تعریض مرگبارترین محور ارتباطی در چهارمحال و بختیاری، در پیچ و خم تصمیم مسئولان سرگردان مانده است
چهار سرنشین مینی بوس هم به شدت زخمی شدند که پس از انتقال به بیمارستان آیت الله کاشانی (ره) شهرکرد، یکی از آنان فوت کرد.
رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری علت حادثه را بی احتیاطی و انحراف به چپ خودروی پژو آردی اعلام کرد.
کمتر از 48 ساعت از وقوع این سانحه دلخراش، سانحه رانندگی دیگر بر اثر برخورد یک دستگاه کامیون بنز و سواری پراید رخ داد که راننده و یک نفر از سرنشینان سواری پراید در دم جان باختند و دیگر سرنشین خودروی پراید مصدوم و به بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد منتقل شد.
رئیس پلیس راه استان علت این تصادف را انحراف به چپ راننده سواری پراید ناشی از خستگی و خواب آلودگی اعلام کرد.
بر اساس آمار پلیس راه چهارمحال و بختیاری، از ابتدای امسال تاکنون 172 فقره تصادف در محور ارتباطی شهرکرد به شلمزار رخ داده که در مجموع موجب فوت 22 نفر و مصدوم شدن 204 نفر شده است.
رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری، عامل انسانی را در وقوع این تصادفات تأثیرگذار می داند و می گوید: در صورتی که این راه به بزرگراه تبدیل شده بود و بین دو مسیر رفت و برگشت، موانع وجود داشت، چنین حوادث مرگباری اتفاق نمی افتاد.
براساس گزارش کارشناسان ترافیک، یکی از دلایل وقوع چنین حوادث تلخ، سرعت و سبقت غیرمجاز، وجود نقاط حادثه خیز و مستقیم بودن یا به اصطلاح کفی بودن جاده است که بنا به آمار حاصله از دوربین های ثبت تخلفات رانندگی، روزانه بیش از هزار و 400 مورد سرعت غیرمجاز در این مسیر ثبت می شود.
حسینعلی مقصودی افزود: به رغم تلاش برای ساخت باند دوم از حریم قانونی موجود راه و استفاده کمتر از اراضی کشاورزی، اما با آغاز عملیات مشکلات اجتماعی هم آغاز شد.
یکی از کارگران طرح چهار خطه شهرکرد به شلمزار می گوید: ما هر روز با ماشین آلات در محل اجرای این طرح حاضر می شویم، اما کشاورزان از ما می خواهند که کار نکنیم.
700 کشاورز حاشیه محور ارتباطی شهرکرد به شلمزار نگران از دست رفتن زمین های کشاورزی شان جلوی اجرای طرح را گرفته اند.
یوسفی یکی از این کشاورزان می گوید: ما خرج خانواده خود را از طریق کشت و کار بر روی این اراضی تأمین می کنیم.
کبیری دیگر کشاورز حاشیه این محور هم می گوید: حق ما را بدهند ما تابع قانون هستیم.
کریمی عضو شورای روستای شمس آباد هم می گوید: اگر مسئولان یک قدم بردارند من قول می دهم که ما و مردم 10 قدم برداریم.
گودرزی پیمانکار اجرای طرح چهارخطه شهرکرد به شلمزار با انتقاد از تملک نشدن زمین زراعی حاشیه این جاده می گوید: قرار بود سال گذشته 13 کیلومتر از این جاده تعریض و فروردین امسال جاده آسفالت شود؛ در حالی که تاکنون فقط 17 درصد این جاده زیرسازی شده است.
برای حل این مشکل جلسه ای در فرمانداری شهرکرد بین کشاورزان و مسئولان برگزار و مقرر شد سه کارشناس ظرف 24 ساعت برای برآورد زمین های تملکی این محور معرفی شوند و با حضور نمایندگان کشاورزان پول آنها در ازای زمین های واگذاری شده از اداره کل راه و شهرسازی دریافت و به حساب آنها واریز شود.
اقبال عباسی با انتقاد از سستی در اجرای این طرح، از مسئولان خواست اعتبارات عمرانی درنظر گرفته شده برای حذف نقاط حادثه خیز راه های کشور به صورت 100 درصد تخصیص یابد و تا دو سال آینده 40 نقطه حادثه خیز در راه های استان حذف شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین دستور داد تا پایان اجرای طرح های اولویت دار راه سازی نظیر محورهای ارتباطی شهرکرد – شلمزار و شهرکرد – بروجن – لردگان، از اجرای هر طرح جدیدی در این حوزه خودداری شود.
بر اساس آمار پلیس راه استان، روزانه بطور میانگین 13 هزار وسیله نقلیه در محور شهرکرد به شلمزار تردد می کنند و این جاده یکی از محورهای شریانی مهم بین چهار شهرستان و از جاده های پر ترافیک استان است که در شرایط کنونی جوابگوی حجم تردد موجود نیست.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری به تردد روزانه 268 هزار خودرو در محورهای ارتباطی چهارمحال و بختیاری اشاره می کند و می گوید: واژگونی بر اثر سرعت غیرمجاز و خواب آلودگی علت 40 درصد تصادفات در این استان است.
به گفته احمد جمشیدی، چهارمحال و بختیاری نیمه نخست امسال جایگاه سوم کشوری در کاهش تصادفات را کسب کرده بود، اما با وقوع تصادفات اخیر به پایین جدول سقوط کرد و اگر مسئولان دراین باره فکری نکنند بزودی به جمع استان های پر تصادف کشور می پیوندد.