به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ برخی اقدامات مهم سازمان تامین اجتماعی بدین شرح است :
مدیریت 190هزار میلیارد ریال برای تامین خدمات درمانی بخش درمان سازمان تامیناجتماعی با 46 هزار نفر نیروی انسانی، از طریق 365 مرکز درمانی ملکی مشتمل بر 75 بیمارستان و مرکز جراحی محدود ملکی با بیش از 9010 تخت فعال(بدون احتساب بیمارستانهای هیات مدیرهای) و 290 مرکز درمانی سرپایی در بخش درمان مستقیم و عقد قرارداد خرید خدمت با 816 بیمارستان و 45 هزارو729مرکز کلینیکی، پاراکلینیکی و بهداشتی و درمانی دولتی و غیردولتی و پزشک مستقل در بخش درمان غیرمستقیم خدمات درمانی مورد نیاز جمعیت تحت پوشش خود را تامین میکند و در سال 1395، خدماتی با حجم به بیش از 133 میلیون بارمراجعه بستری و سرپایی در مراکز ملکی و حدود 315 میلیون بارمراجعه بستری و سرپایی در مراکز درمانی طرف قرارداد را تدارک دیده و تامین کرده است. سازمان، در سال 1395 حدود 190 هزار میلیارد ریال برای تامین خدمات درمانی افراد تحت پوشش خود مدیریت کرده است.
مهم ترین اقدامات بخش درمان سازمان در سال 1395 به این شرح است:- افتتاح بیمارستان شهدای زاگرس ایلام(میلاد چهار)، بیمارستان امیرکبیر اهواز(میلاد پنج)، 18 طرح -
- ارتقای هتلینگ، 13 درمانگاه عمومی، 3 پلیکلینیک تخصصی، ساماندهی 8 اورژانس بخش دیالیز -
بیمارستان ابوالفضلالعباس(ع) خراسان جنوبی، نصب و راهاندازی 6 دستگاه سیتیاسکن 16 اسلایس در مراکز تابعه، راهاندازی دو دستگاه سنگشکن بروناندامی، دو دستگاه MRI
- استقرار نظام ارجاع داخلی در تمامی مراکز درمانی ملکی سازمان و تشکیل پرونده الکترونیک بیماریهای مزمن در سیستم HIS در کلیه مراکز درمانی.
- آغاز پروژه نسخه الکترونیک در مراکز طرف قرارداد در سه استان مازندران، گیلان و اصفهان پس از پایلوت موفق در استان یزد
- تولید و بهرهبرداری از کاردکس پرستاری و فرم تریاژ
- راهاندازی و بهرهبرداری از وبسایتهای بیمارستانی در تمامی بیمارستانهای ملکی
- شروع پایلوت پیادهسازی امضای دیجیتال در سیستمهایی نظیر نسخه الکترونیک در درمان مستقیم و غیرمستقیم
- شروع ساخت 7 پروژه درمانگاه و پلیکلینیک
- تصویب پروژههای جدید شامل: احداث، راهاندازی،توسعه 2 بیمارستان و 3 مرکز درمانی سرپایی،
- افزایش شیفت کاری 5 مرکز درمانی سرپایی، ارتقای سطح خدمات در 4 مرکز درمانی سرپایی
- تعمیم نصب و استقرار PACS در 36 بیمارستان
- راهاندازی سامانه CMMS(نگهداری پیشگیرانه تجهیزات پزشکی) در مدیریتهای درمان 22 استان
- حضور فعال و موثر در مراحل بررسی و تصمیمگیری در خصوص:
- تعیین تعرفههای خدمات درمانی از جمله بازبینی کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت، خدمات پرستاری، خدمات اکوی قلب، خدمات تصوبرداری و ...
- تدوین دستورالعملهای پرداخت بابت خدمات مختلف از جمله خدمات فیزیوتراپی بیمارستان بستری، تجویز هورمون رشد، اعمال گلوبال، پذیرش و رسیدگی به اسناد تحت نظر بخش اورژانس و ...
ارتقای هتلینگ بیمارستانی
- راهاندازی و بهرهبرداری از وبسایتهای بیمارستانی در تمام مراکز ملکی
- استقرار سیستم نوبتدهی متمرکز به صورت تلفنی، اینترنتی، کدهای ussd و وبکیوسک نوبتدهی
- حرکت به سمت تولید پرونده الکترونیک سلامت و انجام دادن اقداماتی نظیر الکترونیکی کردن فرایندها و تولید نسخه الکترونیک
- بازنگری تعرفه اعمال گلوبال، اضافه کردن خدمات جدید به لیست اعمال گلوبال، تعهد بیمهای خدمات غربالگری بیماریهای شایع، تعرفه ترجیحی مناطق محروم، تعهد بیمهای خدمات پزشکی و ورزشی و خدمات ترک اعتیاد، تعرفهگذاری خدمات پرستاری در منزل، بازبینی کتاب ارزش نسبی، بازنگری دستورالعمل رسیدگی به نسخ سرپایی پاراکلینیک، پزشکان و درمانگاهها، بررسی داروهای OTC و چگونگی پوشش بیمهای آنها.
***
تدوین 52 طرح در حوزه بیمهایپس از نامگذاری سال ۱۳۹۶ به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری و تاکید برشاخصهای مهم و تاثیرگذاری همچون ارتقای توان تولید ملی، سرمایهگذاری، اشتغال و توانمندسازی نیروی کار و پدیدار شدن چالشهای جهانی در حوزه تامیناجتماعی، معاونت بیمهای سازمان تامیناجتماعی به عنوان بنیادیترین رکن این سازمان در راستای مقابله با چالشهای بازار کار و تغییرات گسترده آن و جامه عمل پوشاندن به سیاستهای رفاهی دولت با بهرهگیری از راهبرد برنامهمحوری، اقدام به تدوین ۵۲ طرح اجرایی کرد.
۲۳ پروژه بر اساس نیازهای فرابخشی و ملی سال ۱۳۹۶ یعنی شعار حمایت از تولید و اشتغال و همچنین نظرات متولیان سازمان تامیناجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین و طراحی شد تا ضمن اصلاح امور، بازسازی و نوسازی فرایندها، عملیاتها، برنامهها، نظامهای مالی، آماری و بودجهای بتواند دولت را در حل مشکلات و چالشهای کشور یاری کند.
تعمیم و گسترش پوشش بیمهای به گروههای شغلی فاقد بیمه و توسعه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری(در اقتصاد غیررسمی و فضای مجازی) از مهمترین فعالیتهای حوزه بیمهای سازمان تامیناجتماعی در سال جاری بوده است که در این راستا اقدام به طراحی و تدوین برنامه گسترش پوششهای بیمهای جدید برای ۹ گروه شغلی که بیشتر در فضای کسب و کار مجازی و مشاغل نوپا(استارتآپها) فعالیت داشتهاند، شده است که در حال حاضر، توافق و انعقاد قرارداد با ۳ گروه شغلی (سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور، انجمن صنفی شرکت امداد خودرویی برونشهری کشور، اعضای سازمان نظام کاردانی ساختمان) در مراحل نهایی به سر میبرد و انتظار است، باقی مانده گروههای شغلی این طرح، تحت پوشش بیمهای سازمان قرار گیرند
ایجاد و توسعه پرونده الکترونیک، دیگر فعالیت مهم معاونت بیمهای سازمان تامیناجتماعی در سال ۹۶ بوده است که با توجه به افزایش تعداد بیمهشدگان و شرکای اجتماعی سازمان، تنوع در ارائه خدمات، تغییر حرکت فعالیتها و خدمات از امور سنتی به سمت و سوی فناوری اطلاعات و نیز خطمشی دولت به اصلاحات ساختاری و رویههای اداری متناسب با دیدمان دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری، ضرورت حرکت به سمت تامیناجتماعی الکترونیک اجتنابناپذیر است. در این راستا، فاز اجرایی آن در ادارات کل غرب و شرق تهران بزرگ از واپسین روزهای سال گذشته کلید خورد که نتایج آن در شعب شهرستان تهران که میزان قابل توجهی از پروندههای بیمه شده را در اختیار دارد، با ۸۰ درصد پیشرفت(تصویربرداری از اسناد و مدارک) همراه شده است.
سیستم ارائه خدمات ارزش افزوده از طریق USSD از مهمترین اقدامات حوزه بیمهای سازمان تامیناجتماعی است که با هدف کاهش مراجعه بیمهشدگان به شعب و ارتقای رضایتمندی آنها در سال ۹۶ محقق شد.
تکمیل و بهبود سامانه متمرکز بررسی و اطلاعرسانی سوابق تامیناجتماعی(کارکرد و دستمزد) و تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامهها و دستورالعملها از دیگر اقدامات معاونت بیمهای سازمان تامیناجتماعی است که در سال جاری اجرا شده است.
همچنین آزمون اعطای مجوز برای ایجاد دفاتر ۹۶ کارگزاری رسمی جدید در ۱۴ استان کشور مهرماه سال ۹۶ برگزار شد و فرآیند اعطای مجوز، وفق زمان پیشبینی شده در حال انجام است و مقرر است فرایند انتخاب قانونی مسئولان کارگزاری جدید تا پایان سال مشخص شود و به اتمام رسد.
از فعالیتهای مهم حوزه بیمهای سازمان تامیناجتماعی در سال جاری میتوان به تکمیل طرح جامع بازرسی کارگاهی الکترونیکی و توسعه بازرسی کشفی اشاره کرد.
همچنین، در زمینه اجرای ماده ۳۷ قانون تامیناجتماعی و نحوه صدور یا تجدید گواهینامه، پروانه کسب مبنی بر نداشتن بدهی معوقه بابت حق بیمه و متفرعات آن به هنگام انتقال عین یا منافع مؤسسات و کارگاههای مشمول قانون تامیناجتماعی، فرآیند موجود برای تسهیل و تسریع مراحل بررسی پرونده مطالباتی و صدور گواهینامه، مورد بازنگری و مهندسی مجدد قرارگرفته و در سال جدید با مکانیزه کردن این فرآیند در حوزه مربوط با صدور یا تمدید کارت بازرگانی ، استعلام بدهی قطعی فعالان حوزه بازرگانی و اعلام وضعیت از سازمان، در کسری از زمان از طرق وب سرویس مرتبط با اتاق بازرگانی به صورت پایلوت در استان خراسان رضوی انجام گرفت و پس از کسب نتایج شفاف و قابل رضایت از اجرای طرح، تعمیم برنامه مذکور به کل کشور از آذرماه سال جاری آغاز شد.
به طور قطع انجام دادن این برنامه ضمن افزایش میزان رضایت مخاطبان سازمانی و کاهش زمان صدور کارت به کمترین و بهینهترین زمان ممکن منجر به حذف مکاتبه کاغذی بین اتاق بازرگانی و سازمان تامیناجتماعی نیز خواهدشد.
طرح نام نویسی متمرکز مخاطبان و تخصیص شماره تامیناجتماعی (SSN) در کل کشور تکمیل شد.
نهایی شدن طرح شناسایی و رفع همپوشانیهای بیمهای کشور از طریق اختصاص شماره تامیناجتماعی به مخاطبان و ارائه خدمات بر اساس SSN برای افراد تحت پوشش با قابلیت مهم تعبیه ماتریس همپوشانیهای بیمهای به صورت پارامتریک و آغاز بسترسازی برای شکلگیری سیستم جامع متمرکز بیمهای( Core Insurance) که شناسایی ارتباط اطلاعات بیمهای گذشته مخاطبان و شکلگیری حساب انفرادی توسط شعب تامیناجتماعی را محقق خواهد ساخت، از دیگر اقدامات است.
راه اندازی سامانه تعهدات کوتاهمدت، ایجاد تعامل با مراجع تصمیمساز و تصمیمگیر کشور در راستای تبیین سازوکارهای تأمین اجتماعی و همگام با اقتصاد مقاومتی و پاسخ به چالش انتظارات عمومی، پیادهسازی و بهرهبرداری از اپلیکیشن تلفن همراه (Mobile Application) برای ارائه خدمات غیرحضوری از طریق تلفن همراه، راهاندازی سامانه استعلام رابطه بیمهپردازی، راهاندازی سامانه استحقاق درمان و ایجاد تسهیلات در مناطق زلزلهزده برای نامنویسی و صدور دفترچه درمان از دیگر فعالیتهای معاونت بیمهای سازمان تامیناجتماعی در سال جاری بوده است.
*** ارتقای سطح قانونمداری معاونت حقوقی و امور مجلس به عنوان یکی از معاونتهای سازمان تامیناجتماعی برای دفاع از حقوق سازمان و شرکای اجتماعی در مراجع تقنینی، اجرایی، قضایی و سایر حوزهها، ارتقای سطح قانونمداری و نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات در واحدهای اجرایی سازمان، تعامل صحیح و قانونمند با نهادهای حاکمیتی از جمله دولت، مجلس و قوه قضاییه و نهادهای نظارتی و انجام سایر امور و وظایف محوله تشکیل شده است و شامل سه اداره کل امور حقوقی و دعاوی، امورمجلس و قوانین و مقررات است.
اداره کل امور حقوقی و دعاوی سازمان تامیناجتماعی ، پیگیری و دفاع از حقوق سازمان در دیوان عدالت اداری از طریق تهیه و تنظیم بیش از ۲۸ هزار لایحه بدوی و تجدیدنظر در خصوص دعوای مطروحه در دیوان عدالت اداری و تهیه و تنظیم لایحه دفاعیه در خصوص پروندههای مطروحه در هیأت عمومی و هیأت تخصصی بیمه، کار و تامیناجتماعی دیوان عدالت اداری و شرکت در جلسات رسیدگی به آنها را انجام میدهد.
از بین پروندههای مطروحه در سال جاری، ۴۹ مورد منتهی به صدور رأی شده که ۴۵ مورد له و ۴ مورد علیه سازمان صادر شده است. این آمار نشان دهنده عملکرد صحیح و منطبق با قانون سازمان در صدور بخشنامهها و دستورالعملهای اجرایی است.
مبارزه با فساد اقتصادی و اداری با پیگیری پروندههای مهم و حساس در مراجع قضایی و شبه قضایی و نهادهای نظارتی، پاسخ به بیش از ۵ هزار مورد استعلام حقوقی انجام شده از سوی واحدهای صف و ستاد، تهیه و تنظیم قراردادها و بررسی پیشنویس بیش از ۲ هزار قرارداد تنظیمی در ستاد و واحدهای حقوقی استانها.
تشکیل ۹ جلسه شورای حقوقی سازمان با حضور قضات، اساتید دانشگاهها، معاونان و مدیران داخلی سازمان و تهیه و تدوین کتاب آشنایی با مسئولیت قانونی مدیران و کارکنان سازمان تامیناجتماعی و کتاب جستارهایی در حقوق تامیناجتماعی از دیگر اقدامات اداره کل امور حقوقی و دعاوی سازمان تامیناجتماعی در سال جاری بوده است.
اداره کل امور مجلس معاونت حقوقی سازمان تامیناجتماعی نیز اقدامات مختلفی را در سال جاری انجام داده است که میتوان به کارشناسی طرحها و لوایح مصوب و استفاده از جنبههای مثبت آن به منظور حفظ منابع سازمان در تعامل با معاونتهای تخصصی، تهیه و تدوین مبانی نظری و تجربی لازم برای آمادگی دفاع قبل، حین و بعد از تصویب طرحها ولوایح مرتبط با سازمان جهت حفظ منافع و مصالح آن، استخراج موارد مرتبط با سازمان در بودجه سنواتی و ارسال به معاونتها، تهیه پیشنهادها و حضور مستمر و مؤثر مدیریت عالی سازمان و رابطین پارلمانی در کمیسیونهای تخصصی، تلفیق و صحن علنی در فصلهای مرتبط با سازمان اشاره کرد.
انجام تعاملات و فعالیتهای مؤثر در راستای اصلاحات ماهوی و ساختاری در مواد مرتبط با سازمان در طرحها و لوایح مطروحه در مجلس، ارائه و ارسال طرحها و لوایح مرتبط با سازمان به معاونتهای تخصصی برای بررسی و اعلام نظر و انعکاس نظر تخصصی سازمان به دولت و مجلس، برگزاری جلسات شورای راهبری در دفتر معاونت حقوقی و امور مجلس با حضور نمایندگان و معاونان سازمان برای بررسی و تنظیم نظر اجماعی سازمان در موارد مطروحه مهم در دولت و مجلس شورای اسلامی، فراهم کردن زمینه حضور معاونان و مدیران سازمان برای تبیین مواضع سازمان در کمیسیونهای تخصصی هیأت دولت و تهیه و تنظیم و تقدیم پیشنهادهای اصلاحی تخصصی سازمان در ارتباط با طرحها و لوایح مربوطه به مجلس مطابق با آییننامه داخلی و چاپ رسمی در قالب گزارشهای کمیسیونها و نمایندگان از دیگر فعالیتهای این اداره کل بوده است.
بررسی پیشنویس بخشنامهها و دستورهای اداری از حیث انطباق با قوانین و مقررات، اظهارنظر در مورد طرحها و لوایح قانونی و پیشنویس آییننامهها، پاسخگویی به استعلامات، اعلام و ابلاغ آخرین مصوبات دولت و مجلس مرتبط با سازمان تامیناجتماعی به واحدهای سازمانی، تدوین، چاپ و انتشار مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با سازمان،تلخیص، تنقیح و روانسازی بخشنامههای داخلی سازمان و پاسخگویی به استعلامات مراجع برونسازمانی از جمله اقدامات دفتر قوانین و مقررات سازمان تامیناجتماعی در همین مدت بوده است.