به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما؛ يک سوم مردم آمريکا «سرقت بسته پستي» را تجربه کرده اند.
به گزارش روزنامه آمريکايي يواساي تودي، رؤياي خريد آنلاين اکنون باعث شده است افراد با مشکل پارکينگ، صفوف طولاني يا قفسه هاي خالي روبرو نشوند اما دست کم برخي اوقات، واقعيت اين است که شما با جعبه خالي سفارش خود روبرو مي شويد و گاهي هم اصلاً جعبه خالي هم در کار نيست. بر اساس يک نظرسنجي از طرف «ايکسفينيتي هوم» (Xfinity Home) - شرکت «کامکست» - بيش از نيمي از آمريکايي ها مي گويند کسي را مي شناسند که بسته پستي او در خارج از منزل به سرقت رفته است و 30% هم مي گويند خودشان اين موقعيت را تجربه کرده اند.
با فرارسيدن تعطيلات،مصرف کنندگان بر سر دوراهي قرار دارند: اينکه راه آسان را برگزينند يا اينکه خطر به سرقت رفتن اجناس گرانقيمت خود را به جان بخرند. اين مسئله باعث شده است برخي از مصرف کنندگان به دنبال راه چاره هاي غيرمعمول باشند؛ اين موضوع همچنين مشوق براي خدمات تحويل اجناس در منزل را افزايش داده و باعث شده است تأمين کنندگان امنيت و ادارات پليس به دنبال راهي براي مقابله با سرقت بسته هاي پستي باشند.
باغبان راجر نايهوس که در حياط مديرش در سياتل مشغول کار بود ،مشاهده کرد که جواني به آرامي از پله هاي خانه بالا آمد و يک بسته پستي را که تازه رسيده بود از ايوان خانه به سرقت برد. اين باغبان به دنبال سارق رفت تا اينکه مرد جوان بسته را به زمين انداخت و فرار کرد.
نايهوس گفت: اي کاش گذاشته بود اين سارق بسته را با خود ببرد زيرا در اين صورت امنيت وي به خطر نمي افتاد. نايهوس که مدير شرکت روابط عمومي «نايهوس کامينونيکيشن» است، گفت: «در حال حاضر همه وسايل شخصي ام به صورت پستي به دفترم ارسال مي شود. اين کار باعث به خطر افتادن تحويل پستي مي شود.»
بر اساس نظرسنجي «ايکسفينيتي هوم» در ماه نوامبر، از ميان يک سوم خريدکنندگاني که بسته پستي شان به سرقت رفته بود، حدود 42 درصد در اين ماه تجربه به سرقت رفتن بسته پستي داشتند. در حومه 26 درصد اين تجربه را داشتند و در مناطق روستايي 19 درصد با اين موقعيت روبرو شده بودند.
بيشتر خرده فروشان با اين مشکل دسته و پنجه نرم مي کنند به طوري که مجبور مي شوند محصولات خود را مجدد ارسال کنند. به نظر مي رسد شرکت آنلاين آمازون اين کار را هر روز انجام مي دهد هر چند که اين شرکت در اين خصوص اظهار نظر نمي کند.
در ماه نوامبر، اين شرکت برنامه «آمازون کي» را راه اندازي کرد که به مشتريان کليدي خود اجازه مي دهد يک قفل الکترونيکي را نصب کنند تا پرسنل تحويل خدمات بتوانند آن را باز کنند و بسته پستي را داخل آن بيندازند؛ اين قفل الکترونيکي به يک دوربين امنيتي متصل است که فيلم تحويل بسته را به مشتري نشان مي دهد.
اين برنامه شبيه طرحي است که شرکت «والمارت» در ماه سپتامبر آزمايش کرد. آمازون و ساير شرکت هاي آنلاين جعبه هاي قفل داري را به مشتريان عرضه مي کنند تا از درون آن سفارشات پستي خود را دريافت کنند. به علاوه، شرکت هاي «يو پي اس» و «فد اکس» هر دو برنامه هايي دارند که به مشتريان اجازه مي دهد بسته هاي پستي خود را از مغازه هاي نزديک بگيرند. اين خدمات براي افرادي که منزل نيستند تا بسته پستي را دريافت کنند، سودمند است.
اينکه رانندگان تا چه اندازه براي خدمات خود اهميت قائل شوند، متفاوت است. وندي روبوشي، از هنرمندان سان فرانسيسکو در اين باره مي گويد:
راننده «يو پي اس» هميشه زنگ را مي زند و يادداشتي مي گذارد، اما وي از ونهاي بدون آرم و نشانِ شرکت آمازون چندان راضي نيست.
وي در اين باره گفت: «من به بيرون از پنجره نگاه مي کنم و شاهد گذاشته شدن بسته سفارشي ام بر روي پلکان مي شوم، آنها حتي به خودشان زحمت نمي دهند زنگ خانه را بزنند.»
بنا به گفته وزارت بازرگاني آمريکا، فروش بازرگاني الکترونيکي حدود 9.1 درصد کل خريدهاي خرده فروشي را تشکيل مي دهد. شرکت هاي تحويل خدمات مشتاقند راه حل هايي براي رفع مشکل سرقت بيابند. نگراني در مورد سرقت بسته هاي پستي باعث شده است برخي از مصرف کنندگان عطاي خريد آنلاين را به لقايش ببخشند. بر اساس نظرسنجي شرکت «شور پکيجينگ کورپريشن»، در سال جاري 41 درصد از مصرف کنندگان برخي کالاها را به صورت آنلاين خريداري نمي کنند زيرا آنها مي ترسند بسته هايشان به سرقت رود؛ کالاهاي الکترونيکي در صدر فهرست اين کالاها قرار دارند.
سيستم هاي امنيت خانگي، مانند سيستمي که «ايکسفينيتي هوم» ابداع کرده يا سيستم «رينگ» («زنگ خانه را زدن»)،سيستم «نِست» و غيره يک راه حل اين مشکل است. ادارات پليس زير بار تأمين امنيت اين بسته هاي پستي نمي روند.
ليندا لانگو، از اداره پليس فيلادلفيا گفت: اين سيستم هاي امنيتي يک «مزيت» هستند زيرا باعث مي شود ويديوهايي از تقريباً هر سرقت به دست پليس بيفتد.
وي افزود: «شما هرگز نمي توانيد به طور مستقل هويت اين افراد را شناسايي کنيد، اما زماني که ويديوي اين افراد به دست پليس برسد و تعيين هويت شوند، آنگاه قرار بازداشت آنها صادر مي شود.»
پليس هيوستون در چندين مورد، از ويديوهاي امنيتي استفاده و يک سرقت سريالي را پيگيري کرد.
جودي سيلوا، سخنگوي اداره پليس هيوستون در اين باره گفت: آنها با مواردي روبرو شده اند که در آن دزدها خانه به خانه بسته هاي ارسالي را به سرقت مي بردند. شايد اين دزدها خودروي شرکت «يو پي اس» را دنبال کرده بودند و هر جا که مي توانستند بسته هاي پستي را به سرقت مي بردند.
اما کاپيتان گري بِرگ از اداره پليس کاليفرنيا و اداره پليس کمپل با سيستم ويديوي امنيتي موافق نيست. بِرگ در اين باره گفت: «افرادي که به دوربين هاي امنيتي اتکا مي کنند تا از بسته هاي خود محافظت کنند احتمالاً خودشان را گول مي زنند.»
در عوض، پليس منطقه حومه «سيليکون والي» چند سال پيش تصميم گرفت ابتکار عمل را در دست خود بگيرد. آنها بسته هايي موسوم به بسته «طعمه» طراحي کردند که شامل کالاهاي گرانقيمت است و يک حسگر «جي پي اس» در آن جاسازي شده است. پليس اين بسته «طعمه» را در مقابل منزل افراد داوطلب قرار مي دهد. به محض اينکه اين بسته جابجا شود مرکز پليس باخبر مي شود و بسته را تعقيب مي کند. آنها با همين روش افراد زيادي را دستگير کرده اند.
بِرگ در اين خصوص گفت: «ما مي خواستيم اين حرف پخش شود که هر بسته اي در منطقه کمپل» مي تواند يک بسته «طعمه» باشد. ساکنان اين منطقه از نتيجه اين ابتکارعمل راضي هستند، هر چند نگراني ها در مورد اينکه هويت و حريم خصوصي سارقان افشا شود همچنان وجود دارد اما بِرگ اين نگراني را رد کرد و گفت: «کسي که چيزي را بر مي دارد که به وي تعلق ندارد نبايد انتظار حريم خصوصي داشته باشد.»