معاون بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به مصرف قابل توجه محصولات آرایشی و بهداشتی فرانسوی در ایران، می توانیم قطب و بازار مناسبی برای سرمایهگذاری فرانسویها در حوزه آرایشی و بهداشتی حلال باشیم.
وی گفت: آمار و ارقام رسمی نشان میدهد در سال 2016، در حدود 52 میلیون دلار واردات محصولات آرایشی و بهداشتی ایران از فرانسه بوده که البته به دلیل مشکلات بانکی مربوط به تحریمها بسیاری از محصولات فرانسوی از طریق کشورهای همجوار به ایران وارد میشود.
معاون بینالملل اتاق ایران با اشاره به حساسیت روی حلال بودن محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی و سختگیریهایی در زمینه واردات این محصولات افزود: این موضوع از طریق رایزنی و همکاری مشترک بخش خصوصی ایران و شرکتهای مطرح فرانسوی قابل رفع است.
کرباسی همچنین با توجه به نقش مرکز تحقیقات و اطلاعرسانی اتاق اسلامی به عنوان نهاد صدور گواهی حلال (بر اساس استاندارد حلال OIC/SMIIC) در زمینه مواد غذائی و آشامیدنی در ایران گفت: این مرکز با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران که مسئول کمیته ارزیابی انطباق در موسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی (SMIIC) است، در حال تدوین استانداردهای مربوط به محصولات آرایشی و بهداشتی حلال مورد پذیرش 57 کشور اسلامی بوده و علاوه بر آن، در بخش صدور گواهی حلال بر محصولات غذائی، این مرکز در کشورهایی نظیر کره، ترکیه، ژاپن، آلمان نیز دفتر نمایندگی فعال تأسیس کرده که صنایع غذایی آن کشورها برای ورود به مرزهای کشورهای اسلامی از لوگوی حلال این مرکز استفاده میکنند.
معاون بینالملل اتاق ایران همچنین با اشاره به نیاز روزافزون کشورهای مسلمان و غیرمسلمان به کالای حلال پیشنهاد کرد: دفتر نمایندگی ایکریک در فرانسه نیز تأسیس شود تا گامی در راستای تولیدات حلال در آن کشور برداشته شود.
کرباسی گفت: در صورت واجد شرایط بودن محصولات آرایشی و بهداشتی فرانسوی طبق الزامات حلال OIC/SMIIC که شرط اولیه آن رعایت میزان الکل مصرفی و منشأ اولیه محصولات تولیدی است، بخش خصوصی آمادگی همکاری با طرف فرانسوی را دارد.
مدیر بخش اقتصادی، محیط زیست و روابط بینالملل فدراسیون شرکتهای زیبایی فرانسه هم ضمن استقبال از همکاری با اتاق ایران گفت: بهبود وضع اقتصادی ایران، رعایت حق تولید و واردکننده و یکسانسازی مقررات ایران در راستای مقررات بینالمللی و تسهیل قوانین ثبت محصول در ایران، میتواند عوامل مؤثری برای رغبت به سرمایهگذاری شرکتهای فرانسوی در ایران باشد.
اخبار مرتبط