فرهنگ غلط استفاده از دوچرخه اشتراکي در چين سبب شکل گيري مشکل قبرستان دوچرخه ها شده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي، فرهنگ غلط استفاده از دوچرخه اشتراکي در چين سبب شکل گيري مشکل قبرستان دوچرخه ها شده است.
زماني در چين، داشتن دوچرخه نماد ثروت بود. در آن دوران، دوچرخه تنها وسيله حمل و نقل مردم بود. اما با افزايش ثروت افراد، دوچرخه که زماني يکي از وسايل حياتي زندگي بود، حالا با خودرو جايگزين شد. اما حالا با رونق گرفتن عمليات به اشتراک گذاشتن دوچرخه ها، بار ديگر رونق به بازار دوچرخه بازگشته است. البته همين بازگشت به دوچرخه سبب بروز مشکلاتي در چين شده است. در مناطقي از پکن، پياده روها به محلي براي قبرستان دوچرخه هاي از رده خارج تبديل شده است.
سياست به اشتراک گذاشتن دوچرخه، دو سال پيش شروع شد. قيمت پايين استفاده از اين دوچرخه هاي اشتراکي و امکان رها کردن آنها در هرجايي که بخواهيد، سبب گرايش گسترده مردم به اين حرکت شد اما همين مسئله سبب شده است انبوهي از دوچرخه ها در مناطقي از پکن انباشته شود. دوچرخه ها در ساعتهاي شلوغ آمد و شد، مکانهاي عمومي را اشغال مي کنند و در ايستگاههاي اتوبوس روي هم تلنبار مي شوند. براساس آمار دولت چين، بيش از بيست و سه ميليون دوچرخه اشتراکي در چين وجود دارد. تصاوير جديدي که در شبکه هاي اجتماعي منتشر شده است نشان مي دهد دوچرخه هاي اشتراکي همانند گورهاي دسته جمعي روي هم انباشته مي شوند. بهره برداران اين دوچرخه هاي اشتراکي مي گويند قوانين مشخصي براي محل پارک کردن و نحوه پارک کردن اين دوچرخه ها وجود دارد اما مشترکان رعايت نمي کنند.
در پکن مي توان يک دوچرخه را براي مدت نيم ساعت به قيمت هفت سنت اجاره کرد. استفاده از دوچرخه هم براي سلامت افراد و هم براي محيط زيست خوب است اما همين وسيله مناسب، سبب شده است مشکل آشکاري در پکن بوجود بيايد به نام عرضه بيش از اندازه اين دوچرخه ها که سبب شکل گيري قبرستان دوچرخه ها مي شود. عرضه بيش از اندازه دوچرخه سبب شده است چندين شرکت بهره برداري از اين دوچرخه هاي اشتراکي، ورشکسته شوند. يکي از اين شرکتها، حدود شصت ميليون دلار به سرمايه گذار پروژه بدهکار شده است.