معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها با اشاره به تکمیل محور ریلی تهران – آستارا گفت: در این کریدور حلقه مفقوده مسیر رشت به آستارا است که تا پایان سال ریلگذاری مسیر قزوین – رشت به اتمام می رسد و این کریدور تکمیل می شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ جبارعلی ذاکری در نشست خبری امروز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: تا پایان سال مسیر ریلی قزوین – رشت به افتتاح میرسد طول این مسیر ۱۶۵ کیلومتر بوده که در حال حاضر ۱۲ کیلومتر آن باقی مانده است.
وی گفت: مسیر ریلی میانه - بستانآباد ۱۳۲ کیلومتر است که 17 کیلومتر آن باقی مانده و تا پایان سال افتتاح میشود.
ذاکری گفت: در احداث زیرساختها طرحهای ریلی اولویت دار هست و در توسعه شبکه ریلی در بین کشورهای همسایه وضعیت خوبی داریم.
وی افزود: اگر نسبت به توسعه شبکه ریلی اقدام سریع نکنیم ممکن است که کریدور ریلی جاده ابریشم از ایران عبور نکند و ترانزیت باری از جاده ابریشم در ایران حذف شود و این یک هشدار برای از دست رفتن درآمدهای ترانزیت باری است.
ذاکری به تکمیل کریدور شمال – جنوب اشاره کرد و افزود: این کریدور از خلیج فارس شروع و در شمال ایران به کشور آذربایجان متصل میشود و از این طریق به روسیه و اروپا راه پیدا میکند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن با بیان اینکه کریدور شمال – جنوب مشتریهای بسیاری دارد گفت: در حالی که انتقال بار از بمبئی به روسیه ۴۵ روز طول میکشد در حمل یک بار آزمایشی از کریدور شمال به جنوب از طریق حمل و نقل ترکیبی این مدت زمان جابجایی بار به ۱۷ روز می رسد.
ذاکری همچنین گفت: قرارداد وزارت راه با ذوب آهن خرید ۲۰ هزار تن ریل است که هنوز هیچ ریلی از ذوب آهن تحویل نشده است، البته تولیدات آزمایشی انجام شده است.
۱۰۰ کیلومتر شبکه آزاد راهی در دست بهرهبرداری است
معاون ساخت و توسعه آزاد راههای کشور گفت: ۱۰۰ کیلومتر شبکه آزد راهی در دست بهرهبرداری است که بخشی از آن در دهه فجر به بهره برداری میرسد.
حسن میرشفیع در نشست خبری امروز افزود: قرارداد ساخت ۵۰۰ کیلومتر آزاد راه در سال 96 بسته شد که ارزش این قرارداد ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
وی افزود: ۲۸۰ کیلومتر آزاد راه در سال آینده افتتاح می شود.
معاون ساخت و توسعه آزاد راه کشور گفت: مجوز ساخت دو آزاد راه دیگر را از هیئت دولت گرفته ایم که به زودی قرارداد این طرح ها هم بسته میشود.