تردید در تحقق درآمد ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی مالیات
رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس با اشاره به پیش بینی درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال ۹۷، گفت: تحقق این میزان درآمد از محل دریافت مالیات محل تردید است مگر آن که جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.
حميدرضا پولادگر در مصاحبه اختصاصي با خبرگزاري صداوسيماميزان دريافت مالياتي که دولت براي سال آينده پيش بيني کرده 10 تا 15 درصد بيش از درآمد امسال است که به نظر نمي رسد با تداوم شرايط رکود فعلي و رونق نسبي يکسري شاخص ها تحقق پذير باشد مگر آن که جلوي فرار مالياتي را بگيريم يا رونق اقتصادي ما به قدري باشد که اين درآمد محقق شود. عضو کميسيون صنايع مجلس در عين حال تصريح کرد: طبق سياستهاي اقتصاد مقاومتي مناسب است براي تامين منابع به تدريج درآمدهاي مالياتي را جايگزين درآمدهاي نفتي کنيم، اما اين بدان معني است که خام فروشي نکنيم، وگرنه در بخش نفت بايد سرمايه گذاري و زنجيره ارزش را تکميل کرد و از محل درآمدهاي آن درآمدهاي مالياتي را اضافه کرد.
پولادگر با بيان اين که هر سال در لايحه بودجه افزايش نسبي در منابع و مصارف وجود دارد رقم کلي بودجه سال بعد را نسبت به امسال با 10-12 درصد افزايش دانست و گفت: 420 هزار تومان عمومي دولت، 813هزار ميليارد تومان شرکتها و موسسات انتفاعي و بانکهاي وابسته به دولت است ضمن آن که بخشي از درآمدهاي دولت هم از محل فروش نفت به دست مي آيد که با برآورد فروش روزانه 2 ميليون 400 هزار بشکه نفت خام و در نظر گرفتن هر بشکه 55 دلار برآورد شده حدود 100 هزار ميليارد تومان و با ارزش هر دلار 4000 تومان 25 ميليارد دلار پيش بيني درآمد نفتي باشد. وي در عين حال بخشي از مصارف کشور را هزينه هاي جاري دانست و گفت: طبق اصل 44 قانون اساسي قرار بود ساختار دولت با واگذاري بنگاههاي دولتي، کوچک و هزينه هاي آن کم شود و بر اساس قانون مديريت خدمات کشوري ساختار دولت به جاي حجيم سازي، سبک و چابکسازي شود، اما همچنان روال افزايش بودجه جاري نشان مي دهد ما در نيل به ا ين اهداف موفق نبوده ايم. رييس کميسيون ويژه توليد ملي مجلس شوراي اسلامي با يادآوري ضرورت دستيابي به رشد 8 درصدي اقتصاد گفت: بايد براي تحقق به ارقام بالاي رشد بخشي از هزينه ها در گرو تحقق درآمدها و بخشي در گرو بهره وري باشد و بايد بايد 2 و 7 دهم درصد رشد از محل افزايش بهره وري تحقق يابد، حال آن که وقتي بودجه جاري افزايش مي يابد و توجهي به بهره وري در عمل دستيابي به اهداف کلان غيرممکن ميشود. وي ميزان بودجه عمراني را 60 هزار ميليارد تومان و نصف بودجه جاري که حدود 107 هزار ميليارد تومان در بودجه آمده خواند گفت: همواره بودجه هاي جاري ما بر بودجه هاي عمراني غلبه مي کند، هر چند همين ميزان اندک بودجه ذکر شده در قانون هم براي اقدامات عمراني تخصيص نميابد و محقق نميشود مانند امسال که با وجود گذشت 9 ماه از سال براي برخي پروژه ها 10 درصد هم بودجه تخصيص نيافته است. فولادگر ادامه داد: براي غلبه بر شرايط موجود قانون چاره انديشي کرده و آن هم واگذاري طرح هاي عمراني به بخش خصوصي است که در بودجه امسال و قانون احکام دائمي برنامه هاي توسعه اي بر آن تاکيد شده است، ضمن آن که يک راه حل مهمتر هم وجود دارد و آن هم جذب سرمايه گذار است که راههاي سرمايه گذاري نيز در قوانين سالهاي اخير در اصل 44، بهبود کسب و کار، رفع موانع توليد، احکام دائمي توسعه و برنامه ششم توسعه ديده شده است. وي تصريح کرد:قطعا دولت نمي تواند با بودجه محدود موجود همه طرح هاي عمراني کشور را اجرا کند بنابراين بايد با رفع موانع کسب و کار زمينه ورود بخش خصوصي را تسهيل و فراهم کنيم و اين نيازمند عزم جزم مديران با حمايت مجلس است تا در گام نخست سرمايه گذاران داخلي و سپس ايرانيان خارج کشور و سرمايه گذاران خارجي در طرحهاي عمراني کشور مشارکت کنند.