به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، ترک های طولی و عرضی و چاله های فراوان که به ترک های "پوست سوسماری" مشهوند از مهمترین نشانه های خرابی جاده های خوزستان به شمار می روند که زیر فشار بیش از حد پدید می آید و به وفور قابل مشاهده است.
کارشناسان اداره ایمنی و ترافیک پایانه های خوزستان می گویند: علت اصلی خرابی جاده های خوزستان تناژ بالای کامیون ها و خودروهای حمل بار است.این خودروها که بیشتر بارشان مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه است بدون در نظر گرفتن مقررات حمل و نقل در جاده ها رفت و آمد می کنند.
عدم نظارت بر حاملان اضافه تناژ از مبداء تا مقصد به کیفیت و سلامت رویه جاده های استان به شدت صدمه می زند و این موضوع از ناهماهنگی میان مسئولان و متولیان نهادهای مرتبط با راهداری و باربری خبر می دهد.یعنی پلیس راه ، اداره راهداری، حمل و نقل و پایانه ها و سازمان صنعت و معدن و تجارت.
بررسی ها نشان می دهد مبدا اضافه تناژ ها بیشتر معادن شمال و همچنین شرق خوزستان مثل شهرستان های دزفول، شوشتر، اندیمشک، مسجد سلیمان و رامهرمز است و بیش از 95 درصد این معادن شن و ماسه و سنگ لاشه هستند.
براساس فرمول اضافه تناژ هر تن بار اضافه با توان چهار به جاده ها فشار وارد می کند به عبارتی به ازای هر دو تن بار اضافه، شانزده تن به جاده ها فشار وارد می شود.
در این میان برخی از رانندگان خودروهای سنگین دو تا سه برابر ظرفیت جاده های استان بار می زنند و برای فرار از برخورد پلیس از جاده های فرعی و روستایی عبور می کنند که این استهلاک جاده های اصلی و نابودی جاده های روستایی را به دنبال دارد.
گفته می شود دستکم سالانه 200 کیلومتر از راه های استان بر اثر حمل اضافه تناژ و بارهای غیر استاندارد از بین می رود که معادل است با حدود هشتاد میلیارد تومان خسارت در سال.
خسارت های اضافه بار به همین جا ختم نمی شود زیرا نابودی جاده ها و افزایش میزان سوانح رانندگی و اتلاف سوخت از پیامدهای دیگر آن است.
یکی از مسئولان اداره حمل و نقل خوزستان با اشاره به مشاهدات عینی خود در جاده ها گفت: با یک کامیون هجده چرخ برخورد کرد که تقریبا بیست تن بار اضافه داشت.
از طرفی پلیس راه استان اعتقاد دارد به منظور افزایش نظارت بر جاده ها و کنترل این رانندگان متخلف لازم است تجهیز جاده های استان به ناظران و بازرسان و تامین زیرساخت های مدرن از جمله باسکول های پیشرفته باید در اولویت قرار گیرد زیرا برخی از باسکول ها و تجهیزات مورد استفاده ی پلیس راه بیش از چهل سال قدمت دارند.
محسن مدیر یکی از دفاتر شرکت های حمل و نقل جاده ای می گوید: یکی از دلایل عدم استقبال شرکت ها برای تاسیس دفتر در معادن شهرستان های شمال استان، نبود زیر ساخت های مورد نیاز از جمله اینترنت است زیرا بدون اینترنت صدور بارنامه به صورت آنلاین، امکان پذیر نیست .
استاد رسول، مکانیک و مالک یک کامیون که آن را به شاگردش داده نیز می گوید: پس از مدتی متوجه شد راننده از راه زدو بند با برخی معدن داران اقدام به اضافه تناژ می کرد و وجه فروش آن را به جیب می زند و با این کار علاوه بر ارتکاب جرم به لاستیک، بلبرینگ و جک کامیون خسارت می زد.
به طور کلی عدم استقرار دفاتر شرکت های حمل و نقل در معادن یا اطراف آنها که مسئولیت صدور بارنامه ها را بر عهده دارند، نبود نظارت دقیق از سوی پلیس راه و عدم تناسب جریمه ها با جرایم مربوط به اضافه تناژ و نبود نظارت سازمان صنعت و معدن و تجارت بر صدور مجوز به معدن داران از موانع اساسی در کاهش و پیشگیری از این تخلف در جاده ها محسوب می شود.
بنابراین از آنجایی که مقوله ایمنی ناوگان باری در گرو جاده های استاندارد و با کیفیت است، باید هرچه سریع تر عوامل بروز اضافه تناژ بررسی دقیق و برای مقابله با آن برنامه ریزی شود.