مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک: بانکها باید از کانالهای مختلف، خود را به مشتریان شان برسانند که متاسفانه در حال حاضر اینگونه نیست و ضروری است که این روند اصلاح شود.
وي گفت: بربر (اخلالگر) يکي از چالش هاي روبروي بازار بانکي به شمار مي رود و قرار نيست تنها در صنعت بانکداري بماند بلکه به ساير صنعت ها نيز سرايت پيدا خواهد کرد.
مديرعامل شرکت خدمات انفورماتيک با مطرح کردن اين سوال مبني بر اينکه مي توان بانکداري بدون بانک داشته باشيم، اظهارداشت: اين موضوع تحولي است که در ممکن است در ساليان سال آن را داشته باشيم. بنا بر گفته بيل گيس، بانکداري را لازم داريد اما بانک را نه.
نجفي به فشار بي سابقه اي تحول بر بانکها اشاره کرد و گفت: 33 درصد متولدين سال هاي 1980 به بعد اظهار مي کنند که اصلا به بانک احتياجي دارند همچنين 68 درصد مردم جهان تراکنش هاي مالي خود را از طريق شبکه هاي اجتماعي انجام مي دهند، ضمن اينکه 52 درصد از مديران ارشد صنعت بانکي رقباي خود را خارج از صنعت بانکي مي دانند.
وي ادامه داد: بانکها بايد محصولات خود را با غير بانکي ترکيب و سرويس بدهند که متاسفانه اين امر در صنعت بانکي ما اتفاق نمي افتد ضمن اينکه در دوره اي هستيم که تحليل داده و مديريت ريسک هم وجود دارد و بانکها بايد اين موارد را مد نظر قرار دهند؛ بانکها تحت فشار فين تک ها هستند.
مديرعامل شرکت خدمات انفورماتيک اذعان کرد: مشتريان جديد بانکي از نسلي هستند که در فضاي ديجيتال دنيا آمده اند و از طرفي دنياي ديجيتالي نيز دستمايه تغيير و تحول است و همين مسئله باعث شده تا به موسسات مالي فشار وارد شود. از اين رو آنها بايد خود را با اين تغيير و تحولات تطبيق دهند و سرويس هاي خاص را براي مشتريان خود ارايه دهند.
نجفي با بيان اينکه بانکهاي دنيا از طريق ايميل يا پيامک براي مشتري هاي خود پکيج هاي خاصي را در نظر مي گيرد، گفت: در ايران پيامک هايي که به مشتريان بانکها ارسال مي شود شامل اينکه 10 هزار تومان بابت پيامک هاي بانکي از حساب شما کسر شده است، دريافت مي کند.
وي با اشاره به اينکه اروپا در زمينه مشتري مداري بر اساس سوابق و داده هايي که از مشتري خود دارد به نحوه خريد و تراکنش هاي بانکي مشتريان خود دسترسي داشته و بر همين اساس تخفيفاتي را به آنها ارائه مي کند زيرا دنبال ارائه سرويس هاي جديد و درآمد بيشتر و نهايتا کاهش هزينه هاي خود هستند.
مديرعامل شرکت خدمات انفورماتيک در خصوص تبليغات بانکها نيز خاطرنشان کرد: کليه تبليغاتي که از بانکهاي ايران وجود دارد مربوط به همراه بانک، موبايل بانک و ساير موارد اين چنيني است اما سرويس هاي اين چنيني در بين بانکهاي مختلف چقدر با هم تفاوت دارند که تبليغات همه بانکها در اين خصوص است. بنابراين در زمينه تبليغات نيز با دنيا فرق مي کند.
نجفي ادامه داد: فين تک ها به مجموعه بانکي فشار مي آورند تا سرويس هاي جديدي را به مشتريان ارائه دهند. در حال حاضر فين تک ها در خصوص سرويس هاي جديد به مشتريان وارد عمل شده و بر همين اساس بانکها مي توانند در اين موارد مورد تهديد قرار گيرند.
وي در خصوص چالش ها و وضعيت دنيا در زمينه ارائه سرويس هاي جديد به مشتريان تصريح کرد: همانطور که آقاي ديواندري اشاره کرد درآمد بانکها از روش هاي سنتي به بن بست رسيده و بايد به دنبال طراحي سرويس هاي ارزش افزوده باشد. همچنين در دنيا، بانکها بر اساس مشتري هاي خود اقدام به بازگشايي شعب مي کنند اما در ايران در اين خصوص جلساتي داشتيم که سازمانهاي نظارتي معتقد بودند بايد سرويس هاي متنوعي به بانکهاي بزرگ ارائه شود.
مديرعامل شرکت خدمات انفورماتيک ادامه داد: مشکل اينجاست که تعريف مشخصي از اينکه به چه بانکي، بانک بزرگ گفته مي شود وجود ندارد اما در دنيا براي داشتن بانکهاي بزرگ تعاريف و مفاهيم خاصي وجود دارد.
نجفي با بيان اينکه در شبکه بانکي معضلات زيادي داريم، خاطرنشان کرد: تعداد زيادي از بانکها از ما انتظار دارند عدم کنترل ها، فرايندهاي سنتي، ساختار سنتي و نهايتا سوء مديريت هاي خود را از اين طريق حل کنند.
وي با تاکيد بر اينکه ما با تکامل فناوري مواجه نيستيم بلکه با انقلاب فناوري روبرو مواجهيم، گفت: اگر مراقبت هاي لازم انجام نشود با انقراض بانکها روبرو خواهيم شد.
مديرعامل شرکت خدمات انفورماتيک با اشاره به اينکه در رفتن به سمت بانکداري هوشمند يا ديجيتال بايد به دنبال تحليل داده ها باشيم، ادامه داد: در بسياري از موارد عضوهاي ناظر در بخش آي تي بانکها افراد غير متخصص بوده بنابراين، اين مساله موجب مي شود در ارائه و تفهيم برخي از مسائل با مشکل روبرو شود. بنابراين منابع انساني متخصص در اين زمينه کم بوده و سياست هاي خاصي نيز در اين زمينه وجود دارد.
نجفي در پايان با بيان اينکه متاسفانه ايجاد تغيير در اين زمينه نيز با مقاومت روبرو مي شود، گفت: با گذشت 2 سال از برجام انتظار داشتيم وضعيت بانکي ايران با دنيا حل شود که البته در بخش سوئيفت اين مشکلات تا حدي برطرف شده است اما با انتخاب رئيس جمهور جديد آمريکا روند ادامه کار با سختي هايي روبرو شده که اميدواريم بهبود يابد. بانک مرکزي نقشه راهي را در اين زمينه طراحي کرده که اميدواريم در اين راستا به بانکداري نوين و ديجيتال دست پيدا کنيم.