معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین کار ما، تمرکز زدایی و حرکت از ستاد به استانها و از آنجا به سمت مدرسه است و تلاش داریم در یک برنامه میان مدت به آن برسیم، زیرا مدرسه محوری مورد تأکید سند تحول آموزش و پرورش است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی الهیار ترکمن در نشست خبری خود با بررسی بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۹۷ افزود: معاونت توسعه مدیریت در ۴ حوزه «بودجهریزی»، «مدیریت منابع و امور اداری»، «تشکیلات و ساختار» و «رفاه و پشتیبانی» فرهنگیان فعالیت میکند و در نهایت نظارت بر اجرای بودجه و منطبق بودن آن با مقررات، وظیفه این معاونت است.
وی گفت: این معاونت یک معاونت واسط بین آموزش و پرورش با دستگاههای بیرونی است که مسؤولیت امور مالی و استخدامی را در آموزش و پرورش کلان کشور بر عهده دارد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: امیدواریم با یک برنامه ریزی درست، منابع دولت را در جهت صرفه و صلاح فرهنگیان هزینه کنیم.
وی گفت: مشکلات فراوانی سد راه پیشرفت آموزش و پرورش شدهاند که علت عمده آن کسری بودجه تصور میشود، اما کسری مزمن خودش معلول مشکلاتی است که یکی از آنها تمرکز بیش از حد بر این معلول بوده است.
الهیار افزود: رفع مشکل بودجه نیازمند نگاه علمی است و مشکلات ما در آموزش و پرورش در مثلثی است که باید همه اضلاع آن همزمان دیده شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: یک ضلع این مثلث «ساختار»، یک ضلع «منابع مالی» و سومین ضلع آن «نیروی انسانی» است که باید با هم دیده شوند.
وی افزود: باید مسائلی که باعث تشدید کسری بودجه میشود مورد بررسی قرار گیرد و علاوه بر اینکه تلاش میکنیم بودجه بیشتر شود و در کنار آن برای افزایش بهرهوری بودجه وارده تلاش کنیم.
الهیار گفت: ارتقای بهرهوری، کار دومی است که باید انجام دهیم؛ بهرهوری مترادف صرفه جویی نیست بلکه افزایش کارایی و اثربخشی است و مطالعاتی که انجام شده نشان میدهد در این دو مؤلفه دچار مشکل هستیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: امیدواریم در یک گفتمان مناسب بتوانیم به این اهداف دست پیدا کنیم و از فرهنگیان و دانشگاهیان دعوت میکنیم تا به ما برای اصلاح فرآیندهای آموزشی و دایره بستهای که موجب مزمن شدن مشکلات شده است، کمک کنند.
الهیار با اشاره به اینکه بودجه کل کشور در سال ۹۷ از رشد ۶ و نیم درصدی نسبت به سال ۹۶ برخوردار است، گفت: کل بودجه در قسمت هزینهها رشد ۸ و ۹ دهم درصدی داشته است و آنچه که اعتبارات هزینهای آموزش و پرورش را تشکیل داده، ۱۳ و ۳ دهم درصد رشد داشته است.
وی افزود: بودجه امسال چند ویژگی دارد و ما در پیشنهاد لایحه بودجه سال ۹۷ وزارت آموزش و پرورش سعی کردیم اعتبار مورد نیاز را پیشنهاد دهیم و در زمان دفاع از این لایحه چند اتفاق افتاد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: ما ۴ تبصره داریم، در بند «و»، ۳ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان سهم گرفتیم تا برای پرداخت پاداش بازنشستگان سال ۹۶ هزینه شود.
وی افزود: در بند «ب» تبصره ۹، تمام درآمدها و منابع وزارت آموزش و پرورش اختصاصی قلمداد شود و ویژگی دیگر اینکه همه دستگاهها باید یک درصد بودجه را به پژوهش اختصاص دهند و ما اجازه گرفتیم از هزینههای کارکنان در این رابطه چیزی کم نکنیم.
الهیار گفت: در مجموع ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ما به ازای مالی این تبصرههاست و اعتبارات ملی آموزش و پرورش در کنار اعتبارات استانی، همه فعالیتهای اصلی مثل سرانهها، ایاب و ذهاب، سلامت، پرورشی و مدارس خارج از کشور در آن است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش افزود: بودجه ملی ما امسال هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان بود که در سال ۹۷ به ۳ هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان رسیده و ۳ برابر افزایش یافته است.
وی گفت: در بخش سرانه، افزایش ۲۰ درصدی داشتیم و در بخش سلامت دانشآموزان با ۳۳ درصد افزایش و در بخش توسعه آموزشهای پیش دبستان در حوزه مناطق دو زبانه و محروم ۳۴ درصد رشد و در حوزه سرویس ایاب و ذهاب روستایی ۱۴۰ درصد رشد داشتیم که بی سابقه بوده است.
الهیار افزود: در حوزه بودجه مدارس خارج از کشور ۵۰ درصد رشد داشتیم و تلاش داریم شکل مدرسه داری در خارج از کشور در سال آینده اصلاح شود.
وی با بیان اینکه دو ردیف جدید در بودجه پیش بینی شده است، گفت: خرید خدمات با ۳۰۰ میلیارد تومان در بودجه پیشبینی شده است که پارسال ۶۰ میلیارد تومان بود و یک ردیف مستقل هم با ۶۳ میلیارد تومان برای پرداخت سهم دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان در نظر گرفته شد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش افزود: اعتبارات آموزش و پرورش شامل ۶ درصد اعتبارات ملی و ۹۴ درصد اعتبارات استانی و نیروی انسانی است که در بخش استانی عمده اعتبارات نیروی انسانی در آن است و از ویژگیهای بودجه این است که از ابتدای سال آینده در صورت تصویب مجلس تخصیص از محل اعتبارات استانی است.
وی گفت: برخی که مدعی کم شدن بودجه آموزش و پرورش هستند جدول ۷ آموزش و پرورش را در سال ۹۶ و ۹۷ مقایسه کردهاند و گفتهاند که اعتبارات کاهش یافته است.
الهیار افزود: اعتبارات ۱۰ درصد رشد دارد و شکل بودجهریزی استانی با توجه به محدودیت منابع دولت و ضرورت توجه به نیازهای حداقلی برای چند ردیف بزرگ، مقیاس بودجهریزی را به گونهای پیشبینی میکند که ۸۵ درصد بودجه را ابتدا، ۱۰ درصد را در حین اجرا و ۵ درصد مطالبات از محل سرجمع سال بعد پیشبینی میکند و ما چند سال است به این شکل کار میکنیم.
وی گفت: اعتبارات مصوب که ۱۰ درصد رشد دارد یک بخش قضیه است و ۱۰ درصد در حین اجرا عملی میشود و در اصل بودجه سال آینده ۳۶ هزار میلیارد تومان است؛ البته این بودجه آرمانی ما نیست و اعتبارات رفاهی و شیر مدارس در بودجه پیشبینی نمیشود.