معاون اجتماعي و فرهنگ ترافيک پليس راهور ناجا در برنامه تيتر امشب به سوالات مردم پاسخ داد.
VIMکارت ماشين را نيز مي توان به 1102020 پيامک کرد تا ميزان جرائم از طريق پيامک ارسال شود.
معاون اجتماعي و فرهنگ ترافيک پليس راهور ناجا گفت: متخلف وقتي وارد محدوده طرح ترافيک مي شود بايد بداند که اعمال قانون مي شود و علاوه بر اينکه براي زوج و فرد جريمه مي شوند دوربين ها معاينه فني را نيز کنترل مي کنند.
او افزود: تخلفات در سطح شهر تهران براي رانندگان پيامک مي شود کساني که بي اطلاع هستند حتما نقص در ارائه شماره تلفن دارند.
اتاق، موتور، شاسي و رنگ از ارکان وسيله نقليه است براي تغيير در اين ارکان بايد مجوز راهنمايي و رانندگي دريافت کنند چون با تعويض موتور ماشين شماره موتور نيز تغيير مي کند پس تغييرات بايد ثبت شود. همه اطلاعات در اين رابطه در سايت راهور 120 موجود است.
معاون اجتماعي و فرهنگ ترافيک پليس راهور ناجا درباره شوراي حل اختلاف نيز گفت: مرجعي که دستور توقيف را صادر مي کند بايد به مراجعه کننده اطلاعات لازم را بدهد تا رفع توقيف انجام و در سامانه ثبت شود.
او افزود: کسي که از نمايندگي خودرو را تحويل مي گيرد پلاک را تحويل مي دهند بعضي مواقع جوانترها تعجيل در گرفتن خودروي بدون پلاک دارند که اگر اين کار صورت گيرد خودرو توقيف خواهد شد.
او درباره تحويل پلاک خودرو در مراکز شماره گذاري گفت: زمان تحويل و تعويض پلاک خودرو در مراکز به کمتر از يکساعت کاهش يافته است. يکي از مسائل احراز سکونت مالک خودروست که براي آن مدارکي از جمله مدارک منزل و محل سکونت لازم است.
سرهنگ جهاني درباره جرايم منجر به توقيف خودرو گفت: توقيف با توقف متفاوت است. يکي از موارد توقيف ماشين دستور مراجع قضايي است. دوم خودروهايي که بالاي يک ميليون تومان جريمه دارند نيز از موارد توقيف است. همچنين نداشتن بيمه نامه خودرو نيز از موارد توقيف خودرو است.
عدم خلاف وقتي است که کل جريمه ها پرداخت شده باشد اما براي تدريجي پرداخت کردن مي توان در هنگام پرداخت جريمه گزينه تدريجي پرداخت کردن جريمه را انتخاب کنند که بعد از پرداخت کامل جرائم عدم خلاف صادر خواهد شد.
سرهنگ جهاني تاکيد کرد براساس مصوبه مجلس با گذشت 60 روز از زمان صدور برگه جريمه مبلغ جريمه دو برابر مي شود.
معاون اجتماعي و فرهنگ ترافيک پليس راهور ناجا در ادامه گفت: طرح ترافيک در تهران سابقه بيش از 30 سال دارد و هدف از اين طرح اين بود که محدوده مرکزي شهر را به لحاظ ترافيک و آلودگي هوا کنترل کنيم.
در طرح اخير اينگونه گفته شده که همه خودروها بتوانند وارد طرح شوند و ساعات مختلف جرايم فرق کند ، پليس راهنمايي رانندگي معتقد است که بايد در اينگونه طرح ها به صورت کارشناسي بررسي شود بنابراين با اين طرح نمي توان پاسخگوي مردم ساکن در مرکز شهر شد و اين طرح به غير از بحث درآمدي به هيچ وجه طرح مثبتي نخواهد بود بلکه آلودگي را نيز افزايش خواهد داد. اين طرح اجرايي نخواهد شد چون منفعتي براي مردم و سلامت مردم نخواهد داشت.
او درباره توقف خودروهاي آلاينده گفت: همکاران ما به خصوص در کلانشهر ها در مواجهه با خودروهاي آلاينده اين خودروها را متوقف مي کنند تا با مراجعه به مراکز معاينه فني رفع آلايندگي شود.
79 هزار ميني بوس فرسوده در کشور داريم که 72 درصد بالاي 15 سال عمر دارند و اتوبوس هاي شهري 59 درصد و سواري هاي کار 58 درصد فرسوده هستند. پليس به عنوان حلقه آخر بايد از حرکت اين خودروها جلوگيري کند و انها را متوقف و از گردونه ترافيک خارج کند، آمار بالاي تخلفات نيز بيشتر در زمينه آلايندگي و معاينه فني است.
سرهنگ جهاني در ادامه گفت: کنترل نامحسوس همچنان در حال اجراست . کساني که سرعت و سبقت غير مجاز و يا ثبت در دوربين داشته باشند قطعا متوقف و روانه پارکينگ خواهند شد.
بيرون از شهر اگر مشکلي در راه ها و جاده ها باشد و سهمي در تصادف داشته باشد حتما پليس سهم مراکز راهداري و جاده اي را مشخص و پيگيري خواهد کرد.
معاون اجتماعي و فرهنگ ترافيک پليس راهور ناجا در ادامه افزود: اتوبوس ها اجازه تردد و ورود در خط سوم و خط سبقت را ندارند. خيلي از رانندگان سواري از اين موضوع اطلاع ندارند بنابراين خواسته مي شود که رانندگان سواري حتما به رانندگان اتوبوس اجازه ورود به خط يک يا دو را بدهند تا از بروز حادثه جلوگيري شود.
او درباره مستقر شدن پليس در نقاط کور گفت: پليس در نقاطي که حادثه خيز تر است مستقر مي شود و اينکه کمين مي کند صحيح نيست.
سرهنگ جهاني درباره کمربند نيز گفت: رانندگان و مسافران در جاده بايد حتما کمربند ببندند تا جريمه نشوند. بعضي مواقع رانندگاني در پلاک خودرو دستکاري و پلاک رامخدوش مي کنند که ممکن است به دليل ناخوانا بودن و نوشتن اشتباهي از سوي پليس افراد بيگناه جريمه شوند.
سرهنگ جهاني در ادامه مشکلات چراغ هاي راهنمايي و رانندگي گفت: نصب اين چراغ ها به عهده شهرداري است و پليس فقط نقش مديريت بر چراغ ها را به عهده دارند.
او در ادامه افزود: دوربين ها قبلا امکان ثبت تخلفات موتورسيکلت ها را نداشتند که به تازگي اين کار انجام مي شود بنابراين هر تغييري در دوربين هاي راهنمايي رانندگي بايد با پليس هماهنگ باشد.
او درباره پارکينگ ها و محل توقف هاي ويلچر سواران گفت: تابلوهايي نصب شده براي تردد و ايستادن ويلچرسواران و معلولان و افرادي که در اين مکان ها توقف مي کنند حتما جريمه خواهند شد.
افراد ويلچر سوار و معلولان از اين پس به عنوان عابر پياده در نظر گرفته مي شوند.