفاده از گمرک موبایل و ارائه همه خدمات گمرکی بر روی تلفن های همراه ارباب رجوع است که اگر ما به آن توجه نکنیم، عقب می مانیم .
وی خاطر نشان کرد: جهت گیری گمرک به سمت استفاده از نرم افزارهای گمرکی موبایل، ارزش گذاری داینامیک و تجزیه و تحلیل تصاویر ایکس ری به صورت هوشمند از مهمترین برنامه های گمرک ایران در آینده است .
نمره قبولی به گمرک
نگاهی گذرا بر عملکرد گمرک به عنوان یکی از مهم ترین سازمان های حاکمیتی در حوزه تجارت بیندازیم و به بررسی نقاط قوت و ضعف آن نشان می دهد که با وجود همه مشکلات و دشواری هایی که اقتصاد کشور ما با آن دست گریبان است و خواه ناخواه این مشکلات فعالیت های گمرک را نیز تحت تأثیر قرار می دهد،روند توسعه گمرک الکترونیکی که از اواسط سال 92 و با روی کار آمدن دولت یازدهم آغاز شد، همچنان به نحو مطلوب ادامه دارد و با شتابی معقول در حال تکمیل است. هوشمندسازی موضوعاتی همچون مدیریت ریسک، پیگیری انجام تشریفات گمرکی ترخیص کالا از طریق تلفن همراه (موبایل بیس) نهایی کردن طرح ایجاد دروازه های مشترک مجازیبا تعداد بیشتری از کشورهای همسایه و تبادل الکترونیکی اطلاعات با آنان و چند طرح و برنامه دیگر با قید فوریت در دستور کار گمرک قرار دارد که به نظر می رسد با اجرایی شدن آنها ارائه خدمات گمرکی به صاحبان کالا در داخل کشور و همچنین ارتباط و همکاری با سازمان ها و مجامع بین المللی بیش از پیش بهبود خواهد یافت.
عملکرد گمرک به خصوص در یک سال گذشته را می توان حداقل از دو منظر قابل تأمل دانست. نخست آنکه صاحبان کالا در بخش های تولیدی و بازرگانی برغم برخی تلاش ها برایناکارآمد جلوه دادن سامانه جامع گمرکی اکنون به خوبی دریافته اند که این سامانه و سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی سبب تسهیل و تسریع امور گمرکی آنها در مراحل مختلف تشریفات ترخیص کالا می شود و علاوه بر کاهش وقت و هزینه، شرایط بهتری را برای برخورداری آنها از امکانات و تسهیلات فراهم شده توسط گمرک به وجود می آورد.
به سخن دیگر با نمایان شدن مزیت ها و کارکردهای مثبت سامان ههای الکترونیکی در گمرک، استقبال جامعه تجاری و حتی آن بخشی که پیش از این ترجیح می داد از روش های غیررسمیدر تجارت استفاده کند، از سیستم های مکانیزاسیون بیشتر شده و روند کلی بازرگانی خارجی به سمت شفافیت و سلامت در حال حرکت است.
همین که در سایه سامانه هایجامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی حجم قاچاق کالا به کمتر از نصف رسیده ودرآمد گمرکی دولت برغم کاهش واردات افزایش یافته نشانه آن است که گمرک درمسیر درست و روشنی حرکت می کند و می توان به آن نمره قبولی داد.علاوه بر این امروز هماهنگی و همکاری خوبی بین سازمان های همجوار و گمرک از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی برقرار شده و توسعه ارتباط الکترونیکی بین آنها از اتلاف وقت و هزینه واردکنندگان و صادرکنندگان به شدت کاسته است. موضوعی که در ابتدا با مقاومت هایی روبرو بود و مقرراتی مبنی بر محدود کردن اختیارات این سازما نها را به وجود آورده بود.
با توجه به این موارد و براساس ارزیابی های دقیق کارشناسی، می توان گفت که اکنون رضایت مندی خدم تگیرندگان از گمرک روز به روز در حال افزایش است و آندسته از مشکلات که احیاناً باعث اعتراض و انتقاد صاحبان کالا در فرآیند ترخیص کالا می شود عمدتاً مربوط به عملکردهای غیرگمرکی و اندک ناهماهنگی هایی است که به تدریج برطرف خواهد شد.اما نکته مهم آن است که گمرک جمهوری اسلامی ایران با استفاده از فناور یهای پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطی ظرفیتهای به مراتب بالاتری برای ارائه خدمات به فعالان حوزه تجارت خارجی به خصوص صادرکنندگان دارد و از این رو انتظار می رود با همکاری و هماهنگی مجموعه سازمان های اقتصادی و تصمیمات و سیاست مناسب از سوی دولت و مجلس محترم در آینده شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری به خصوص صادرات غیرنفتی باشیم. ارقام فعلی تجارت خارجی کشور با توجه به امکانات، ظرفیت های تولیدی و خدماتیبه هیچ وجه شایسته نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نیست.