نماينده مراکز اسقاط خودرو کشور با بيان اينکه اين مراکز تنها با 15 درصد ظرفيت فعاليت مي کند گفت: با توجه به محدود شدن واردات خودرو و افزايش حجم گواهي هاي اسقاط ، ارزش اين گواهي ها کاهش يافته و به تبع آن روند نوسازي کند شده است.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما محمد مهدي طلايي در نشست خبري بررسي وضع نوسازي ناوگان حمل و نقل کشور و نقش آن بر آلودگي هوا، گفت: کند شدن روند اسقاط خودروها بطور مستقيم 4هزار شغل و بطور غير مستقيم 20 هزارشغل را ازبين برده است.
وي با توجه به تردد يک ميليون و 350 هزار خودروي فرسوده در کشور و اضافه شدن 200 هزار خودرو به طور سالانه به اين رقم گفت: اگر اسقاط خودروها با شتاب مناسب پيش نرود ما هر ساله وضعيت بدتري را شاهد خواهيم بود.
طلايي افزود: خودروي فرسوده بين 60 تا 100 درصد مدل صفر نوع خودش بنزين مصرف مي کند و آلايندگي اين خودروها 50 برابر خودروهاي با استاندارد يورو4 و 22 برابر خودروهاي با استاندارد يورو2 است و برابر آمارهاي اعلام شده 50 درصد سوانح رانندگي کشور نيز مربوط به همين خودروها است.
نماينده مراکز اسقاط کشور ادامه داد: تا سال 1393 با اسقاط 300 هزار خودرو رقمي معادل 13 هزار ميليارد تومان چرخه اقتصادي براي کشور به همراه داشت که در بخش هايي چون کاهش مصرف سوخت و کاهش آلايندگي محيط زيست، افزايش ايمني ناوگان، افزايش بهره وري و ايمني حمل و نقل قابل مشاهده بود.
طلايي با اشاره به اينکه در حال حاضر 7.7 کل خودروهاي کشور فرسوده است، گفت: بار نوسازي خودروها بر دوش وارد کنندگان گذاشته شده در حالي که تنها 7 درصد خودروهاي شماره گذاري درون کشور وارداتي است.
وي افزود: هم اکنون 210 مرکز اسقاط خودرو در سراسر کشور فعال است و ظرفيت اسقاط خودروي آنها تا دو ميليون دستگاه افزايش پيدا کرده است، اين درحاليست که اخيرا روند نوسازي خودروها به شدت کاهش پيدا کرده به شکلي که ظرف شش ماه گذشته هيچ خودرويي اسقاط نشده است.
نماينده مراکز اسقاط خودرو کشور در تشريح آمار اسقاط خودروها در سال گذشته گفت: 170 هزار خودرو اسقاط شد، در حالي که برنامه ريزي هاي ما براي صدور گواهي اسقاط 800 هزار خودرو بود، اما عواملي همچون بسته شدن سايت ثبت سفارش و ملغي شدن مصوبه اي درخصوص خودروهايي که بيش از 8.5 ليتر بنزين در 100 کيلومتر مصرف مي کنند تا پايان شهريورماه که در قبال توليد آنها بايد يک گواهي اسقاط صادر مي شد، باعث شد روند نوسازي در کشور تقريبا متوقف شود.
وي افزود: ما صنف اسقاط کنندگان خودرو به دولت پيشنهاد مي کنيم که با حمايت از اين صنف موجب رونق نوسازي ناوگان در کشور شود.
طلايي درتوضيح اين پيشنهادها افزود: الزام توليدکنندگان داخلي به اسقاط خودرو درازاء توليدات جديد، الزام واردکنندگان از مناطق آزاد به اسقاط ، لحاظ کردن قانون اسقاط خودرو براي محصولاتي که به صورت سي کي دي وارد کشور مي شود وحتي اسقاط خودروفرسوده درازاء واردات قطعات خودرو ، همچنين الزام اسقاط براي واردکنندگان خودروهاي ديزلي و بسته حمايتي دولت براي مراکز اسقاط بخشي از پيشنهادات ما براي جلوگيري ازنوسانات گواهي هاي اسقاط در بازار و رونق نوسازي ناوگان در کشور است.