وانگ ژيمينگ رئيس موسسه تجارت خارجي و مرکز جهاني شدن و نوسازي اقتصاد چين، آمريکا را بازنده هرگونه جنگ تجاري عليه چين دانست.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، دادگاهي در آمريکا در اقدامي که به نظر مي رسد روابط پرتنش تجاري آمريکا و چين را وارد مرحله جديدي کند، يک شرکت چيني را در پرونده سرقت فناوري از يک شرکت آمريکايي مجرم شناخت.
يک دادگاه فدرال روز چهارشنبه هفته گذشته در ويسکانسين در قالب بخشي از تحقيقات ادامه دار مرتبط با نقض حقوق مالکيت فناوري و جاسوسي صنعتي از سوي شرکت هاي چيني، شرکت چيني توليد توربين هاي بادي سينوول ويند (Sinovel Wind) را به علت سرقت کدهاي نرم افزاري توربين هاي بادي از شرکت آمريکايي سوپرکنداکتور مجرم شناخت. اين شرکت آمريکايي مستقر در ماساچوست به دنبال غرامت يک و دو دهم ميليارد دلاري از شرکت چيني است و آن را به استفاده از کدهاي به سرقت رفته در بيش از هزار دستگاه از توربين هاي توليد خود متهم کرد. اين راي در حقيقت نخستين اقدام جدي آمريکا عليه منافع تجاري چين در سراسر جهان است. محکوميت شرکت سينوول سبب کاهش چهار درصدي ارزش سهام آن در روز پنجشنبه شد.
اين در حالي است که وانگ ژيمينگ رئيس موسسه تجارت خارجي و مرکز جهاني شدن و نوسازي اقتصاد چين اين اقدام آمريکا را تلاشي در جهت مرعوب کردن پکن در تجارت جهاني دانست. وي گفت «البته نمي توان با قطعيت اين اقدام را شروع جنگ تجاري واشنگتن عليه پکن دانست و انتظار اقدامات مشابه اين چنيني از سوي آمريکا را داشت. با اين حال اين اقدام بدون شک تلاشي براي تهديد چين است. در يک دهه گذشته منازعاتي جدي ميان دو کشور بر سر مسئله حقوق مالکيت معنوي درگرفته است. شايد اين اقدام به منظور ايجاد سابقه حقوقي بوده باشد و حائر اهميت سياسي بالايي است.» وانگ، آمريکا را بازنده هرگونه جنگ تجاري عليه چين دانست.
به باور برخي ديگر از کارشناسان، محکوميت شرکت سينوول در آمريکا نقطه شروع يک تحقيقات گسترده و طولاني مدت است. ميخائيل بلايف کارشناس موسسه بازار سهام و مديريت گفت «اقدام آمريکا ادامه جنگي است که آمريکايي ها مدت هاست آشکارا و پنهان عليه توليدات چين و به طور کلي اقتصاد اين کشور شروع کرده اند. اين نشان مي دهد که نه تنها جنگ تجاري واشنگتن عليه پکن فروکش نکرده است، بلکه در حال تشديد عليه طيف وسيعتري از کالاهاي توليد چين است. کاري که آمريکايي ها در پي آن هستند، دور نگه داشتن محصولات چيني از بازارهاي اين کشور و جلوگيري از دسترسي شرکت هاي چيني به فناوري هاي نوين است. در حقيقت آنها به دنبال آن هستند که رقباي چيني خود را در نطفه خفه کنند.»