کارگردان فیلم سینمایی لاتاری در نشست پرسش و پاسخ درباره موسیقی این فیلم سینمایی که از آن در فیلم «ربوده شده» هم استفاده شده بود، گفت:به نظرم این موسیقی به کار می آمد و دوستش داشتیم و تا همین امروز نمیدانستیم این موسیقی قبلا استفاده شده است بعد از جشنواره فکری خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدحسین مهدویان افزود: البته رایت این موسیقی را از خواننده خریدیم ممکن است تغییر کند ولی ممکن است تغییر هم نکند.
وی درباره نحوه فیلمبرداری «لاتاری» که شباهت هایی به «ماجرای نیمروز» داشت، افزود:فیلمهای خیلی زیادی ساخته میشوند که این ویژگی را دارند. دنبال امضای کاری نبودم ولی این شیوه را برای فیلمبرداری بیشتر می پسندم.
کارگردان ایستاده در غباردر باره پایان بندی لاتاری گفت : فکر میکردم اگر فیلم اینگونه به پایان نمی رسید شخصیتها به خصوص موسی ناقص باقی میماند و داستان ناتمام میشد. اینکه می گویید کار شبیه داستانهای ۴۰ سال پیش شده ، باید بگویم ای کاش رفتارهای ما شبیه گذشته و ۴۰ سال پیش بود.
ما در خیلی مسائل عقب گرد کردهایم. فکر میکنم ایرادی ندارد اگر «لاتاری» فیلمهای جاهلی دوره فیلم فارسی را یاد اوری کند.
مهدویان درباره ترویج روحیه انتقام جویی در این فیلم ادامه داد:لاتاری فیلم است اما در کل وقتی قانون کارآمد نیست، رفتار فراقانونی پیش می آید و در هرجامعه ای ممکن است رخ دهد.
حمید فرخ نژادهم درباره صحبت های یک خبرنگار مبنی بر تصویر خشنی که لاتاری از ایرانیان نشان می دهد گفت:اگر آدمها بابت نقشها محاکمه میشدند، باید جان وین را بار ها اعدام می کردند. لاتاری فقط یک فیلم است و این نگاه شما همان نگاه سانسوری است.
وی افزود: به نظرم بر شخصیت مرتضی عقلانیت حاکم است و جایی که نباید درگیر شد درگیر نمیشود. به نظرم کسی دولت ما را به خاطر فیلمی که زاییده تخیل یک فیلم ساز است محکوم نخواهد کرد و نمی توانند با نشان دادن این فیلم، ایران را در سازمان ملل تحریم کنند.
مهدویان هم در پاسخ به این سوال گفت: اساسا همین نگاه سانسور را به وجود میآورد. این فیلم برای ساخته شدن پنج ماه پشت درهای شورای پروانه ساخت ماند و به نظرم این نگاه غلط است.
وی ادامه داد: قهرمانان در همه ژانرهای سینما کار های غیرمتعارف میکنند و می توانم به عنوان مثال از حاج کاظم «آژانس شیشه ای» اشاره کنم که رفتاری غیر متعارف انجام می دهد. اشکال از همین جا شروع میشود که ما کاراکترها را نماد اشخاص واقعی می پنداریم در صورتی که اینطور نیست. همیشه میگوییم یعنی مردهای ما، مأموران ما و... اینطور هستند؟ باید اجازه داد شخصیتها شکل بگیرند.این نگاه ها سینمای ما را عقیم کرده است .
تهیه کننده لاتاری هم در این نشست گفت: ما نمیخواهیم در لاتاری بگوییم امنیت ملی مهم است، عزت و غیرت مهم نیست. این سه کنار هم معنا پیدا می کند. به علت همین حرف ها و مسایل تا به حال درباره این مسئله حرفی نزده و رویش درپوش گذاشتهایم .
در فیلم یک نفر غیرت ملی دارد و یک نفر غیرت شخصی. اینها جایی که نیاز شد به صحنه آمدند.
سید محمود رضوی در پاسخ به این پرسش که اگر جز او شخصی دیگری تهیه کنندگی «لاتاری» را بر عهده می گرفت، آیا باز هم این فیلم مجوز ساخت دریافت می کرد یا خیر، گفت: نمیدانم به دیگران اجازه نگارش این فیلمنامه را میدادند یا نه. ما که چندجفت کفش پاره کردیم تا مجوز گرفتیم. از پروانه ساخت تا مرحله دیده شدن، فضاهایی میسازند که باعث ترس همه میشود. ترکیب ما ترکیبی بود که باعث شد مجوز بگیریم.
وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد درباره غیرت ایرانی فیلمی بسازد، من به او کمک می کنم.
رضوی درباره فیلمبرداری «لاتاری» در چند کشور گفت:در ابتدا چهار کشور در نظر ما بود، اما وقتی برای فیلمبرداری وارد یکی از این کشورها شدیم، مجوزهای لازم برای فیلمبرداری این فیلم صادر نشد، اما بعد از چند وقت، مجوزهای لازم در همان کشور دوباره صادر شد! در ایران هم حمایت نشدیم و در کشور غریبه، خودمان کارمان را جلو بردیم.
در ادامه یکی از خبرنگاران از محمود رضوی پرسید که اگر امروز محمدباقر قالیباف رییس جمهور می شد، باز هم چنین فیلم سیاه نمایی را از ایران می ساختید؟ که هادی حجازی فر بازیگر فیلم در پاسخ به این پرسش گفت: اگر «لاتاری» ساخته شد، نتیجه زحمات و سماجت آقای رضوی است. همه خط مشی سیاسی من را میدانند.
رضوی به خاطر ما و تیم ما پشت فیلم ایستاد. به نظرم بی انصافی است و فکر میکنم تنها ایراد آقای رضوی این است که اصلاحطلب نیست! در قطر با پاسپورت ایرانی پول ما را تبدیل نمیکردند.
رضوی هم در پاسخ این ادعا گفت: من غیرت را سیاهنمایی نمیدانم. جوشش غیرتی، سیاهنمایی نیست. البته این را بگویم که اگر قالیباف رئیس جمهور بود من ده روزه پروانه ساخت این فیلم را دریافت می کردم و بیش از۴۵ روز برای مجوز دوندگی نمی کردم.
محمد حسین مهدویان هم درباره حذف دیالوگ «سوسنگرد» که در آن به جنایت های رژیم بعث اشاره می شد، گفت: من به احترام مردم سوسنگرد این دیالوگ را حذف کردم و به نظرم این سانسور نیست. وقتی من فهمیدم مردم یک جامعه کوچک خوزستان از این دیالوگ ناراحت شدند، تصمیم گرفتم که آن را حذف کنم. این دیالوگ را نه کسی به ما تحمیل کرد و نه کسی از ما خواست که آن را حذف کنیم.
ما برای مردم فیلم می سازیم و فیلم نمی سازیم که آنها را اذیت کنیم و ما به احترام آنها تصمیم گرفتیم که این دیالوگ را حدف کنیم و این به معنای سانسور نیست بلکه به خاطر احترام به مردم سوسنگرد بود.
مهدویان در پاسخ به این پرسش که آیا در این فیلم بی غیرتی پدر خانواده باغیرت یک جوان پرشور جواب داده نشد؟ مهدویان گفت:تفسیر نمادی فیلمها افت سینمای ما شده است.هرچیزی را نمادسازی میکنند و وضع آنقدر افراطی شده که هر کس هرنظری دارد، تعمیم می دهد.
وی همچنین در باره تغییرات فیلمنامه اولیه «لاتاری» با فیلمی که امروز ساخته شد، گفت:واقعا یادم نیست که چقدر را از کجای کار در آوردند؟ سیستم ممیزی در ایران سخت و پیچیده است. جاهای دیگر نمیدانم چگونه است... نسخه اولیه فیلمنامه، پایان خشنتری داشت و فاشیستیتر بود. به نظر می آید فیلم جذابتری هم میشد، ولی ما آن را مدام نرمتر کردیم و همین نتیجه «گوگولی» که حاصل شد میبینید.