سايپا از خودروي الکتريکي ساينا که با همکاري دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي طراحي شده است، رو نمايي کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري صداوسيما؛ مدير اجرايي طرح ساينا الکتريکي در حاشيه بازديد سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهور از رونمايي نخستين خودروي برقي سايپا، با بيان اينکه در جهت اجراي سياست هاي کلي سايپا، حفاظت از محيط زيست و کاهش مصرف سوخت درصدد توليد خودرويي تمام برقي برآمده ايم، گفت: ساينا برقي(EV) در 2 پلت فرم X200 و SP100 توليد مي شود که اين 2 مدل طبق سياست هاي سايپا در حال تجهيز شدن به فناوري موتور برقي است.
اين کارشناس بيان کرد: کاهش مصرف سوخت و آلايندگي علت اصلي توليد خودروهاي برقي خصوصا در کشور بوده و اين خودرو با همکاري مرکز تحقيقات سايپا و دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي طراحي و ساخته شده است.
وي با تأکيد بر اينکه قدرت موتور تمام برقي اين خودرو حدود 70 کيلووات است، افزود: ساينا بسته به نوع باطري انتخابي ازجانب مشتري امکان پيمايش از 170 کيلومتر تا 210 کيلومتر را خواهد داشت. اين خودرو قابليت شارژ سريع و شارژ عادي را دارد که ساينا حدود 40 دقيقه زمان نياز دارد تا با شارژ سريع نيروي خود را بازيابي کند، همچنين از طريق شارژ عادي اين خودرو براي دريافت نيروي کامل خود سه ساعت و 40 دقيقه زمان نياز خواهد داشت.
اين کارشناس در ادامه گفت: وزارت نيرو هم براي شارژ اين خودرو طرحي را در قالب فهام در نظر گرفته که با همکاري شهرداري در حال گذراندن مراحل اوليه خود است.
وي افزود: قيمت ساينا (EV) هنوز مشخص نشده است و عرضه آن در بازار از زماني که با حمايت هاي دولتي شروع به کار کنيم 18 ماه زمان خواهد برد.
سورنا ستاري در حاشيه بازديد از مرکز تحقيق و توسعه سايپا با انتقاد از نبود دانش بهينه سازي در صنايع کشور گفت: بسياري از توليد کننده هاي ما خط توليد را يک جا از خارج وارد مي کنند و در کارخانه اي که به اين صورت راه انداخته اند تنها شروع به توليد محصول مي کنند يعني در واقع دانش ارتقاع و بهبود توليدات در دست توليد کننده هاي ما نيست .
وي گفت: خوشبختانه در مراکز تحقيقاتي خودروها تا کنون که سعي شده اينگونه نباشد و در بازديدي که امروز از مرکز تحقيقات سايپا انجام شد شاهد توليدات جديد و نو آورانه اي بوديم که ما را به توليد خودرو داخلي با دانش بومي بسيار اميدوار کرد.
ستاري گفت: هر چند صنعت خودروي کشور از جايگاه مورد انتظار ما بسيار فاصله دارد اما بايد به خاطر داشته باشيم که حدود 40 سال اين صنعت در جهت ديگري حرکت مي کرده است و اين جهت گيري جديد قابل قدردانی و حمايت است.
وي تاکيد کرد: البته مشارکت با شرکت هاي دانش بنيان و استارت آپ ها براي وارد کردن حوزه آي تي به خودرو سازي از اهداف کوتاه مدت اين مرکز تحقيقاتي است که مي تواند تحول عظيمي در حوزه توليد خودرو در کشور ايجاد کند.