رئیس پلیس راه استان قزوین: در ۹ماهه امسال در جادههای استان قزوين، در سوانح منجر به فوت ۸درصد و در مجموع جرح و فوت ۱۲درصد کاهش داشتهایم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین, سفر و زدن به جاده، بهترین گزینه برای تغییر روحیه و رفع کسالت است. اما تصادفات و حوادث جادهای مسئلهای که میتواند کام مسافران را تلخ کند. به قول معروف «دیر رسیدن، بهتر از هرگز نرسیدن است»، شعاری که بارها و بارها شنیدهایم؛ اما در عمل به راحتی از آن رد شدهایم. گاهی عجله و دور دیدن چشم عوامل قانون، رعایت نکات ایمنی را پشت گوش جادهها میاندازد و گاهی هم فراهم نبودن زمینهها و زیرساختهای سفر ایمن، باعث میشود حادثه، مهمان ناخوانده جادهها شود و خاطرهای تلخ برای مسافرانی که به امید سفری خوش کولهبار بستهاند، رقم بزند.
استان قزوین یکی از مناطق مهم و پرترافیک کشور محسوب میشود و به عنوان پل ارتباطی استانهای شمالی، شمال غربی و غرب به پایتخت با ۱ درصد مساحت کشور بیش از ۱۵ درصد از ترافیک کشور را به خود اختصاص داده است.
راههای استان قزوین اغلب محور ترانزیت شرق به غرب و شمال به جنوب کشور است و روزانه بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس از راههای استان عبور میکنند که بیانگر اهمیت و حساسیت محورهای مواصلاتی استان است.
سرهنگ بیگلری استان قزوین را از استانهای پرتردد کشور معرفی میکند و میگوید: با داشتن ۶هزار و ۶۷۰کیلومتر راههای اصلی و فرعی در استان قزوین در زمینه ترافیک کشور در رتبه اول تا چهارم قرار داریم.
آمارهای اداره کل فوریتهای پزشکی قزوین نشان میدهد از ابتدای امسال تاکنون ۹۹نفر در تصادفات جادهای استان، جان خود را از دست دادهاند.
دکتر پیمان نامدار مدیرکل فوریتهای پزشکی قزوین، با بیان اینکه پارسال ۱۴۹نفر در تصادفات برونشهری جان باختند؛ در این زمینه میگوید: عامل مرگ ۴۰ درصد این افراد، وارد شدن ضربه به سر، به علت نبستن کمربند ایمنی و استفاده نکردن از کلاه ایمنی ثبت شده است.آمارهای پزشکی قانونی از این حقیقت هم حکایت دارد که ۱۳/۸درصد کشتهشدگان حوادث جادهای در استان، موتورسیکلت سواران و عابران پیاده هستند.
به گفته نامدار؛ استان قزوین ۳۹پایگاه اورژانس دارد که با ۲۸۷نفر پرسنل امداد آماده خدمترسانی به مصدومان حوادث جادهای هستند.
وی مدیریت ترافیک، افزایش جرایم رانندگی، فرهنگسازی از طریق رسانه، حضور پررنگتر نیروهای راهنمایی و رانندگی در معابر، امدادرسانی مطلوب به مجروحین تصادفات از سوی نیروهای اورژانس هلال احمر و پایگاه اورژانس هوایی را از دلایل کاهش تلفات ناشی از حوادث جادهای میداند.
نامدار با بیان اینکه در پنج سال گذشته ۸۱۹نفر در تصادفات جادهای استان جان خود را از دست دادند؛ میگوید: آمار تلفات جادهای قزوین از ۱۸۴نفر در سال۹۰، به ۱۴۹نفر در سال۹۵ کاهش یافته است.
آمارهای پلیس راه قزوین که نبض ترافیک در جادههای استان را در دست دارد، هم از کاهش تصادفات و تلفات جادهای نسبت به سالهای گذشته حکایت دارد.
استان قزوین با ۱/۵درصد از جمعیت کشور،۳/۶درصد از راههای برونشهری کشور و سهم ۳/۳درصد تصادفات کشور را به خود اختصاص داده است.
سردار مهدی محمودی فرمانده انتظامی استان قزوین، با اشاره به اینکه در ۹ماهه نخست سال جاری تعداد کشتههای سوانح رانندگی در کشور ۳۲نفر کاهش داشته است؛ در این زمینه میگوید: با تلاش پلیس و همکاری خوب دستگاههای امدادی حدود ۳۳ درصد یعنی ۱۱ نفر، از این کاهش مربوط به استان قزوین است.
سرهنگ نصراله بیگلری رئیس پلیس راه استان قزوین، با اشاره به افزایش ۱۴درصدی تردد در جادههای استان میگوید:در ۹ماهه امسال ۱۷۰میلیون تردد در جادههای استان صورت گرفته است. در سوانح منجر به فوت و جرح شاهد کاهش هستیم بطوریکه در این مدت سوانح منجر به فوت ۸ درصد و در مجموع جرح و فوت ۱۲درصد کاهش داشتهایم.
وی رعایت نکات ایمنی قبل و هنگام سفر را درکاهش آمار تصادفات بسیار موثر میداند و میگوید: پلیس درکنار فرهنگسازی، با کنترل سلامت ناوگان حمل ونقل عمومی، کاهش سرعت ۱۲۰کیلومتر به ۱۱۰کیلومتر در جادههای اصلی، کاهش سرعت۹۵ کیلومتر به۸۵ کیلومتر در مسیرحاشیه مناطق مسکونی، راهاندازی سامانه۱۱۰۱۲۰ برای اطلاعرسانی تخلفات ناوگان حمل و نقل عمومی، تست الکل و اعتیاد رانندگان، استفاده بیش از ۲۱ دوربین کنترل و ثبت تخلفات سعی کرده، زمینههای لازم برای ایمنی سفر را در جادهها فراهم کند و آمار تصادفات را در استان کاهش دهد. سرهنگ بیگلری این نوید را داد که در آینده نزدیک دوربینهای سرعتسنج در محورهای قزوین به همدان و قزوین به زنجان هم نصب خواهد شد.
رئیس پلیس راه استان قزوین روشهای جدید در اجرای روکش آسفالت را از دلایل کاهش تصادفات میداند و میگوید: در محور قزوین به کرج کیفیت آسفالت به گونهای است که موجب تبخیر برف و باران میشود و این امر در کاهش تصادفات جادهای نقش بسزایی داشته است. با رفع نقاط حادثهخیز می توان نسبت به کاهش حوادث اقدام کرد و سفر ایمن و راحتی را برای رانندگان مسیرهای مواصلاتی استان رقم زد.
سرهنگ بیگلری برخی اقدامات در جادههای استان را برای کاهش سوانح جادهای ضرروی میداند و میگوید: یکطرفه شدن برخی محورهای دوطرفه از جمله در محور بوئین زهرا به ساوه حدفاصل آراسنج تا هجیب، اصلاح روکش آسفالت در لاین جنوبی آزادراه قزوین به تهران حدفاصل پل طالقان و نیز لاین جنوبی اتوبان زنجان به قزوین حد فاصل دانشگاه آزاد اسلامی تا نجف آباد ضروری است.
وی ادامه داد: اگرچه مهمترین عامل تصادفات در استان عامل انسانی و رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی رانندگان و عابران است اما فراموش نکنیم که ارتقای ایمنی خودروها و ایمنسازی مناطق پرحادثه هم در کاهش تصادفات و تلفات جادهای بسیار موثر است. سرهنگ بیگلری اضافه میکند: ۷۰ درصد تصادفات استان در آزادراهها و بزرگراههای استان اتفاق میافتد. در ۹ ماهه گذشته فقط در آزادراه قزوین - زنجان ۴۷ نفر جان خود را از دست دادند.
علیرغم کاهش کلی آمار تلفات در محورهای استان اما آزادراه قزوین – زنجان حکایت دیگری دارد؛ سرهنگ بیگلری در این زمینه میگوید: از ۱۳۹۳ تاکنون هر سال تصادفات منجر به فوت در این آزادراه افزایش داشته است. در ۹ ماهه امسال تصادفات منجر به فوت در این آزادراه ۲۴ درصد افزایش داشته است. فقط در یک نقطه ورودی ضیاآباد ۱۰ نفر جان خود را از دست دادهاند.
به همین دلیل و مشکلات راهسازی این آزادراه، دادستان قزوین دستور توقف اخذ عوارض از ماشینهای عبوری از این آزادراه را داد. دستور دادستان عمومی و انقلاب قزوین بدلیل کوتاهی شرکت آزادراههای قزوین به زنجان در ارائه خدمات مناسب در ایمنسازی جاده با واکنشهای مثبتی همراه شد؛ واکنشهایی که نشان داد دادستانی به مطالبات عمومی رسیدگی کرده است.
گذری بر راههای استان، نشان میدهد از مجموع حدود ۶هزار و ۶۷۰کیلومتر راه در قزوین، فقط حدود ۱۲۴کیلومتر از بزرگراهها و راههای اصلی به سیستم روشنایی مجهزند. افشین پیرنون مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای قزوین، هزینهبر بودن ایجاد و تأمین انرژی سیستمهای روشنایی را یکی از دلایل عدم موافقت این سازمان در ایجاد روشنایی بیشتر راههای استان میداند و اضافه میکند: براساس سیاستهای کلی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در حال حاضر روشنایی طولی مد نظر نبوده و برای کاهش هزینهها و بر اساس اولویت، بنا داریم بصورت نقطهای در مناطق پرخطر که به نوعی نقطه کور و کاهش دید بیشتر است، روشنایی ایجاد کنیم؛ چرا که هزینه این سامانه روشنایی در یک کیلومتر سه میلیون و ۷۵۰هزار تومان و سامانه روشنایی طولی ۱۵۰میلیون تومان است.
مدیر کل راهداری و حملونقل جادهای قزوین اگرچه سیستم روشنایی راهها را در جلوگیری از حوادث جادهای موثر میداند اما معتقد است شناسایی، آشکارسازی و ایمنسازی نقاط پرحادثه در اولویت اول قرار دارد چرا که فقط آشکارسازی این مناطق پرخطر، کاهش حدود ۷۰درصدی تصادفات در این نقاط را به دنبال دارد.
پیرنون با اشاره به آشکارسازی۷۰منقطه پرحادثه با نصب علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی گفت: مطالعه و بررسی برطرف کردن این مناطق پرحادثه در قالب طرح مطالعاتی به سازمان راهداری و حملونقل جادهای فرستاده شده است و منتظر ابلاغ مصوبه سازمان هستیم تا به تناسب اعتبارات ابلاغی و بر اساس اولویت کار، ایمنسازی این نقاط را آغازکنیم.
پیرنون با اشاره به فصل زمستان و لزوم توجه بیشتر به ایمنسازی راهها؛ از استقرار ۳۰۰راهدار در ۳۵ راهدارخانه، با ۲۶۸خوردوی سبک و سنگین در محورهایی که احتمال ریزش کوه، جاری شدن سیلاب و بروز بهمن وجود دارد، خبر میدهد و میگوید: سال گذشته برای جلوگیری از تصادفات و ایمنسازی راههای استان، ۳۰هزار تن شن و نمک در جادهها پاشیده شد.
با تمام این اوصاف، اقدامات ایمنی صورت گرفته توسط راهداری، پلیس راه و ارائه به موقع خدمات امداد و نجات در کاهش آثار تصادفات و آمار کشتهشدگان چند سال اخیر موثر بوده است. اگرچه دستگاههای متولی در قزوین از فرهنگسازی گرفته تا ایمنسازی راهها و استانداردسازی تجهیزات و خدمات در مسیر تأمین ایمنی راه و سفر قدم برداشتهاند اما گذری بر راهها و نگاهی به تجهیزات و امکانات این حوزه نشان میدهد هنوز کاستیهایی دراینباره وجود دارد که باید مرتفع شود. البته مسافران جادهها هم برای اینکه سفرشان بیخطر باشد، باید پیش از بیش به قانون احترام بگذارند و نکات ایمنی قبل و حین سفر را آویزه گوششان کنند.
نویسنده: امین فرخی حقیقت