لحظاتي پيش دو فروند هواپيماي ATR در باند فرودگاه بين المللي مهرآباد به زمين نشست.
تاکنون 8 فروند هواپيما atr از قرارداد خريد 20 فروندي هواپيماي atr وارد ناوگان هواپيمايي کشور شده است.
تاکنون 3 فروند ايرباس و 8 فروند ATR از سري قراردادهاي 200 فروندي هما در پسابرجام، وارد ناوگان هما شده است.
وي با بيان اين که دفاتر حقوقي در دنيا به دنبال اين هستند مشخص کنند وجوهي که براي خريد اين هواپيماها به کار ميرود از چه کانالي عبور ميکند تا آن را توقيف کنند،افزود: همين دو ماه قبل 11 سپتامبر را بهانه کردند تا با اين دعاوي پوچ کنگره آمريکا را مجاب کنند تا بوئينگ را مجبور به افشاي ابعاد مالي قرارداد خود با ايران کند و هدف از اين موضوع فقط رديابي مسير پول ما و توقيف آن بود.
قائممقام وزير راه در امور بينالملل با بيان اين که هواپيماهاي هما قسط دارد و موقعي بازپرداخت اقساط با هواپيما انجام مي شود که هما سودده باشد افزود: ممکن است در اين شرايط نتوانيم اقساط آن را بپردازيم و اين براي هما فاجعه است، بنابراين ضرورت دارد که بازسازي ساختاري و مالي در هما انجام شود.
وي منابع مالي تأمين خريد هواپيماهاي هما را سه مورد عنوان کرد و گفت: نخستین گزينه صندوق توسعه ملي، دومين گزينه فاينانس کمپانيهاي سازنده و سومين گزينه شرکتهاي ليزينگ هستند.
فخريه کاشان گفت: در يک سال آينده ميلادي 12 فروند هواپيماي باقيمانده atr از سري قرارداد 20 فروندي هما و همچنين تعداد هواپيماي پهن پيکر وارد کشور ميشود تا متوسط عمر ناوگان به کمتر از 15 سال برسد.
وي افزود: در مورد 12 فروند atr باقيمانده تأمين مالي بر عهده کمپاني سازنده است، البته ما در حال مذاکره با شرکت ليزينگي ديگري هستيم تا در صورت امکان فاينانسي فراهم کنيم که ارقام مالي آن مناسبتر از اين فاينانس کمپاني سازنده باشد.
فخريه کاشان اضافه کرد: اقساط سه ماهه است،هواپيما وثيقه وام قرار ميگيرد، در اين حوزه بانک صنعت و معدن، بانک عامل است، دولت تضميني نميدهد و همه تأمين مالي از محل پرواز هواپيماها است.
وي درباره مناقصه جذب فاينانسر گفت: مناقصه را برگزار کرديم، 5 فاينانسر مشخص شد که در شرايط تهديدات بينالمللي فعلاً دو فاينانسر اروپايي و چيني ماندهاند و در حال مبادله قرارداد و نهايي کردن متن قرارداد هستيم.
قائممقام وزير راه در امور بينالملل با اشاره به اين که شرکت کمپاني بوئينگ نيز متعهد است 8 فروند هواپيما را خود فاينانس کند افزود: مدت تنفس اقساط تسهيلات صندوق توسعه ملي يک سال است و اين مصوبه، مجوز هيئت وزيران دولتهاي قبل را دارد.
فخريه کاشان درباره تفاوتهاي فاينانس کمپاني و فاينانسهاي بيروني گفت: آنچه که کمپانيها فاينانس ميکنند در واقع بکاستاپ فاينانس است، يعني اگر شرکت خريدار نتواند از جاي ديگر فاينانس جور کند و به سراغ اين فاينانس ميآيد، فاينانس براي کمپاني سود بيشتري دارد و مدت زمان آن کوتاهتر و حدود 10 سال است ما به دنبال فاينانسهاي 12 تا 18 سال هستيم.
وي درباره تحويل يک فروند ايرباس رايگان، گفت: در ابتدا قرار بود ما صد فروند هواپيماي ايرباس را در قالب قرارداد خريداري کنيم و يک فروند هم به صورت رايگان باشد، يعني پول اين يک فروند هواپيما روي آن صد فروند هواپيماي ايرباس ديگر تقسيم شود اما پس از آن تصميم بر آن شد که همان صد فروند هواپيما ايرباس را تحويل بگيريم و پول 99 فروند را بپردازيم يعني پول آن يک فروند هواپيما روي آن 99 فروند ديگر تقسيم شود و به اين ترتيب يک فروند هواپيما رايگان خواهد بود.
فرزانه شرفبافي در حاشيه این مراسم گفت: تاکنون 11 فروند هواپيماي نو وارد ناوگان هما شده است. و هواپيماهاي atr نسبت به مدلهاي شبيه خود مزيت رقابتي دارد و داراي برد کوتاه و امکان نشست و برخاست در اغلب فرودگاهها با ايمني بالا است.
وی گفت: داشتن پروازها به هر شهر موجب توسعه اقتصادي هر شهر ميشود و همچنين در شرايط بحراني نظير زلزله صنعت هوايي امنيت ايجاد ميکند.
شرف بافی گفت: تاکنون 8 فروند atr وارد ناوگان هما شده است و اميد داريم 12 فروند ديگر نيز تحويل بگيريم .
وی با بيان اينکه در سال 2018 ميلادي هواپيماهاي atr بيشتري تحويل ميگيريم، گفت: فعلا تا پايان سال هواپيماي جديد ديگري وارد ناوگان هما نميشود و در سال 97 اميد داريم 10 فروند هواپيما وارد هما شود.
مديرعامل ايران اير افزود: براي تأمين حقوق بازنشستگان هما همين ماه قبل مبلغ 20 ميليارد تومان از سازمان بنادر و دريانوردي استقراض کرديم که البته اين موضوع به عنوان پيشفروش خدمات هما محسوب ميشود.
شرکتهاي هواپيمايي کوچک ادغام مي شوند